Bli uppfödare? Hur?
Jag funderar på att börja föda upp ormar. Jag tänker köpa ormar med specifika morpher/mönster, där jag i längden planerar komma fram till en speciel morp. Jag vill börja från grunden med att kombinera och föda upp ungar för avel, som sedan paras för att de nya ungarna sedan ska få paras med andra morpher, så att jag tillslut får fram den morphen som jag är ute efter.
Eftersom detta kommer ta ett tag, och flera generationer av ungar, så kommer jag ju inte ha kvar alla ungarna, utan bara specifika ungar, så då kommer jag behöva sälja av resterande ungar.
Så jag funderar på att bli uppfödare, även om jag kommer göra detta som hobby, så kommer jag i alla fall sälja av de ungar som inte kommer ingå i mina avelsplaner, eftersom det antagligen kommer att bli ganska många eftersom detta kommer att ske under flera generationer.
Men jag vet inte hur man blir en uppfödare. Hur blir man en ormuppfödare? Hur och vart registrerar man sig?. Hur går det till med uppfödarnamn etc?.
Jag vet hur skötseln, uppfödning etc går till, men när det kommer till "försäljning" så är jag helt vilse. Jag vet hur det går till med hund och kattuppfödning, men jag kan inte se några "how to do it" när det kommer till ormuppfödning.
Tack för alla svar och förslag!
Du behöver inte göra så mycket för att bli uppfödare egentligen. Men jag rekomenderar att du pratar med någon som har hållt på i några år.
Vilken art/arter är det du funderar på att avla ?
Jag har en liten uppfödning av KP och leopardgecko, men jag har inte haft några kullar ännu, eftersom avelsdjuren är för unga.
Jag har kontakt med uppfödare inom den arten jag avlar på för att få hjälp och stöd där det behövs :)
- Redigerat 2021-07-16 18:14 av Draken