Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 541 ggr
Torparmor
0

Ömsa skinn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår odlingstunnel verkar vara ett bra ställe att ömsa skinn på.  Vi hittade ett skinn  förra året också. Är det en snok som besöker oss? Är det så här dags de byter skinn och sker det en gång per år?

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Pretorian
4

Hur ofta en orm ömsar är mer beroende på själva  individen.
En orm ömsar allt eftersom den växer och mängden den äter.  

Yngre ormar ömsar mer frekvent än äldre, växer mer när dom är yngre precis som oss människor.

Dom kan söka sig till den platsen för att den erbjuder högre luftfuktighet vilket underlättar ömsningen, dvs att lyckas dra av sig det lättare.

Hur långt är ömsskinnet?

Torparmor
0

Tack  🌺

Svårt att avgöra längden då den är så tunn att den inte håller att flytta hel, men ca 30 cm. Så det är iallafall inte den snok vi hittade tillsammans med 2 ormslå när vi vårrensade tunneln för den var mycket längre och mörkt grå. 

Kan varje djur byta färg och mönster i samband med att de ömsar skinn?

Draken
0

De kan byta färg efter ömsning, mönster är jag osäker på. Har inte tänkt på det när mina ormar har ömsat ;)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Torparmor
0

Skinnet jag hittade förra året såg lika ut som det här, men de snokarna vi har haft både i tunneln och växthuset har varit mörka, den ena med ljus rand längs med kroppen - jag bedömde randen som gröngul

Draken
2

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Pretorian
4

Detta är lite en ja/nej fråga så att säga.

Färg kan ormar skifta i mer eller mindre under livstiden, mönster brukar vara densamma.

Ja ormar kan skifta i färg lite inför och efter öms, inför öms mörkar oftast ormen och blir lite matt i färgerna. Efter öms klarnar färgerna och kan kännas starkare än innan.

Däremot vad man ska ha i åtanke, grundfärgerna i en orm ändrar sig inte generellt,  mönstret som ormen har ändrar sig inte(om inte det är en skada eller liknande) 
Ju äldre djuren blir kan färgerna i sig bli lite mörkare.
Vanligast när man pratar om ormar som ändrar färg är Morelia Viridis, dessa kläcks oftast som klargula/röda men övergår till en grön färg.

Unga ormar kan genomgå ändringar i sina färger(Till och med majsormar, )
Mönster på en orm är lite som fingeravtryck, men naturen är såpass nyckfull så det finns faktiskt något som heter  "ontogenetic color change" och även relativt nyupptäckt art (2005-2006?) som "kameleont orm" där man hittat exemplar av Enhydris gyii, djur som vanligtvis är mestadels bruna, kan skifta färg till vit på några minuter.
(Detta är inget som tillhör vardagen ska dock tilläggas)

Detaljer som hormoncykler dagscykler mm kan självklart påverka ett djurs färger och styrkan i färgerna, men vanligast att tänka på är att dom har som klarast färger direkt efter öms när det nya skinnet har kommit ut.

Draken
0

Jättebra svar :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Torparmor
1

Tack för alla intressanta och utförliga svar 🌺

Vi bor ju mitt i skogen så jag riktar in mig på att ha diverse reptiler i tunneln på våren och en skinnömsande huggorm lite längre fram.  Det blir att samsas med dem, bara jag får ha tunneln ifred juli toml september

Myrorna ska jag däremot försöka få att flytta någon annanstans