Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 433 ggr
Joey1123
1

Majsorm

Hejhej! Jag funderar på att skaffa en majsorm men jag undrar om man ska låta den vara i terrariet bara eller ta ut den då och då? Tacksam för ett svar

Draken
0

Jag anser att man inte skall hantera reptiler annat än om det är nödvändigt (vid hälsokontroll, veterinärbesök o.l)
Mina ormar och ödlor är hanteringsvana, men jag hanterar dem normalt sätt inte.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Joey1123
0

Tack för svaret. Jag har läst att man ska ta bort bajs eller Kiss från ormen omedelbart men jag undrar hur ofta de kissar eller bajsar? Tacksam för ett svar

Draken
0

De brukar bajsa efter att de har ätit. Hur ofta de kissar har jag faktiskt inte tänkt på.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Joey1123
0

Tack för svaret. Har du en majsorm Veni och tycker du din orm är lättskött? Tacksam för svar.

Draken
0

#4: har ingen Majsorm, men har en Kungspyton. Äldsta sonen har en Majsorm och både den och min KP är rätt så lättskötta :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Joey1123
0

Ok vad skönt och veta det. Jag är inte så säker på att köpa en majsorm. Jag vill först se om mina pengar räcker men jag hoppas det.

Draken
0

#6: Det är dyrt i uppstarten, eftersom det krävs speciallampor, värmekällor, substrat m.m Terrarium kan också vara rätt dyrt om du inte hittar ett billigt begagnat.

Sen måste du tänka på att ormarna kostar olika, även fast det är samma art. Det beror helt på vilken morph det är på ormen.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2021-07-01 14:41 av Draken
Joey1123
0

Det finns faktiskt en affär som säljer reptiler nära där jag bor som heter tropikhuset och jag vet att dem säljer terrariet,ormen,tillbehör och en mus för 3000 kr vilket jag inte tycker är så dyrt faktiskt.

Draken
0

Var försiktig med att köpa reptiler i butik. Det är bättre att du tar kontakt med en seriös uppfödare.

Vet inte hur mycket du har läst på, men tropikhuset har varit ute i kraftigt blåsväder ett tag nu.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Joey1123
0

Ursäkta jag förstod inte riktigt. Vad menade du med blåsväder? Tacksam för ett svar.

Draken
0

#10: Det har varit mycket skriverier om Tropikhuset. De har dålig djurhållning, det har varit giftspindlar på rymmen i butiken, det har varit diskutioner med anställda som inte har fått lön etc.

Här kan du läsa lite mer:

https://djurparker.ifokus.se/discussion/1475658/djuranlaggningen-i-karlshamn-stanger

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

djurpark, vilda djur, kolmården, zoo, park, safari, tiger, lejon, delfinarium, sea, shepherd, peter, hammarstedt, valar, hornborgarsjön,
  • Redigerat 2021-07-03 14:15 av Draken
Joey1123
1

Okej tack för denna information men jag tycker det är svårt och inte kunna köpa terrariet med orm och tillbehör men jag hoppas att det finns uppfödare som säljer också majsorm med terrariet och tillbehör. Känner du till uppfödare som säljer majsorm med tillbehör och terrariet också? Tacksam för ett svar.

Draken
1

Terrarium och andra tillbehör kan du köpa i vilken zoobutik som helst som har dessa. Men det finns även uppfödare som har terrarium att sälja med djuret.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Joey1123
0

Jag ska tänka på det. Men jag vet inte riktigt var du bor för jag bor i Malmö och jag har inte hört nåt sånt så det är kanske en annan som också är tropikhuset

Draken
0

Bor du i Malmö så är det absolut inga problem att få tag på allt vad du vill ha :)

Vet inte hur det ser ut med Coronaläget, men de brukar, i normala fall, ha mässa 3 ggr om året. Nu i Augusti lär det kanske inte bli av men kanske November, December :) .

Besök deras hemsida så kan du kolla lite mer i lugn och ro :)

http://tropikmassan.se/

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2021-07-06 13:17 av Draken
Joey1123
0

Jaha okej.Jag hoppas det kommer bli mässa snart. Tack så mycket för denna information.

Joey1123
0

Jag har läst också att man ska ha en köksvåg om man har en majsorm men vad ska man göra med köksvågen? Tacksam för ett svar

Draken
0

#17: Man brukar väga dem regelbundet för att se om de gå¨r upp i vikt som de skall :)

Jag använder det även till mina KP :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Joey1123
0

Tack så mycket för svaret. En annan sak jag brukar läsa är att man behöver en dimbar armatur till värmelampa och en värmelampa. Vet du hur ofta man behöver köpa en ny värmelampa för majsormar? Tacksam för ett svar

Draken
0

Ormar tillgodogör sig inte värmen uppifrån, utan de skall ha värmematta:)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

fluffis
0

Läs gärna skötselrådet om majsormar som finns på terrariedjur.se, om du inte redan gjort det. Det kommer ut annonser emellanåt på majsormar som är till salu och ibland medföljer rubbet. Det är säkerligen det allra enklaste och även billigaste sättet att köpa majsorm som nybörjare. Dessutom, om ormen får vara kvar i samma terrarium hos en ny ägare så är det mindre stressande för den.

Det är alltid kul att gå på en reptilmässa (tycker jag) :) Hur det är med mässan i Malmö vet jag faktiskt inte men danskarna planerar sin mässa utanför Köpenhamn i oktober, och eftersom jag älskar de danska mässorna så ska jag försöka ta mig dit :)

Joey1123
0

Jag har hört att man ska tvätta sig noggrant varje gång man hanterar ormen eller hållit den. Stämmer det? Tacksam för svar

Draken
0

#22: Reptiler bär på salmonellabakterien,och de kan smitta människan med den. Så det är viktigt att man är väldigt noga med handhygienen om man hanterar reptiler överlag.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2021-07-20 12:46 av Draken
Joey1123
0

Jo det är sant. Man får göra sitt bästa med hygien. Hur många möss kan man ge en majsorm på samma gång ungefär? Tacksam för ett svar

Draken
0

#24: Beror helt p ålder och storlek.

KP ger man bara en åt gången, men man avväger storleken efter hur stor ormen är. Tror det är samma på Majsorm.

Musen eller råttan får inte vara större än ormen är på mitten (eller det tjockaste området på kroppen).

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Joey1123
0

Kan man erbjuda majsormen foderdjur tills den vägrar och äta 7-10 dagar senare? Tacksam för ett svar

Draken
0

Om ormen inte äter när du ger den mat, så prova igen efter en vecka om den är vuxen.
En unge kan du försöka bjuda varannan dag om den inte äter.

Tänk bara på att du får absolut inte "spara" djuret den inte äter upp. Utan du måste ta nytt varje gång. Du kan heller inte återinfrysa djuret.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Joey1123
0

Jag bor i ett gruppboende och det kommer personal till mig ibland men vissa är rädda att majsormen kan strypa ihjäl dem men kan majsormar verkligen strypa ihjäl en människa? Tacksam för ett svar

Draken
0

Majsormar har inte den styrkan att de kan strypa en vuxen människa, knappt ens ett barn.

Majsormar "stryper" sitt byte, men det handlar om små möss eller råttor.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Joey1123
0

Tack för svaret. Ska man byta bottensubstrat varje gång man städat? Tacksam för ett svar.

Draken
0

Jag brukar byta substratet en gång i månaden, eller vid behov. Däremot så skall man plocka bort bajs och annat skräp i terrariet.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

fluffis
1

#30:
Själv byter jag bottensubstrat en gång om året när ormarna vintervilar i förrådet och jag storstädar. Ibland varannat år.

Draken
0

#32: Jag har fått höra att man skall byta en gång i månaden (KP), men frågan är om jag kanske skall försöka börja dra ut på det så jag kan byta allt substrat med längre mellanrum.

Jag plockar alltid bort bajs och annat skräp som finns i bottensubstratet, så jag kanske inte behöver byta allt så ofta 🙂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

fluffis
0

Nä, precis. Även jag är noga med att ta bort bajs. Sen beror det på vad det är för bottensubstrat. Till några andra ormar har jag fuktigare bottenmaterial där det bor djur från skogen som hjälper mig med städning (gråsuggor och dyngbagge har jag tex sett) och där har jag faktiskt aldrig storstädat. De terrarierna är några år gamla nu.

Draken
0

Till ormarna använder jag Aspen bed. Men funderar på om jag skall byta till något annat.

5adc305ec3750.jpeg

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2021-08-10 12:21 av Draken
Joey1123
0

Nu har jag äntligen köpt en majsorm. Det är en hane som är 3 månader gammal. Mvh

Draken
0

Spännande :) Vad blev det för Morph :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Joey1123
0

Jag glömde fråga han som sålde men jag ska fråga honom snart för jag ska ändå till tropikhuset var jag köpte den ifrån och handla möss. Men hur får man korrekt luftfuktighet räcker det med lagom stor vattenskål och bottensubstrat som jag har? Tacksam för svar

Draken
0

#38: Förlåt för sent svar.

Det går att köpa fukt och temperaturmätare på butiker som har reptiltillbehör. Det är det enklaste sättet att hålla koll på både temp och fuktighet.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis