Vilken reptil passar mig bäst?
Hej! Jag verkligen älskar djur så när jag skriver det här vill jag inte att det låter som om jag inte vet ansvaret av att behöva ta hand om ett djur men med det sagt så har jag en fråga att ställa.
Jag har sökt runt lite och jag skulle vilja skaffa en reptil. Om det är groda, ödla, sköldpadda eller orm vet jag inte. Det är därför jag frågar här för att jag kan få en liten uppfattning vad jag kan kolla lite extra på som kanske kan passa mig.
Så lite om mig. Jag är en femtonårig med väldigt stort intresse för djur och deras kost. Kan säga att jag har/haft det mesta men just reptiler har jag aldrig haft. Jag har massor av plats så det är inget problem med att den vill ha stor plats. Det jag dock undrar är att jag reser bort en del till min familjs fjällstuga. Nu tar jag med alla djur som jag har men tror inte det funkar med de flesta reptipler? Finns det möjligtvis nån som klarar sig lite självständigt? Minns med fiskarna stoppa man ner en tablett och sedan kunde man resa iväg.
Det var det ända jag undrade,det jag är ute efter är ett namn på en groda/orm/sköldpadda mm. som eventuellt skulle kunna passa mig så att jag kan ta reda lite mer om den. Hoppas jag inte låter oansvarig.
Vet du om det är orm eller ödla du vill ha ?
Ödlor finns det endel som är "nybörjarvänliga". Skäggagam till exempel, Ögonfransgecko eller Leopardgecko. Dvärgskäggagam är också en lättsam ödla för en nybörjare.
Bland Ormarna är jag mer osäker, jag har själv Kungspyton, och det är en nybörjarvänlig orm, men den kan vara kinkig med maten från början. Majsorm och Mjölksnok är också ganska nybörjarvänliga.
Är du ute efter ett tropiskt djur, ett ökenlevande eller ett subtropiskt ?
Ojsan , kommer helt klart behöva läsa på mycket mer innan jag kan bestämma mig om något. Jag har googlat lite men tycker det är svårt, kan anpassa miljön till djuret så jag är inte säker på vad jag är ute efter. Tror mamma helst inte vill ha en orm så något åt groda/ödla hållet. Har läst lite om ödlorna du skrev och de verkar kunna vara något för mig. Hur är det när man reser bort? Vad gör man då?
- Redigerat 2020-09-29 20:30 av Linnea444
Kul att du är intresserad av herptiler! :)
Djur är ju egentligen svåra allihop på det sättet att de enligt djurskyddslagen ska ha daglig tillsyn. Sen finns det ju lättare och svårare. Ormar är ju bra på det sättet att de trivs bra med att bli lämnade ifred. De klarar sig länge utan mat och vattnet behövs inte bytas varje dag, men man brukar ändå vilja göra det rätt ofta så att det inte blir äckligt.
Kanske en granne kan titta till djuret när du är bortrest?
Många ödlor och ormar vill ha det varmare än rumstemperatur och hyfsat jämn luftfuktighet. Därför är det svårt att resa med dem. Ormar känner av vibrationer, därför är det inte heller rekommenderat att resa med dem.
Kolla skötselråden som finns på terrariedjur.se om du inte redan sett dem. Där finns många vanliga och några ovanliga herptiler :)
https://www.terrariedjur.se/caresheet
Det är synd att det inte går några reptilmässor nu under pandemin, annars hade det helt klart varit det jag hade rekommenderat i första hand. Där ser man många djur live och får en mycket bättre känsla för vilket djur som hjärtat klappar lite extra för :)
Sen finns det ju föreningar du kan gå med i och träffa reptilnördar :) Har du tur så kanske någon vill ge dig en privat visning i sitt hem och berätta om sina djur :)
Det ser mörkt ut med mässorna inför våren också, åtminstone i dagsläget med kraftigt ökande smittosiffror igen.
Men förhoppningsvis så trappar det av igen och mässorna kan hållas.