Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettsköldpaddor
Läst 107 ggr
Matilda84
0

Orolig, tappade bebisköldpadda

Hej.

Idag hände nått läskigt. Skulle lägga tillbaka våran bebissköldpadda i buren.
Den står på golvet. Jag satt på golvet oxå. Av nån anledning tappar jag honom. Ca 15 cm ner till en matta och sen åker han ner på golvet. På ryggen.
Jag tar upp honom direkt. Lägger in han i buren vid lampan. Detta va nu på kvällen, efter att han "lekt" ett tag och då brukar han alltid sova.

Kan fall vara farliga?! Är dom väldigt ömtåliga?
Vi fick hem han för 3 veckor sen och han är liten ca 6 cm. En rysk stäppsköldpadda är de.

Snälla ge mig svar. Är så orolig.

// Matilda

Herveaux
5

När man är orolig för sitt djurs hälsa är det alltid bäst att börja med att kontakta en veterinär. Antingen en klinik som har jouröppet för rådgivning eller något av de företag som erbjuder rådgivning/videosamtal.

// Harley

Matilda84
0

Märkte inget på honom.

Men jag undrar fortfarande hur ömtåliga dom är.
Fattar ju att dom har känsel i skalet och så och att dom blir rädda.

I de vilda kan dom ju fajtas och trilla och annat.

Draken
0

#0: Ta kontakt med veterinär och rådfråga dem.

Håll koll på honom och kolla så han inte har skador i skalet.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Chinesecrestedlover
0

#0 Det är antagligen ingen fara, men om du är orolig så ska du naturligtvis (som andra redan sagt) ta kontakt med en reptilkunnig veterinär och fråga.

När jag var barn (kommer exakt ihåg ålder…men kanske 10-12 år eller något sånt) så tappade jag min ena sköldpadda som jag hade då (han var en vuxen rödörad vattensköldpadda). Jag tappade honom från stående (visserligen är jag kort…men ändå). Jag fick totalt panik…men han var helt ok.

Jag hade en annan (även denna var en rödörad, men en stor rejäl hona) som hoppade ur (fattar fortfarande inte hur hon lyckades) akvariet och ner på golvet vid ett tillfälle, även hon var helt oskadd.

De klarar mer än man tror (även om det såklart inte är att rekommendera att tappa sköldpaddor eller att de hoppar ur akvarier…).

/Chinesecrestedlover

Matilda84
0

#4: tack snälla för dina ord.
Igår var han hur pigg som helst. Rättehärligt.
Så jag är inte orolig.

Självklart ska man ju vara försiktig. De är jag/vi alltid. Men skönt att veta att dom tål lite.
Hundar och katter kan ju låta och mer visa om dom får ont. En sköldpadda är väldigt tyst av sig.

Chinesecrestedlover
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Skönt att han verkar må fint. Jo, de säger ju inte så mycket annat än att möjligen "väsa" ibland då…(min ena nuvarande, på bilden, en liten mysksköldpadda, hotar nämligen ofta med att bitas när jag behöver flytta henne, haha).

• Redigerat 2022-02-26 14:32 av Chinesecrestedlover