Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 437 ggr
Ellen_
0

Köpa ödlor

Jag är så himla sugen på att köpa en eller två ödlor. Är 17 och har haft alla möjliga djur men inte reptiler tidigare. Ska såklart fixa ett stort och anpassat terrarium. Vet inte om det är en dum fråga men kan man köpa ett för stort terrarium? Jag skulle gärna vilja ha en liten ödla men går dessa att få handtama? Alltså inte så att de måste älska att umgås för det förstår jag inte är naturligt men går det att få de att uppskatta att bli upplockade en liten stund? Arterna jag en så länge har hört och tittar lite på är Rieppeleon brevicaudatus, Lygodactylus williamsi och vipergeckos. Är det någon ni skulle avråda/ rekommendera eller har ni andra förslag? Mvh Ellen

Ellen_
0

Kan ju även lägga till att min föräldrar är med på det och jag kommer såklart läsa på ordentligt och tänka igenom allt innan köp😅

Draken
1

Rieppeleon brevicaudatus, Är väl en sorts Kameleont ? Kameleonter är inte några bra nybörjarödlor. De kan vara ganska svåra att hålla.

Lygodactylus williamsi : Vet jag inget om, men har för mig att jag läst på terrariedjur att de inte är så vanliga i hobbyn, och då tenderar de att blir rätt så dyra.

Vipergecko är en jättetrevlig liten ödla, som inte är kinkig med maten, och som man lätt kan få såpass att man kan hantera den utan större svårigheter.

Beroende på storlek och  skötsel, vad du är ute efter så är Skäggagam (Pogona vitticeps), Leopardgecko (Eublepharis macularius) och Ögonfransgecko (Correlophus ciliatus), lättsamma ödlor som är lämplig för nybörjare.

leopardgecko och ögonfransgecko behöver inte jättestora terrarium, däremot skäggagamen kräver betydligt större.

Man kan aldrig köpa ett för stort terrarium ;)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis