Att sköta majsorm
Hejhej! Jag har en majsorm och jag vill gärna veta hur man ser om den är sjuk eller inte.
Beter den sig på ett sätt så du tror att den kan vara sjuk ?
Det är inte alltid så lätt. Har ormen några symtom?
Jag har själv inte märkt nåt men jag vet inte hur man märker det på ormar.
Generellt sett så blir inte snokar sjuka särskilt ofta, ofta inte alls förrän de blir riktigt gamla. Det som är vanligt är att ormen inte äter eller ömsar som den ska, och det brukar man kunna åtgärda genom att förändra deras miljö så att den passar bättre, mer sällan beror det på sjukdom.
Min orm har inte ömsat sen jag köpte honom för ungefär tre veckor sen. Men han brukar gömma sig nästan hela tiden. Vad kan det bero på?
Ormar kan vara skygga och matvägra från början. Nu har jag iofs KP men hon gömde sig och åt inte alls på 5 veckor efter att jag hade fått hem henne.
- Redigerat 2021-08-27 12:17 av Draken
Min orm har inga problem med att äta eller ömsa. Jag har sett att han hade ömsat idag när jag kom hem från jobbet. Men han brukar gömma sig ofta.
#7:
Att en majsorm ligger gömd (i perioder mycket) ingår i deras naturliga beteende. Se till att det finns ordentliga gömställen både på varma och kalla sidan.
Jag tror att min orm har problem med och ömsa. Jag har frågat en kunnig person och han sa att jag ska spreja ofta i hela terrariet. Han har börjat ömsa för ungefär 5 dagar och han bara ömsat en liten del av kroppen.
#9:
Ojdå, ordna gärna en fuktlåda! Det brukar de gilla 😀
Han kunde ömsa klart. Hur ska man ordna en fuktlåda? Jag undrar också hur ofta majsormar dricker vatten. Jag har läst nån gång på nätet att man ska avklorera vattnet om möjligt så jag tänker kanske göra det. Hur ofta dricker dem ungefär? Tacksam för ett svar
Hur ofta de dricker vet jag faktiskt inte. Men jag har en låda inne i terrariet som är fylld med vatten. Lådan är såpass stor att hela ormen får plats om hon skulle vilja. Jag byter vattnet i lådan dagligen.
Hur mycket de dricker vet man inte riktigt. Förmodligen dricker de flesta när vi inte ser.
Själv hade jag en orm som alltid drack precis när jag bytt vatten, jättegulligt :)
Att behöva avklorera vattnet har jag själv aldrig läst eller hört om. Det är inget som jag själv gör, och jag har haft ormar ett bra tag.
Här finns bild på en fuktlåda: https://www.terrariedjur.se/forum/thread/8637/1
Okej tack för svaren. Min orm är bara ungefär fyra fem månader gammal. Jag brukar mata honom två möss en gång i veckan ungefär. Är det lagom?
#14:
Det beror på storleken på mössen.
Jag tror dem heter pinkies. Det är bebismöss eftersom han är så smal.
Om han äter 2 pinkies om gången, så kanske det är dags att gå upp en storlek, och ge 1 fuzzie eller 1 springer istället ?
Han får väl inte mössen samtidigt eller samma dag ?
- Redigerat 2021-09-09 10:33 av Draken
Även om snokar klarar bra av att ta flera byten samtidigt, om man jämför med tex pytonormar, så är det säkerligen dags att byta upp i foderstorlek. Pinkisar ger man bara en kort period.
Jag ger honom pinkies bara för att den bredaste delen av hans kropp är smal och är ungefär lika stor som en Pinkie. Han får mössen samtidigt.
Ge en större storlek. De kan äta mycket större än man tror! 😀
Jag gissar på at du kan ge fuzzy eller springer utan större problem 🙂
Jag brukar ta ut min orm och hålla den när den är aktiv. Den brukar vara aktiv på natten. Jag tycker synd om den eftersom den ser oftast ut som om den vill gå ut. Den är ofta på ytorna. Jag brukar ta ut honom men jag vågar inte släppa honom för jag är rädd att den rymmer men jag vill gärna släppa honom så han kan röra sig fritt men jag vågar inte. Kan jag släppa honom ibland tycker ni? Tacksam för svar
Han mår bäst av att vara i terrariet. Det kan vara problem med miljön, om du upplever att han försöker rymma.
Jag skulle inte släppa honom lös. En majsorm kan ta sig in på de mest otroliga ställena.
#22:
Jag instämmer med #23. Ormen mår bäst i terrariet. Man tänker ibland inte på att det trots allt kan skilja mycket i temperatur och luftfuktighet om man jämför i och utanför terrariet. Dessutom är ormar ensamlevande varelser som inte ens umgås med sina artfränder (förutom vid parning). Lägg där till att ormar kan bära på salmonella vilket kan smitta människor. Ovanpå detta så är majsormar fenomenala på att rymma och gömma sig. Det kan stressa en (majs-)orm väldigt mycket att inte få vara i sitt trygga terrarium. Här är det också viktigt att tänka på att låta ormen vara ifred medan den smälter maten.
Det finns med andra ord all anledning att låta ormen vara i sitt terrarium 😀
Tack så mycket för era svar. Det känns skönt att veta det för jag vågar inte släppa honom.
En sak som jag undrar är att jag har aldrig sett min orm bajsa eller kissa. Jag har inte heller sett Kiss eller bajs. Jag är lite orolig faktiskt. Vet nån varför? Tacksam för ett svar
#27:
Det är ett tecken på att du matar med för smått foder. Dessutom blir det inte alls mycket av det när de är sådär små. Det beror även på hur stort terrariet är och vad man har för bottensubstrat. Är bottensubstratet brunt, tex bark så är det förstås svårare att se än om substratet hade varit ljust :)
Terrariet är inte så stort utan ganska litet faktiskt och bottensubstratet är beige.
Jag såg nåt bajsliknande ämne idag. Jag undrar också om den behöver en partner alltså en majsormhona som den kan para sig med men jag vet inte hur det är med ormar. Behöver ormar också en kärlekspartner? Tacksam för ett svar
#30:
Aha, bra. Har du börjat mata med större byten?
Nä, ormar är solitära, det vill säga ensamlevande. Det är ren överlevnadsinstinkt för sin art att de parar sig en kort stund och sen skiljs åt igen.
Jag har faktiskt inte gjort det eftersom han är smal och hans bredaste punkt är bara ungefär lika stor som en Pinkie. Anledningen är att jag vågar inte och jag läste på en sida som handlar om att sköta majsormar att om man har en ung orm och inte är säker på den exakta åldern som jag så ska man inte ge ormen större foderdjur än 1,5x den bredaste punkten på ormens kropp.
Mina Leopardgeckos får pinkies och Fuzzies. Känns lite litet för en orm.
Jag kanske ska köpa fuzzy till honom nästa gång jag köper foder. Just nu har jag bara pinkisar. Men vad kan man ge dem mer än bara möss? Jag vet att dem oftast äter möss och att man kan ge kyckling ibland. Kan man ge nåt annat också? Jag vill bara variera lite på kosten och är tacksam för svar.
Mina (KP) äter råttor och kyckling. Ibland nataler.
#34:
Prova du med fuzzy! Man behöver inte variera fodret till dem. De är enkla djur på det sättet. Gnagare är ett fullgott foder till dem. Själv matar jag mina snokar med gerbiler eftersom det är det jag föder upp. Kyckling kan också ges.
Tack för era svar. Min orm brukar gömma sig hela tiden nu. Innan så brukade han gömma sig på ofta också men han brukade vara aktiv på natten. Men nu så gömmer han sig hela tiden så att jag är orolig nu. Är det naturligt att den gömmer sig hela tiden? Tacksam för svar
Det är naturligt för (majs-)ormar att gömma sig. På våren är det vanligare att de är framme och visar sig, det kommer du säkert märka när ormen blir könsmogen. Man brukar säga att majsormar är skymnings- och gryningsaktiva eftersom det är då de rör sig mest, rent generellt.
Mina ( KP) gömmer sig mellan varven de med. Så jag tror att det är genomgående för de flesta ormar att de, periodvis, inte är så aktiva alls.
När jag ger min orm mat så äter han bottensubstrat som fastnat med maten. Är det farligt för den?
Vad har du för substrat ? Han kan bli förstoppad av bottensubstratet.
När du ger honom maten, lägger du den direkt in i terrariet, eller håller du fast den i en pincett tills han griper bytet ?
#40:
Det brukar inte vara någon fara, bara bottensubstratet inte är spetsigt eller liknande.
#42: Var därför jag frågade om bottensubstrat, dotterns KP blev förstoppad av pinjebark, som hon hade som substrat en kort peroiod.
Den heter Bedding Wood. Tyvärr är vissa delar spetsiga. Jag brukar faktiskt bara lägga maten framför honom. Men tack så jättemycket för den informationen. Nu vet jag varför han inte bajsar som han ska och jag ska försöka skaffa en pincett.
#43:
Ojdå!
#45: Jo det var riktigt jobbigt några dagar, och dyra veterinärkostnader
Men har ni några rekommendationer på bra bottensubstrat?
Kommer inte ihåg vad det heter (har kastat förpackningen) Men jag tycker detta är jättebra och ormarna verkar trivas bra med substratet
#48:
Det ser ut som Aspen Snake bedding. Jag hade det för många år sedan men bytte eftersom jag tyckte det höll luftfuktigheten i terrariet för dåligt.
#47:
Under de senaste åren har jag mest satsat på skogig miljö, som ju är rätt så fuktig, och haft ett tjockt lager kokosfiber i bottnen och sen torkade löv ( eklöv är snygga) ovanpå som hjälper till att inte släppa ut fukten hur snabbt som helst.
Dock har jag en svart råttsnok ( vilken är väldigt närbesläktad med majsormen) som går på alspån, mest av tradition plus att terrariet är ett träterrarium som inte klarar jättemycket fukt i bottnen. Men alspån är också dåligt på att hålla fukt.
Jag gav min orm 4 pinkisar sista gången jag matade honom. Jag ville lita på en sida om majsorm där det stod att man ska erbjuda foder tills dem vägrar sen vänta minst en vecka tills man matar senare. Han åt 4 möss och vägrade äta mer men jag märkte att han blev tjockare. Är det dåligt och ge så mycket? Tacksam för svar
#51:
Grejen med pinkisar är att de i princip saknar skelettben vilket ger kalcium. Kan ormen ta så många som fyra pinkisar så kan du lätt gå upp i storlek på bytet. Det ska synas en ordentlig bula på magen när de har ätit, i alla fall när ormarna är så små.
Om ormar skulle få så mycket mat som de ville så skulle i princip alla dö av fetma.
Jag bestämmer själv vad jag ger min orm. Jag vill inte att nån ska bestämma över mig
#49: Så heter det. Jag har använt detta sedan jag köpte mimn första KP, ,men det håller dock fuktigheten lite dåligt, det har du rätt i 😉 Jag tycker dock att det är snyggt och det är väldigt lätt att hålla rent, jag hittar både bajs och eventuella bytesdjur som hon har gömt väldigt enkelt 🙂
Jag duschar terrariet 2-3 ggr om dagen, tycker det är värt det 🙂
#51 Det är bättre att ge större byten om han tar såpass många på en gång, det blir ju väldigt dyrt i längden också.
#53 Självklart bestämmer du själv, men varför frågar du då om det är dåligt att ge många åt gången, och sedan blir du arg när vi svarar ?
Förlåt om ni upplevde det som otrevligt. Jag menade inget illa. Jag frågar för jag bara tycker det är trevligt men förväntade mig inte såna svar. Jag hoppas att ni förstår och godtar ursäkten.
Jag tänkte kanske köpa levande växter som jag kan ha i terrariet men vet inte hur man gör med dem om man byter bottensubstratet. Vet nån hur man gör när man ska byta bottensubstratet? Tacksam för svar
#56: jag har kvar växterna i krukan inne i terrariumet.
Jag undrar om hur ormens kiss ser ut. Jag vet hur bajset ser ut men inte kissen. Hur ser den ut? Tacksam för svar
#58: Bra fråga, det vet jag faktiskt inte .
#58:
Majsormar kissar inte på det sättet, men du kanske har sett någon gång att bajset är både brunt och vitt? Det vita är urinsyra.
Jo det stämmer. Jag har sett att bajset både är brunt och vitt. Jag vill köpa en köksvåg till min orm men kan man köpa en vanlig köksvåg eller måste det vara speciellt för ormar? Tacksam för svar
Vill du väga din orm så går det bra med vilken våg som helst, bara den är inom rätt spann. Tänk på att ormen behöver vara i en låda när du väger den så lådan måste ju få plats på vågen.
Jag använder en vanlig platt köksvåg. Jag har köpt till en bytta ganska hög och rund, med väldigt släta/glatta kanter på insidan. Funkar superbra 🙂
Tackar för svaren. Jag har en liten transportlåda och hoppas att hitta en våg som passar i den.
Jag brukar och ge nytt rent vatten till ormen varje dag. Då brukar jag ge kallt vatten eftersom jag är säker på att det är rent. Men ibland så badar den lite i vattnet och jag blir orolig om den känner kyla. Kan jag ge den varmt vatten eller är det orent eller onyttigt för den? Tacksam för svar.
Kallt vatten funkar bra.
Jag har faktiskt matat honom med större möss som heter fluffs förra veckan och det gick bra. Mvh
Vad bra 🙂
Jag undrar om det är viktigt och dvala majsormar. Jag vet att dem kommer från varma områden där det nästan aldrig blir vinter. Är det viktigt tycker ni? Tacksam för svar.
Osäker på om man måste dvala majsorm.
Jag har KP och de behöver man inte dvala.
Trivs ormar på luftfuktigheten Jo högre den är desto mer eller ska dem ha viss gräns? Tacksam för svar.
Jag misstänker att min orm har problem med ömsningen också. Den är lite blek i färgen. Har ni några goda råd? Tacksam för svar.
#71:
Svar på dina frågor finns i skötselråd, tex detta: https://www.terrariedjur.se/caresheet/snakes/p_guttatus
#72: har den problem med ömsningen är miljös för torr. Lägg in den i ett fuktigt örngott och låt den ligga där i kanske 30 minuter.
Min ena hona (KP) hade problem här i våras och då hjälpte det med ett fuktigt örngott.
Sen är det viktigt att se till att det finns vattenbad i terrariumet, samt att man kan duscha terrariet kanske 1-2 ggr om dagen.
Den ser ut och vara matt i färgen och den är mycket mindre aktiv och den har varit så i minst fyra fem dagar. Vet ni hur lång tid det tar innan dem blir klara i färgen igen? Tacksam för svar.
Kan den vara sjuk ?
Den kan vara det och jag vet inte vad det är för sjukdom om den skulle vara det.
Du kanske skulle ta den till veterinär ?
Att den är slö och inte äter samt om den har problem med öms, så är det ju tydliga tecken på att den kan vara sjuk.
Jag vill ta den till veterinären men jag vill först vara säker på om den är sjuk eller frisk. Jag har hört några säga att ömsning är snart.
Förresten så köpte jag en fuktlåda idag. Hjälper den med ömsa? Tacksam för svar.
Nu har han äntligen ömsat.😊 Mvh
Hejhej! Är det farligt och ge ormar destillerat vatten? Tacksam för svar.
Nej det är det inte.
Tack för svaret. Jag vill ge min orm avklorerat vatten om möjligt och läste att man kan avklorera vattnet om man tillsätter lite askorbinsyra i en liter vatten. Men är det farligt och ge en orm vatten med liten mängd askorbinsyra? Tacksam för svar.
Vet inte hur askobinsyra påverkar ormen.
Jag har också läst att ormar i fångenskap får ofta brist på c-vitamin och därför är det viktigt och ge dem c-vitamin.
#86: Det har jag inte hört talas om. jag har inte gett mina C-vitamin utöver maten som de får.
#86:
Var har du läst det?
Jag googlade Djurdoktorns c-vitamin.
#89:
Var hamnade du då och vilket stycke ska man /jag läsa där? Tycker du det är en tillförlitlig källa där du har läst detta?
Först googlade jag Djurdoktorns c-vitamin. Sen kom det en sida som hette Djurdoktorns c-vitamin är ett koncentrerat pulver till djur-Roschat of Sweden så jag klickade på den och fick informationen. Där står det information om andra sorters djur och om ormar så du ska läsa där det står hur man ger till ormar. Jag litar på den men jag vet inte var man hittar c-vitamin för ormar.
#91: Tror inte det finns C-vitamin till ormar, eftersom det inte behövs.
Enligt den sidan stod det att anledningen till att ormar får brist på c-vitamin är eftersom smågnagarnas c-vitaminförråd är förstört på grund av nedfrysning och tiden för upptining.
#93: Som sagt, ingenting jag har hört talas om eller ens har läst om.
#93:
Har ormen några symtom eller varför söker du på sådant konstigt?
Angående webbplatsen som du refererar till så vill de förstås sälja sin produkt… Var de har fått informationen ifrån att ormar får c-vitaminbrist kan man ju undra.
Det står också att om ormen har c-vitaminbrist så kan det bero på njurskada eller undernärda ormar. I så fall tänker jag att man i första hand måste inrikta sig på den primära sjukdomen! Vad finns det för vits med att behandla en orm för en banal c-vitaminbrist om ormen ringlar runt med en njurskada?!
Att ge en orm denna medicin i ormens mun förstår de flesta som hållit på med ormar ett tag att det är helt vansinnigt.
Skulle man fortfarande tycka att det här med c-vitamin är jätteviktigt så skulle man kunna lösa detta genom att mata med nydödat foder. Föder man själv upp fodret så får man såklart se till att foderdjuren får adekvat näring i sig.
Nej jag borde kanske nöja mig med och ge den bara vatten. Skälet till att jag sökt om det är bara för att jag är orolig att den inte uppskattar bara vatten och ville ge den c-vitamin i vattnet. Men nu undrar jag nåt annat. Jag har köpt en fuktlåda för min orm och i början när jag köpte fuktlådan brukade den vara i den då och då men den har nu varit inne i den sen förra onsdagen och jag är orolig. De flesta säger att den ska ömsa men det har tagit ungefär en vecka sen den var i den och den har inte gjort det och jag är orolig att den kan vara sjuk eller har problem med ömsa. Har bestämt och ta den till veterinären om den inte ömsar i slutet av den veckan. Vet ni vad det kan bero på? Tacksam för svar.
#96:
Inte uppskattar bara vatten. Hur menar du då? De flesta ormar ser man varken dricka eller bada. Många verkar vilja göra detta ifred.
Toppen att du har skaffat fuktlåda. Ormen verkar uppskatta den 😀 Det låter helt normalt att ormen är i fuktlådan länge. Kanske ska den ömsa. Kanske tycker den att den vill ha mer fuktighet eller så tycker den att det är ett bra ställe att få vara ifred på bara. Det är svårt att veta varför men oavsett så låter det helt normalt.
Jo du har rätt. Jag tror att ormen är nära att ömsa faktiskt. Den ser lite annorlunda i färgen och den har matvägrat. Har ni några goda råd som hjälper den med att ömsa? Tacksam för svar.
#98:
Fuktlåda är toppen för ömmsande majsormar. Enligt min erfarenhet så blir ömsningen mycket bättre om de får vistas i fukt/fuktlåda några dagar/en vecka. Sen är det ju extra viktigt att de får vara helt ifred så att de kan fokusera all sin energi på den kommande ömsningen.
Vet ni hur lång tid det kan ta mellan att dem är inaktiva tills dem ömsar. Min har varit inaktiv i elva dagar. Är det konstigt tycker ni? Tacksam för svar.
#100:
Det borde jag veta men kan inte säga på rak arm faktiskt. Elva dagar låter inte konstigt.
Min orm har inte ätit på ungefär två veckor. Ska jag vänta tills han ömsar eller ska jag erbjuda honom foder snart? Tacksam för råd.
#102:
Det är lika bra att vänta tycker jag. Ligger den gömd eller är den framme och rör sig?
Den är gömd i fuktlådan hela tiden. Men jag märkte idag att hans skinn har nästan fått sin vanliga färg. Vet du hur länge dem kan hålla sig utan mat? Jag är också orolig att den svälter. Tacksam för svar.
#104:
Om den vanliga färgen kommit tillbaka så brukar det ta minst några dagar till innan ömsning.
Om hullet är normalt så klarar den sig minst ett halvår utan mat.
Jag matade honom idag och han åt men bara tre pinkisar. Han vägrade äta större. Jag tycker att hans färg är normal igen. Jag hoppas att det är bra tecken.
Hejhej! Min orm ömsade i torsdags. Jag undrar om man kan veta om en orm blir hungrig och i så fall hur vet man det? Tacksam för svar.
Vad bra att ormen ömsade till slut 😀 Blev det ett helt skinn?
Hungrig och hungrig… I naturen äter ormar oftast väldigt oregelbundet så man kan ju undra om de ens blir hungriga. Man brukar säga att när de är ute och rör på sig så sig så brukar man kunna mata dem.
Det finns också tabeller över ålder och vikt som man kan använda som vägledning.
Det kan vara bra att ha i åtanke att de flesta ormar i fångenskap är överviktiga.
Jo jag tror det blev ett helt nytt skinn. Det blev inga rester från det gamla skinnet i allafall. Mvh
#107: Mina KP brukar stå och blänga på mig när det är dags för matning. Det brukar bli ungefär var tionde dag.
Vad intressant att dem gör så. Jag önskar jag kunde märka det på min majsorm men jag har läst att ormar är duktiga på att visa det så jag hoppas jag kan så småningom märka det.
Hoppas du kan läsa din orm så småningom, det är väldigt enkelt att veta när de är hungriga t.ex 🙂
Min brukar gapa ungefär fyra fem dagar efter sista måltiden. Det kan kanske vara ett tecken. Mvh
Gapa brukar mer vara att de rättar till käkarna. Att de vill äta brukar mer vara att de är aktiva snarare än passiva.
Jag tycker att det kan stämma. Min orm blir mycket passiv dem första dagarna efter att jag matat honom sen blir han mer aktiv.
#115: Att han blir passiv efter matning är inte så märkligt. De ligger ofta stilla när maten skall fördöjas
Jag tror jag läste nån gång på nätet att man kan även ge dem fisk eller grodor eller ödlor. Kan det stämma? Mvh
#117:
Nja. Namnet kommer ju från att majsormar i naturen hittas i majsfält och där lär inte finnas mycket fisk, kanske en och annan groda. Majsormar är oppurtunister och kan äta lite olika efter tillgång, men gnagare är bra eftersom de innehåller alla näringsämnen som majsormar behöver. Skulle man mata med fisk så blir det mer komplicerat eftersom man behöver tillsätta vitamintillskott. Fågel (t.ex. kyckling säljs ibland som reptilfoder) ligger närmare till hands i så fall.
Jag försökte mata min orm idag men han vägrade så jag ringde nån som kan bra om reptiler och han sa att det kanske är för att det är kallt. Men han åt sist för en vecka sen. Vad kan det bero på? Tacksam för svar
#119:
Att han får mat för ofta. Att det egentligen är tid för vintervila (då de inte äter alls). Eller något annat. I vilket fall som helst så är det inget att oroa sig för. Har du kollat temperaturen? Har ormen bra hull?
Han har bra hull. Jag har inte koll på temperaturen. Är det viktigt och ha koll på temperaturen? Jag har försökt att köpa en dimmer men hittade inte än.
#121:
Har den bra hull så klarar den sig minst ett halvår utan mat, som sagt.
Temperaturen är viktig. Ormen behöver smälta maten och behöver ca 30 grader för detta. Och sen vill den ha ner mot 20-23 grader i andra änden av terrariet för att den ska kunna välja själv. Detta står i skötselråden som jag länkade till tidigare.
Jag har hört att man måste inte dvala en majsorm men är det bättre för dem om dem har dvala? Tacksam för svar
#123:
Jordbruksverket säger i sina regler att man ska vara konsekvent. Det är alltså viktigare att de får leva likadant vinter efter vinter än att man gör än på det ena och än på det andra sättet.
Jag matade min orm idag och den åt en liten råtta. Såg så coolt ut för att råttan var större än ormens huvud ganska mycket. Mvh
Hejhej! Är det sant att ormar växer hela livet? Tacksam för svar
#126:
Ja.
Min orm är nära att ömsa. Jag såg att hans färg är annorlunda och plus att han är mycket inaktiv. Har ni några goda råd för och hjälpa honom med ömsningen så är jag mycket tacksam.
Erbjuda fuktlåda och låta ormen bara i fred.
Min orm ömsade förrigår. Jag undrar hur man gör hälsokontroll på en orm och är tacksam för svar.
Att kolla en orms hälsa gör man lättast genom att lära känna dens mönster och genom det få erfarenhet av hur den brukar bete sig. Förstås behöver man också vara påläst så att man vet vad som är normalt eller inte, i alla fall i stora drag.
Ett mönster som är vanligt är att ormen ligger i sin fuktlåda när den är på väg att ömsa. En annan sak som är normalt/vanligt är att ormen lägger sig i en varm grotta när den har ätit, för att smälta maten.
Tycker man att ormen beter sig konstigt så kan man dubbelkolla temperaturen på olika ställen i terrariet så att det inte är för varmt eller för kallt. Kolla luftfuktigheten också.
Kan ormar höra?
Ormar går mycket efter vibrationer, så om de hör är väl oklart.
Är det smart att köpa en partner till en majsorm eller är det bättre om den är ensam? Tacksam för svar
#134:
Majsormar är ensamlevande och mår bäst så.
Varför är det bra att väga ormen med köksvåg? Tacksam för svar
#136:
För att följa vikten och se att den är ungefär där den ska vara.
Tack för svaret. Hur ska man veta ormens normala vikt?
#138:
Man får följa den och se vad som är rimligt. Före den blivit vuxen ska den inte gå ner i vikt i alla fall 😀 Man kan också leta efter tabeller över vikt och ålder och även längd.
Min majsorm brukar gömma sig så fort jag närmar mig terrariet. Varför tror ni han gör det? Tacksam för svar.
#140:
För att det är naturligt för den. De går på instinkt och i naturen är en liten majsorm ett lätt byte för många.
Min majsorm har nu växt och den äter mindre än innan. Jag väntade med och mata honom inte förrän efter tio dagar men han åt ändå mindre än vad han brukade göra. Hur ofta ungefär bör jag mata honom? Tacksam för svar
En vuxen orm kan äta allt från varje vecka till en gång i månaden. Det beror på vad du ger den för mat.
Jag ger honom små möss inte pinkisar utan större men dem är ändå ungefär hälften av hans bredaste punkt. Han äter ändå max tre.
Tjena igen! Jag har hört att ormar brukar anpassa sig till terrariet storlek t ex att dem inte blir så stora om terrariet inte är så stort. Kan det stämma? Tacksam för svar.
#145:
Nej.
#145: Nej. Absolut inte.
Hejsan! Förrigår så gjorde jag rent terrariet och la ormen i ett annat mindre terrarium men så märkte jag sen att den terrariet jag flyttade honom till var smutsigt så när jag var klar med att göra rent terrariet och skulle flytta ormen till hans hus igen så duschade jag honom lite eftersom jag tänkte att han kunde ha blivit smutsig. Var det ett misstag av mig?