Försöker skaffa en orm, Behöver hjälp.
Hej! Jag är 14 år gammal och har varit väldigt intresserad i ormar ganska länge, men har aldrig faktiskt planerat på att skaffa en. Men nu har jag bestämt mig för att jag kommer skaffa en eventuellt.
Även om jag har sökt och pluggat på en massa information behöver jag fortfarande svar på några frågor.
Jag har tänkt mig en strumpebandssnok eller en majsorm eftersom det kommer vara min första orm(kom med förslag om det finns andra bra nybörjare ormar), Men jag vill helst inte mata ormen med levande möss. Jag är okej med levande insekter, men får ont i hjärtat av iden att mata levande möss.
Jag undrar vart man köper ormar, och frysta möss för maten. Och finns det något annat jag ska ha med i buren annat än gömställen, kanske några växter, och någon trädbit/sten? Vad ska jag lägga som botten i akvariet? Eftersom bara jag själv kommer ta hand om den, finns det något mer jag behöver veta?
Jag är hemma väldigt ofta förutom när jag är i skolan i ungefär 6-7 timmar, är det något jag behöver vara orolig om? Jag tar varje tips som ni har! Tack!
#0:
När jag var i din ålder köpte jag mig en strumpebandssnok och den kan jag rekommendera till dig med. Det är en trevlig och fin orm som inte behöver levande mat och som du kan mata med fiskbitar. Min orm åt till och med ur handen på mig. Ibland matade jag den även med små grodor, men till 90 % fick den fisk. På vintern åt den ingenting.
En bur är inget bra ställe för en orm. Jag gjorde själv ett terrarium i träslöjden i skolan, med belysning och glasskivor framme och på sidorna. Jag hade akvariesand på botten, med trädgrenar, små krukväxter, en grotta gjord av stenar och en stor vattenskål.
Den är lätt att sköta och behöver inte mycket uppmärksamhet. Man behöver bara byta vatten i skålen alla par dagar, tända och släcka lampan, mata den umgefär alla 2 veckor och ta bort skiten emelanåt.
Man får inte mata med levande enligt lag. Majsorm eller strumpebandssnok är en bra nybörjarorm. Men du måste tänka på vilken ekonomi det ligger i att starta upp ett terrarium, införskaffa djuret och maten.
Cocoshus eller reptibark kan du ha som bottensubstrat. Mycket gömställen i form av grottor och växter. Du måste också tänka på storleken på terrariet. Är det en marklevande eller trädlevande. Vissa marklevande vill också ha möjlighet att klättra.
Vattenbad där ormen kan sänka hela kroppen är viktigt. Värmematta på ena sidan akvariumet.
#2:
Hur är det med att t.ex. mata ödlor med levande mjölmaskar, fiskar med mygglarver osv.? Är det också förbjudet i Sverige eller finns det lag på vilka levande djur som man inte får mata med?
Tänk på att nu för tiden är alla svenska amfibier och reptiler fridlysta. Så nu får man inte gå ut och fånga t ex grodor som mat längre.
Jag kan varmt rekommendera terrariedjur.se. Där finns skötselråd och all information du behöver. Det finns mååånga tidigare trådar med nybörjarormar :)
Om det inte hade varit pandemitider så hade jag absolut rekommenderat att gå på en reptilmässa. Där finns "allt och alla" så att du kan dregla över ormar in real life så att säga, och tänka över vilken du vill ha.
En annan sak att fundera över är också om du vill börja med en juvenil (unge) eller om du vill göra en god gärning och ta över en vuxen orm. De kräver lite olika så läs gärna på om det. Runt denna tiden på året brukar årets juveniler av majsormar och en del andra snokar vara klara att säljas.
Vissa ormar ska vintervilas eller dvalas. Kolla upp det om du hittar en art du faller för. Lycka till! 😊
Lite senare: Ser förresten att du redan hittat till terrariedjur.se 😊
- Redigerat 2021-08-29 22:21 av fluffis
#3: Man får mata ödlor med levande insekter och fiskar med levande mygglarver. Man får inte mata med levande smådjur, kyckling eller kaniner.