Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettinsekter-kryp
Läst 533 ggr
[Frida1761]
0

Vad för insekt är detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, och ursäkta!

Vet ej vart jag ska fråga detta och hittar inget Insekter i fokus men har ibland sett några såna här i min lägenhet och de ser obehagliga ut!

1. Vad är det för något?

2. Blir de större än såhär? 

3. Hur blir jag av med dom…? 

Jag älskar faktiskt spindlar, men dessa tycker jag är ruggiga på något vis.. KräksLedsen

Är både nyfiken och äcklad och all hjälp uppskattas. xD

Pretorian
3

Ingen fara alls, finns gott om folk som kan sina insekter här!

Det är en Bokskorpion, dom är oftast 2-3 mm stora. Svårt att avgöra på bilden hur stor den faktiskt är. Dom är helt ofarliga för människor.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bokskorpion

Hur du blir av med dom vet jag inte, skulle säga Anticimex är bästa tipset där.
Men bra att veta, dom är nyttodjur =)

[Frida1761]
1

Tack så jättemycket för svar! 😃

Intressant att den heter bokskorpion

Skönt att höra att de är nyttodjur, och förstår nu att de måste dykt upp p.g.a. alla mina böcker, har ju en del, hehe…😃

Draken
0

Otroligt läbbig fästing var det första som slog mig, men sen kom jag på att inga fästingar har de långa "klorna" fram. Inga som jag känner till i varje fall.

Jag kan bara bekräfta vad som skrivs här ovan :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Pretorian
5

Dom finns som namnet antyder väldigt vanligt bland böcker tex.
Dom jagar främst kvalster, dammlöss, hoppstjärtar och mindre insekter, tänk att dom hjälper till att hålla djur som tex boklöss borta och håller din samling med böcker vid liv längre =)

Det kan vara så att någon/några av böckerna du har hemma är lite lätt fuktiga, eller om du bor i hus/nära till natur.
 detta ger dom ett utmärkt hem och bas att utgå ifrån på jakt efter små insekter som kan förstöra i hemmet.

Värt att veta;

I Sverige har vi ca 20 arter av den.

Dom har giftkörtlar, dock inget som påverkar oss människor då dom inte kan komma igenom vår hud.

Dom är lite som vaktmästare/städare i hem och hushåll.

Väldigt finurliga varelser som till och med kan lifta med flygande insekter för att hitta nya hem.

Draken
0

Verkar vara en gäst som man vill ha i huset :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Chinesecrestedlover
0

Lite häftigt ändå att det finns "skorpioner" i Sverige…om än sådär ofantligt små (och utan den där skorpiongadden som de riktiga har). Har sett några sådana här hemma, men nu var det länge sedan. De riktiga skorpionerna är dock häftigare…speciellt med tanke på att de är självlysande under uv-ljus🤪.

Draken
0

#6 Låter som det kanske blir en skorpion hos dig så småningom :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Chinesecrestedlover
0

#7 Ehm…kanske det kanske, haha😉…jag gör faktiskt lite "research" just nu. Råkade liksom stöta på de under tiden jag kollade spindel videos osv. (inför köpet av min första fågelspindel, Shelob) och blev redigt fascinerad av dessa läskiga varelser också…så…Det verkar ju liksom vara trenden för mig just nu, att skaffa djur jag är rädd för så🤪…skorpion kanske står på tur.

Pretorian
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om du skulle bestämma dig för att köpa skorpioner ha i åtanke att inte utsätta den för UV ljus längre perioder då den tar skada utav det, orsakar stress och förtidig död.

Infraröda lampor och "Blacklights/Ultravioletta ljus" som INTE utstrålar UV strålning är ok =)

Det som får en skorpa att lysa är "hyalin", ett protein som är i det yttersta skiktet av skorpioners kroppsyta.

Chinesecrestedlover
0

#9 Det ska jag inte, jag vet redan att det är stressande osv. Tycker det är häftigt att veta om det bara, haha. Har även koll på att det är ett protein som får de att "lysa"…som sagt blev väldigt fascinerad av de små "urtidsdjuren" och har redan hunnit läsa på en hel del.

Pretorian
4

Vad bra, kul att folk läser på  och är intresserade =)

informationen är alltid bra att framföra i öppna forum  om och om igen, då det kan finnas så många andra som läser dessa trådar men inte vet om det.
Det vore synd att du och jag vet om hur det negativt kan påverka skorpioner men någon som inte vet bara ser en tråd i förbifarten om "självlysande djur", tycker det är häftigt och sedan utsätter ett inköpt djur för det.

Chinesecrestedlover
2

#11 Ja, det är sant. Alltid bra att vara tydlig så slipper (förhoppningsvis i alla fall) djur misskötas "i onödan" (alltid onödigt/illa/förkastligt såklart…men ja, du fattar…).

Draken
0

Skorpioner är jättefascinerande. är faktiskt inte lika rädd för dem som för spindlar, men det är inget djur jag sitter/står still och tittar på om det kommer emot mig ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis