Min andra fågelspindel :-)
Så…jag har skaffat en fågelspindel till och fler lär det bli😁. Denna gång är det en liten trädlevande bebis/ungdom. Hon kom hit den 8:e oktober.
Hon är en Caribena versicolor och är ca 4 cm. Nu är hon blå, men som vuxen kommer hon ha andra färger (röd och grönblå typ.), det är en väldigt vacker spindel. För att detta är en så fin och färgglad spindel så fick hon namnet Jewel.
Var väl egentligen inte den spindel jag hade tänkt skaffa som nr två (eftersom de kan vara snabba, klättrar och eh…hoppar ibland😲) men jag kunde inte motstå en könsbestämd bebis (och jag hade ändå tänkt skaffa arten senare).
Jag tänkte kan jag klara av en husspindel med den snabbheten aka. en teleporterande spindel så borde (håller tummarna, haha) detta gå också. Hon är ju ganska lugn hittills…eller ja, jag har ju inte ens fått se henne utanför nättunneln (förrän idag), så hittills är det inga problem.
Jewel mitt lilla (jösses alltså vilken liten plutt) nytillskott har jag som sagt knappt sett till sedan hon kom hit, bara några galet söta små fötter😍
Jag har inte fått henne att äta heller och började (trots att jag ju såklart är medveten om att spindlar inte behöver äta hela tiden osv.) bli lite orolig just för att hon ju så liten…men idag (eller kanske i natt) kom förklaringen.
Hon har ömsat! Jag lyckades inte bekräfta kön på hennes öms…det var tyvärr för trasigt, väldigt pilligt göra också, haha. men hon är köpt som hona (så jag håller tummarna att det stämmer).
Nu känner jag mig lättad av att hon verkar må bra (känns lite läskigt/oroligt med en bebis aka. sling) och jag har dessutom äntligen fått se min lilla raring.
En bild på min vackra lilla blåa flicka💕 (och på det pyttiga ömset).
- Redigerat 2021-10-19 17:05 av Chinesecrestedlover
#0: Grattis till nytillskottet! Otroligt vacker liten tjej. 💙
Ser fram emot fler uppdateringar. Jag är inte så överförtjust i spindlar överlag men är ändå väldigt fascinerad av just fågelspindlar. 😅
// Harley
#1 Tack 😊 Ja visst är hon fin.
Uppdateringar kommer definitivt. Just denna art ändrar sig ju färgmässigt väldigt mycket från att de är små till de blir vuxna (så det ska bli roligt att få följa denna lilla, redan från denna ålder).
Förstår dig…trodde aldrig jag skulle skaffa spindlar…men nu är vi här, haha.
Hon är jättefin 🙂
#0: Du skulle ju ha varit till vår mässa och kollat in vad Bug Nation har för roliga saker med sig 😉
https://www.facebook.com/events/562784011509637/?ref=newsfeed
#3 Tack!
Ja, en mässa hade varit kul (det var mååånga år sedan jag var på en sådan…det var innan jag flyttade och kan ha varit i början på 2014 eller så) men det är för långt bort så jag kan tyvärr inte.
#4: Alla mässor kommer att komma igång nu till årsskiftet.
Alba Expo är nu den 20 November och jag tror det kan vara en mässa till i December 🙂
#5 Ja det verkar ju helt klart bli så…men tyvärr finns det inget i närheten av mig🙁. Jag kan dessvärre inte resa speciellt långt p.g.a. smärtor m.m. så…men jag kanske bestämmer mig för att stå ut med det någon gång i framtiden, bara för att få gå på en mässa igen.
#6: Vad tråkigt. Du får göra som vi gjorde, vi bestämde oss för att försöka få till en mässa här uppe, det blev succe 🙂
#7 Ja, det ställer till det hela tiden när jag vill göra/ha saker…suck…så går det när man flyttar ifrån Stockholmsområdet till "ingenstans"😒.
Beror väl på vad du menar med ingen¨stans ;) Jag bor i sundsvall, och här händer det heller inte mycket på den fronten 🤪
#9 Jag menar ett litet samhälle "på landet" utanför Örebro. Det tar längre tid för mig att ta mig till Örebro än det gjorde att komma till centrala Stockholm från där jag bodde tidigare; bussarna går mycket mer sällan, pendeltåg/tåg finns inte i närheten och det finns ingen tunnelbana…så "ingenstans", haha😉.
#10: 😉😁
Min fina blåa flicka har ätit flera gånger nu och har även "flyttat" av någon anledning (dvs. tillverkat en ny nättunnel😁). Hon bor nu lite längre ner och på en annan sida av sin bostad…läget, läget, läget antar jag, haha.
Vad kul att hon verkar trivas 😃
#13 Ja, det känns bra. Lite mindre orolig nu än i början…var orolig att det skulle bli för torrt, för blött, att hon inte skulle äta, att ventilationen inte var tillräckligt osv. "hönsmamma", haha. Denna art är känslig för om det blir för blött och framförallt om det är dålig ventilation och det är ju min första bebis spindel (sling). Så det är skönt att se att hon verkar nöjd med sin tillvaro och äter och ser lagom tjock ut osv. 😍
Mitt lilla hjärta har vandrat över regnbågsbron 💔 R.I.P älskade fina Jewel du är saknad.
Jag vet inte varför…men kanske något gick fel senaste gången hon ömsade. Hon ville inte äta trots att hon var smal, brydde sig inte om något jag erbjöd.
🌈🕷️
Bild från när hon skulle byta bostad och valde att kliva upp på det hon skulle kliva in i 😆
Min vackra lilla flicka 💔
😢
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker