Reptiler iFokus

Reptiler

Läst 162 ggr
Chinesecrestedlover
0

Min första skorpion :-)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Sedan jag började jobba med min spindelfobi så har ett annat djur intresserat mig och samtidigt skrämt mig lite (eller ganska mycket) och nu har jag äntligen fått hem min första skorpion.

Universums sötaste lilla skorpion bebis (hen heter Happy) och är en Heterometrus petersii. Happy kom hem till mig den 29:e september. Jag hämtade ut den lille raringen som vilket paket som helst…och tänkte "om ni bara visste vad som finns i detta", haha.

Jag var lite nervös när jag skulle packa upp och flytta över lilla happy till sitt nya hem, men inte för att jag var rädd för den…utan för att jag var lite orolig att den skulle rusa iväg och försvinna i lägenheten (inte så lätt att hitta ett pyttelitet djur som gillar att gömma sig). Även lite nervös för hur hen klarat postgången.

Det gick dock hur bra som helst och Happy hade det varmt och fint med sin heatpack. Det gick lätt som en plätt att flytta över lillen till sitt nya hem (vilket jag förövrigt fick göra igen dagen efter).

Det visade sig nämligen att jag fått en massa mjölor (?) aka. små kvalster i terrarierummet…(jäkla foderinsekter som behöver säd) och det hade spridit sig till bland annat skorpion bostaden. För de som inte vet vad jag menar, så är det pyttesmå djur som ser ut som damm som rör sig typ. och de verkar komma ibland då man har säd (jag har vetekli och/eller havregryn till mina foderinsekter). De går från att man inte ser något till explosion av kryp på nolltid (alltså bokstavligen över en natt). De skadar (så vitt jag vet i alla fall) inte djuren men är j@#ligt irriterande. För att bli av med dessa kryp så byter man substrat (vetekli/havregryn osv.) och torkar av allt m.m. Många larver osv. som behöver flyttas en och en…jätterolig syssla…inte…

Jag har haft det en gång tidigare (2018, se bild på svart lådhandtag) så denna gång visste jag vad det var (och fick inte lika mycket panik). Har dock läst nu att man kanske kan undvika att få dessa kryp om man hettar upp all säd innan man använder det hos insekterna.

Jag tror som sagt inte att det är någon fara för djuren…men eftersom Happy är en bebis så tog jag det säkra före det osäkra och bytte ut allt han hade i sin bostad (samt själva bostaden).

Happy bor i en liten "delicup" och vattenskålen av en läskkork är som en stor pool…hen är inte skräckinjagande på någon fläck i nuläget, men lite mer så som vuxen (men arten använder klorna hellre än att stickas).

Draken
0

#0: Skorpioner är mycket fascinerande djur.

Hur är det med giftet på denna ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Chinesecrestedlover
0

#1 Ja, väldigt häftiga och annorlunda djur.

Det är en av arterna som brukar kallas "Asiatisk skogsskorpion/Asian forest scorpion" (det är flera Heterometrus som tenderar att hamna under det populärnamnet). En bra nybörjarskorpion. https://www.terrariedjur.se/caresheet/spiders/h_petersii

Enligt vad jag vet så är det väldigt milt om man nu skulle råka bli stucken (ska enligt uppgift kännas lite som att bli stucken av ett bi, så det lär kanske inte vara en så rolig upplevelse ändå, haha), men de använder hellre klorna än att stickas.

Såklart ska man oavsett giftigheten ha respekt för att alla skorpioner ju har gift i sin gadd och hantera de med försiktighet oavsett art (man kan ju ha otur och få en allergisk reaktion).

Personligen så vill jag inte ha någon av de mer giftiga arterna, dels för att det inte verkar så roligt om man skulle råka bli stucken och sen eftersom jag ju har andra djur. Om en skorpion skulle råka rymma eller så…så räcker det antagligen och blir över med en milt giftig (för att det ska kunna gå illa om t.ex. en hund försöker leka med den) så en riktigt rejält giftig…nej tack, jag skulle vara för orolig.

Draken
0

#2: Kan vara illa nog med ett milt gift också 😉 De är otroligt fascinerande 🙂

Jag gillar faktiskt skorpioner, men jag har en fruktansvärd respekt för dem

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Chinesecrestedlover
0

#3 Jo, precis. Jag (och djuren) hoppas slippa känna på det, haha (bör dock inte vara så stor risk att jag blir stucken, eftersom jag inte kommer hantera hen med händerna och får ju verkligen hoppas att Happy aldrig lyckas rymma).

Ja, precis häftiga djur, men definitivt respektingivande…kanske inte lika mycket just nu 😉 som då plutten vuxit upp (men gadden finns ju likväl där nu).

Draken
0

Jag använder handskar när jag hanterar alla mina reptiler, både för min och deras skull :)

Har en bekant som har skorpioner, och han använder diskhandskar när jan skall hantera skorpionerna, han har världens giftigaste bl.a

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Chinesecrestedlover
0

Jag har tyvärr väldigt tråkiga nyheter😭.

Jag hittade plötsligt min älskade lilla Happy död den 18/11. Jag vet inte varför, men känner att det finns några teorier som eventuellt kan förklara det.

Teorier utan någon speciell ordning kring hur troligt det är eller så: 1) Jag har inte sett Happy äta eller några tydliga tecken på att hen ätit (oavsett vad som erbjudits). 2) Alla djurbebisar blir inte vuxna, det hör ju tyvärr till. 3) Någon dag innan så råkade jag överfylla vattenskålen ganska mycket, tänkte att det inte var någon fara och att det skulle torka upp…jag hade kanske fel, kanske blev det för blött för min lilla raring.

Oavsett så har jag fruktansvärt dåligt samvete för om det kanske var mitt fel…och jag är så ledsen att min lilla skrutt inte kommer växa upp. Jag såg fram emot att få följa Happy i många år framöver och mitt hjärta är krossat💔 (jag fäster mig otroligt mycket och snabbt vid alla mina djur och Happy var inget undantag, sötaste lilla "skorpa" jag sett).

R.I.P. Happy, du är saknad min lilla älskling😭

Draken
0

Nej så tråkigt 😥

Ta inte på dig skulden, sånt händer. Det är inte ditt fel.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Chinesecrestedlover
0

#7 Ja, det är så sorgligt. Skulle bara titta till sötnosen som vanligt och insåg snabbt att Happy vandrat vidare. Hoppades i en halv sekund att det bara var öms…men tyvärr inte💔.

Tack. Jag vet ju att det inte alltid blir som man hoppas, men det känns så hemskt (det känns ju visserligen aldrig bra när man förlorar ett djur…men ja…). Jag var så glad att äntligen ha en liten "skorpa" och så blev det så här. Jag har varit "hönsmamma" och tittat till båda mina bebisar (Happy och min lilla spindelflicka Jewel) lite extra för att jag var orolig att göra fel eller att något skulle hända (bebisar är ju lite känsligare)…men det blev ändå en chock. Happy verkade som vanligt bara dagen innan…😭

Fick lite "Flashbacks" till när jag skaffade min första "pacman" groda (horngroda). En galet söt liten bebis som snabbt visade sig vara sjuk (högst troligt MBD…hade underbett m.m.) och avled efter ca tre veckor. Jag kämpade med att få hen att äta, men hen ville inte ha…ville få i den kalcium. Det tog mig flera år innan jag skaffade min nuvarande dam Fiona. Jag vågade inte skaffa en bebis igen, utan hon var redan vuxen då hon kom hit.

Jag hoppas att jag så småningom ska hitta en ny "skorpa" att skämma bort…

• Redigerat 2021-11-20 13:29 av Chinesecrestedlover
Draken
0

Det finns ju skorpor på de flesta mässor. Så det borde inte vara något bekmmer att hitta en. Det finns väl även vuxna att köpa, så du slipper juvenilstadiet.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Chinesecrestedlover
0

#9 Jo…men det känns så ledsamt nu, så vet inte när jag orkar ta emot en ny. Har blivit erbjuden en ny bebis ur samma kull, men vet inte riktigt vad jag vill göra.

Funderade på en vuxen ett tag, men bestämde mig för en liten för att jag kände att det var mindre läskigt som första "skorpa". Sen vet man ofta inte ålder osv. på vuxna och de kan om man har otur komma överraskningsungar osv. vilket jag inte känner mig redo för.

Draken
0

Förstår dig.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis