Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettsköldpaddor
Läst 16758 ggr
Sara1214
0

Minisköldpadda HJÄLP!

Jag vill ha minisköldpaddor. Och jag har sett några på djurmagasinet men de gick i konkurs:( Vad heter de här små sköldpaddorna som är små hela livet och vart finns de! Hjälp!!!!!

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

Sara1214
0

Sedan undrar jag om det finns en vegetarisk liten ödla?

Sara1214
0

Har tänkt på leopard geckos men den kan man väll inte göra vegetarian..:(

[peter54]
5

Vet inte vad för slags sköldpaddor du menar, jag känner inte till några minisköldpaddor.

Små arter av ödlor är inte vegetarianer eftersom sån kost är näringsfattig. Större arter kan vara vegetarianer för att de kan äta större mängder. Exempel på mindre ödlor som är vegetarianer är dabbagamerna, men de är inga miniödlor direkt.

Fliso
5

Är du säker på att det var en art som var så liten på djurmagasinet och inte bara bäbisar utav en större art? Har själv aldrig hört talas om små sköldpaddor som stannar små hela livet. Hur små är dessa sköldpaddor som du söker?

Fliso
0

Är du säker på att det var en art som var så liten på djurmagasinet och inte bara bäbisar utav en större art? Har själv aldrig hört talas om små sköldpaddor som stannar små hela livet. Hur små är dessa sköldpaddor som du söker?

[Myraan]
1

Skulle tro att de små sköldpaddorna du såg i djuraffären var gulbukade vattensköldpaddor. De är vanliga i djuraffärer och säljs som ungar, väääldigt små, men kan bli ungefär 30 cm som vuxna och lever i typ 40 år.

Sara1214
0

Dem heter trekölssköldpadda och blir högst 10-15 centimeter:) kommer eventuellt köpa dem på blockets två sötnosar:)

nakenkatt
14

#7 om du ska köpa sköldpaddor råder jag dig att hämta information innan du köper dem.Att ha sköldpaddor krävs kunskap.

[ThatsDeepßro]
11

Två olika trådar med två olika reptiler, vill du bara ha för att eller vad är det som händer, du skrev i förra tråden att du var helt säker på dvärg skäggis? Vill inte låta otrevlig, men som det känns nu skall du nog avvakta och läsa på lite mer.

Sara1214
0

Har alltid velat ha en sköldpadda eller en dvärgskäggis jätte länge och står och vajar vilken jag ska ha:/

nakenkatt
7

har du kunskap om dessa två djur du vill ha??

Sara1214
2

Men sjävklart!

nakenkatt
0

det låter ju jättebra.

Sara1214
1

Ja visst gör det:)

VildaVittra
6

Vill bara klargöra att vattensköldpaddor inte är veganer med tanke på ditt  inlägg nummer 2.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sara1214
0

Haha det vet jag:,).. Men den matar man inte med så mycket insekter utan mest räkor m.m..

Westman73
0

inte rädd att dom får i sig för mycket salt då??

[ThatsDeepßro]
5

#16 Mitt tips till dig är att sätta dig ner tillsammans med dina föräldrar och bara läsa på så mycket det går, även om det är du som i första hand skall ta hand om djuret så är det ändå dina föräldrar som har skyldigheten och ansvaret att allt följs och står rätt till med djuret. Att ha hand om en reptil är inte alls som att t.ex. hand om en gnagare, då fler faktorer finns att tänka på. Detta är då min uppfattning.

Men lycka till och hoppas allt blir bra.

nakenkatt
3

#18 Det du skriver stämmer precis.När man är ung är det föräldrarna som får räkna med att ta huvudansvaret för djuren barnen skaffar.Så var det för mig också,och det känner nog många igen.Så att föräldrar är med på samma linje är viktigt.En sköldpadda tex lever ca:40-50 år.

Sara1214
0

Mamma har haft mycket djur och kan mycket om reptiler också. #19 den sköldpaddan jag kanske ska ha lever i ca 30 år och den högsta blev 38 typ

nakenkatt
0

OK,då har du ju tur som har en mamma som kan vägleda dig,då blir ju allt mycket lättare,när jag var ung fick jag läsa och lära mig på egen hand.Jättekul att ha ett intresse tillsammans med en förälder.jag önskar dig lycka till.

[ThatsDeepßro]
2

#19 Ja precis, tror det gäller fram till 16 års ålder, har dock läst att man skulle vilja höja det till 18, dvs att det är då du lagligt får 100% ansvar för djuret. Precis som du nämnde fick även jag läsa på själv, fick dock support av min mor angående inredning och mat med mera till mina djur. Till sist blev dock elräkningen extremt hög med tanke på att jag inhyste 3 leguaner, boa constrictor, kungspyton och skäggisar samtidigt (för många är det inte mycket, men med tanke på en ensam stående mor med 4 ungar blir det så), men blev en stor upplevelse och erfarenhet vilket är något jag kommer ta med mig hela livet då jag har så stort intresse för djur.

Wassago
4

De minsta vattensköldpaddorna jag känner till är dels mysksköldpaddor samt Clemmis guttata men dom e inte helt lätta att hitta inom handeln..Reeves blir ändå ganska stora som vuxna..Haft honor som legat på upp mot 17cm å hannar runt 15cm.. Tänk åxå på att Reeves är en träsksköldpadda som behöver en ordentlig landdel plus sumpdel utöver vattendelen… Lycka till! :)

Sara1214
0

Det vet jag. Tack

Sevgi
4

Jag har inte läst och vet därför inte om någon annan redan sagt detta, men det finns INGENTING SOM HETER MINISKÖLDPADDOR!

Det är bara ett annonsknep oseriösa och ovetande djuraffärer använder sig av för att kunna locka till sig fler köpare till sköldpaddorna, som bara är små BEBISAR men fort växer sig över 20 cm.

Vill du ha en riktigt liten sköldpadda rekommenderar jag mysksköldpadda (som jag har) men de ska leva i vatten. Landsköldpaddor kan vara lättare och roligare att ta hand om dem.

Sara1214
0

De heter trekössköldpadda

molly00
1

Jag säger som #25 jag rekommenderar mysksköldpadda eftersom dom är små. Själv så har jag en gulbukad vattensköldpadda men dom blir upp till 20-30 cm :)

❤️2 sköthästar: Eden's fabulous & Bronar världens bästa!❤️
❤️hundar,hästar,sköldpaddor,ödlor,renar,axolotlar!❤️
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️EN ÄKTA SAME MED RENAR❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️

Fliso
0

Är det en chinemys reeves du menar? Har nämligen en egen hemma, och tycker arten är väldigt trevlig men glöm inte bort att även dessa kan bli stora :)

Helenaw87
2

Den kallas Trekölssköldpadda men heter egentligen Reeves kärrsköldpadda (Chinemys reevesii) och den är köttätare.
Den huvudsakliga födan för Reeves är kött som fisk, sniglar och insekter men den äter också komplement som grönsaker och frukt.
Väldigt trevliga djur

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

ChinemysReevesii
0

#29 Kan vara svårt att få dom till att äta vegetariskt dock.Eftersom det inte är vad dom äter naturligt.

Cahira
1

Chrysemys picta belliii är svåra att få tag på men enormt roliga sköldpaddor. De blir ca 15-25 cm lång (mina stannade runt 15) är fina att titta på, är bra nybörjarsköldpaddor och chansen att bli biten är liten, såvida du inte sticker ned fingrarna under matning. 

De äter mest animalisk föda under ungdjurstiden, sedan som vuxen äter de i det vilda 60% insekter/animaliskt under tidig sommar och växlar gradvis över till 55% växter/vegetabiliskt till sensommaren. 

Kom ihåg att sköldpaddor behöver rätt stort akvarium så de kan simma och motionera som de ska. Har du mer än en så behövs ännu mer yta. Läs även på vilka sjukdomar som är vanliga, såsom munröta och skalröta till exempel. Planera ut hur du ska fixa ihop pump, akvarium, solyta, sollampa m.m. innan du letar efter sköldisar. Har du plats? Hur ska du rengöra det? Ska du dvala dom? Om ja måste du läsa på hur du gör detta korrekt. 

Finns mycket att läsa på. Men jag rekommenderar helt klart gulbukad, målad guldsköldpadda (chrysemys picta bellii) eller reeves. Bra storlek och snälla sköldisar. 

Det finns sköldpaddsfoder att köpa, men läs på så proteinhalten passar just din sköldpadda. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Mimmulih
0

Vet att det är gammal tråd men alla kartskölpaddor är oxå små!

och håller med #31 oxå! fin padda! :) har en kompis som har en sådan!

graptemys caglei (grön kartskölpadda) har jag sett i vissa djuraffärer, så den kan vara värd att tänka på!:) finns även andra sorter men i sverige har jag för mej att alla rätt och slätt kallas kartskölpaddor :)!

Mimmulih
0

jaa! black-knobbbed map turtle är vanlig kartskölpadda med! (graptemys nigrinoda)!

Wassago
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Utgår ifrån att den du kallar "dvärgsköldpaddor" är Clemmis guttata, en av de minsta vattensköldpaddor som finns, fantastiska varelser!! Dock onte helt lätta att finna, har en liten grupp på 4 djur! :)