Inskaffa Ödla/Reptil? Tips?
Hej! Har ett tomt akvarium, som jag ville istället ha något land-levande i. Det har längden 60cm, höjd 30cm och bredd 30cm. Finns det någon sällskaplig ödla eller annan "mysig" intressant reptil som passar att bo i ett sånt?
Den storleken är inte l'ämplig för reptiler, möjligen en spindel eller skorpion. Dessutom så avråder man från att ha reptiler i akvarium pga. att det inte finns tillräcklig ventilation.
Jag rekomenderar att du hellre kollar om du kan få tag på ett mindre terrarium för någon bra nybörjarödla.
Men vill du ha ett mysigt och gosigt djur, ska du nog inte satsa på reptiler, de skall inte hanteras mer än absolut nödvändigt. Tror en hamster eller annat liknande djur är mer lämpligt :)
#1 Ett mindre terrarium? Är akvariet för stort?? xD Nja, är rädd för gnagare, så tycker ej dom är så mysiga haha. Vad är en bra nybörjarödla? Som inte behöver så stort kar?
Nej det var inte så jag menade, jag menade att du skulle kolla runt efter ett terrarium som inte är jättestort, jag tolkade det som att du inte har så mycket plats hemma.
Ska du ha en ödla, så köp ett terrarium istället för att använda ett akvarium.
#3 ok. Tänkte jag kunde ha nät uppe som tak för att förvandla det till terrarium :)
Det kan fungera men det rekomenderas inte.
#5 aha, ok.