Reptiler iFokus

Reptiler

Etiketterödlortransporter
Läst 388 ggr
Mitchika
0

Transportbur för leopardgecko

Jag letar efter en transportbur för en leopardgecko som geckon kommer behöva att bo i under några dagar vid flytt på 60 mil. Jag har sökt, men inte hittat något. Är det någon som vet om det finns något eller har något att rekommendera som funkar för det syftet?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Draken
1

En vanlig Pet-box borde fungera bra. Täck den på tre sidor och se till att ödlan kan gömma sig under något. Ställ den på ett lite varmare ställe.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Mitchika
0

#1: Tack så mycket för svar! :D

Tror du det? Jag tycker dom ser så bräckliga ut. Jag är lite överbeskyddande mot den gamla tanten. :)

Draken
0

Jag har en tant på 23 år, så jag vet precis vad du menar ;) Men de är mycket robustare än man tror :)

Gamtanten min, fick bo i ett 60 liters akvarium 4 dagar då hennes terrarium gick sönder. Hon var väldigt bitter och sur på mig ett tag men det gick över ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Mitchika
0

#3: Vad roligt, då är dom ungefär i samma ålder! :D

Nästa år har jag haft min tjej i 20 år och hon var ingen unge när jag tog över henne som omplacering, så hon hade några år på nacken innan.

Jo, jag vet att dom kan vara uthålliga. Doris är en speciell liten ödla. Hon älskar när saker händer och hunden är hennes favoritdjur. Jag är inte värd att vakna ordentligt och komma ut ur grottan för om jag inte har mat, men om hunden kommer till mig när jag sitter där, då jädrar blir det fart på henne! Hon ska ut och titta på honom och följa honom om han går längs terrariet. Förra hunden struntade hon fullständigt i, men den här är tydligen intressant av någon anledning.

Sista flytten så hade jag en enklare, mindre transportbur åt henne (men då flyttade vi bara någon km från ett område till ett annat) och hon gick runt lugnt i den med stora ögon och tittade på allt och alla. Tyckte det var jättespännande. Ganska stresstålig gammal gumma känns det som. :D

Vi har flyttat tre gånger innan, men det här är första gången vi flyttar så långt och hon kommer få behöva åka tåg i ca 6-7 timmar med mig och hunden. Lite nervöst med andra ord.

Jag har nu en lagom stor, fin petbox nu som ligger och väntar på att hämtas upp så fort det är öppet igen efter julledigheterna. Tack för dina tips och råd! :D

Draken
0

Min gamling har jag bara haft i 6 år, hon har gått som avelshona hos en uppfödare som jag känner och hon fick flytta till mig när hon "gick i pension" ;) Det enda kravet var att hon skulle få stanna hos mig resten av sitt liv, och det hade jag inga problem att lova, hon är helmysig ;)

Om tågresan tar 6-7 timmar, då kan man kanske säga runt räknat att det kanske tar ett dygn eller så tills hennes terrarium är klart för inflytt ? Och det borde inte vara några problem :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Mitchika
0

#5: Mer än ett dygn, tyvärr. Jag måste åka upp en dag före flyttfirman hämtar mina grejer så jag hinner fixa med nycklar och annat i god tid innan dom kommer. Sen kommer dom antingen 1-2 dagar efter att ha hämtat mina saker. Så det är minst två dygn, max tre. Fyra om allt skulle gå käpprätt åt skogen, men det hoppas vi givetvis att det inte gör.

Hennes terrarium är det första som ställs i ordning när sakerna anlänt så hon är högsta prioriteten.

Draken
1

Även fast det kan bli 2-3 dygn, så tror jag hon borde klara det. de är ganska tåliga och anpassningsbara.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Mitchika
0

En sista fråga nu när resedagen närmar sig. Finns det något underlag till botten i boxen som är extra lämpligt när det gäller transport för leopardgecko eller ska jag helt enkelt ta det som hon har i terrariet så det luktar hemma och bekant?

Draken
1

Använd substratet du har i terrariet, då känner hon sig trygg och hemma.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Brieost
0

Lånar tråden lite =)
Ang Pet-box; vilken storlek är lagom för transport av en Leopardgecko?

🌸 Det du inte har - behöver du inte just nu

Draken
0

#10: Skall du bara en kort bit, så räcker det med vilken som helst där ödlan får plats och att den kan vända sig.

Skall du en längre bit,, så är det L80 lagen som gäller. Förvaring/fraktlådan skall då vara 1,5 x ödlans längd från nos till svanstipp. Och lådan skall vara täckt på minst 3 sidor.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Brieost
0

#11 Tack för ditt svar

🌸 Det du inte har - behöver du inte just nu

Draken
0

🙂

Mvh./ Draken