Växtätande reptiler
Hej! Jag skulle vilja köpa en växtätande reptil och jag finner det ganska svårt att hitta bra info genom att söka på google. Jag vill helst inte ha en för stor och inte heller en sköldpadda, men ödlor är bra. Jag undrar även om det finns någon slags växtätande groda? Skriv gärna bra tips på djur!
Det är inte riktigt mitt gebit med andra reptiler än ormar men jag har förstått att det inte är sååå vanligt med växtätande ödlor, men dabbagam är en av dem. Växtätande grodor är det värre med tror jag, men jag är långt ifrån någon expert. Har du kollat gamla forumtrådar och skötselråd här och på terrariedjur.se?
Det finns inte så många rena växtätare. de jag kommer på just nu, förutom Dabbagam, är leguan, som är jättestor och ingen nybörjarödla. Sen finns Ögonfransgecko, de äter inte grönsaker, men de äter CGD.
Jag tycker dabbagamer verkar roliga… Synd bara att dom inte är så vanliga. Men vad är det ögonfrans geckos äter?? Har aldrig hört talas om CGD. Trodde dom åt insekter.
#3: CGD är ett foder som är framtaget just för Ögonfransgecko. Det är ett pulver som man blandar med vatten.
Min äter det som basfoder och får nån mjölmask eller zophobas ibland som godis.