Tillbehör Leopardgecko?
Det tycks vara låg aktivitet på Leopardgecko IF så jag skriver här med och hoppas få svar från er som äger Leopardgeckos…
Hej på er! Jag är ny på reptiler - men har haft en hel del ”pälsklingar” innan jag blev allergisk. Lutar åt att det kommer flytta in en Leopardgecko 💖 Har dock lite funderingar som jag hoppas någon av er kan bena ut 😊
Står olika vart man än läser…
- Behövs UV/UVB lampa?
- Om det behövs UV lampa; kan den stå ovanpå toppglaset på terrariet eller går inte strålarna genom?
- Vad är ett bra underlag? Sand verkar ju inte vara bra ur förstoppnings synpunkt
- Ni som använder typ reptilmatta/konstgräs finns det risk att klorna fastnar i den?
- Vart ska fuktlådan vara placerad - varma eller svala sidan?
- Har sett att det finns konserverade insekter - funkar dessa lika bra som levande?
- Vilken typ av terrarium är bäst; Exo Terra eller helglas? Tillräckligt med ventilation i helglas som endast har en liten list upptill + framtill?
- Är det stor risk att honor får värpnöd?
🌸 Det du inte har - behöver du inte just nu
Har 6 stycken Leosar.
De behöver inte UV eller UVB lampa. Däremot så skall de ha värmematta.
Det är lite omdiskuterat huruvida man skall ha matta eller inte. Någhra anser att man inte skall ha matta, utan det skall vara en blandning av sand och jord. Jag har alltid haft matta till mina,det är ingen grävande art, och jag har inte upplevt att det har varit något problem .
Jag har fuktgrotta på den varma sidan. Men man kan med fördel ha grottor även på den svala sidan. De måste få en möjlighet att kunna dra sig undan även fast de är på den svala sidan.
Man kan få in dem på att äta konserverade insekter,. Mina får dock levande, men har en kompis som ger sina konserverade och det fungerar alldeles utmärkt. Det största problemet är väl att få dem att godta "död" mat ;)
Jag föredrar Repti Zoo's terrarium Jag tycker de är snyggare. Men du skall välja det du tycker är snyggt.
Jag har 2 helglasterrarium och ventilationen är helt okej.
Visst kan de få värpnöd, men de flesta honor lägger äggen trots att de inte går med en hane.
- Redigerat 2021-01-24 12:53 av Draken
Tack för din input! Sååå värdefullt att kunna bolla frågor med någon som äger djurslaget 😊
Själv gillar jag Exo Terra bäst - men helglas terrarium har fler storlekar. Får se vad det blir.
Räcker det med dagsljus/annan belysning i rummet eller ska man ha ramp på terrariet som är tänd dagtid? Har du någon blå ”månskens belysning” kväll- och nattetid?
Jag kommer inte avla men med honor är jag lite rädd för problem med äggläggningen som kan innebära hälsoproblem.
- Redigerat 2021-01-24 14:55 av Brieost
Som jag skrev, du skall välja det terrairum som du tycker blir snyggt, du skall inte välja för att andra tycker det eller det är snyggast :)
Du behöver ingen extra belysning i terrariet för ödlans skull, Leopardgecko är nattaktiva ;) Om man skall ha extrabelysning är det bara för våran skull, så det skall se snyggt ut, det gynnar inte ödlan alls ;)
Jag har ingen extrabelysning hos mina :)
Du behöver inte vara orolig. Jag är inte den som gör val utifrån andras beslut - däremot vill jag gärna reka innan jag köper tillbehör. Läsa recensioner etc för att inte få några obehagliga överraskningar sedan =)
Tack för svar!
#4: Vad bra att du väljer själv helt oberoende av vad andra säger. Var inte meningen att låt kritisk, men är så van att folk väljer utifrån vad andra tycker är bra ;)
Nu hoppar jag in och snor tråden ett ögonblick, hoppas det är okej! Jag undrar om honor alltid lägger ägg åtminstone några gånger under livets gång eller om vissa honor inte gör det?
Jag har nämligen inte sett ett enda ägg i Doris terrarium på 20 år och blev lite fundersam när jag läste att honor kan lägga obefruktade ägg. Det jag fick lära mig är att honor bara lägger ägg om dom går med eller har gått med en hane.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
#6 Klart det är ok att låna tråden 😊
Intressant fråga!
De flesta honor lägger ägg även fast de inte har gått med en hane. Men det finns även undantag.
#8: Okej! Anledningen till att jag undrar är för att det kanske är så att Doris inte är en hon i såna fall. Jag köpte henne när jag var tolv av en annan tolvåring så jag vet inte hur säker könsbestämningen är.
Eftersom Doris "bara" är en älskad sällskapsödla så har jag aldrig brytt mig om att dubbelkolla könet. Så hon kanske är en pojke som blivit kallad tjej i 20 år.
#9: Så kan det mycket väl vara ;) Man kan genomlysa för att se om det är en hane eller hona, men det kan vara lite knivigt att se om man är otränad.
#10: Genomlysa? Jag försökte ta en bild på henne, vilket var lättare sagt än gjort. Jag vet inte om det kan hjälpa könsbestämma, ärligt talat. Jag blev mest nyfiken när jag hörde om honornas äggläggning.
Man sätter en stark lampa mot nedre delen av buken. Ska se om jag kan ta en bild och visa på gamtanten här hemma, om hon vill samarbeta med mig ;)