Reptiler iFokus

Reptiler

Läst 219 ggr
Dagnykatt
2022-02-28 15:46
0

Mat till orm

Hej, jag har i nuläget inga reptiler men funderar på hur det är med ormar och deras föda. Måste en orm äta levande möss för att må bra? Finns det något annat i proteinväg som man istället kunde ge? Typ kött från affären?

Chinesecrestedlover
2022-02-28 17:56
1

#0 Levande får man inte ge (möjligtvis i väldigt undantagsfall), det är emot djurskyddslagen. Bytesdjur som inte ges möjlighet att fly från ett rovdjur är väldigt grymt och dessutom kan levande bytesdjur försvara sig och därmed riskerar ormen att bli skadad (vilket förstås inte är något man vill det heller).

Ormar matas normalt med frysta (och sedan tinade) möss, råttor, kycklingar (alltså hela dagsgamla kycklingar), marsvin och kaniner (beroende på ormens storlek). Vissa ormar kan äta fisk/ägg (vissa specifika arter).

Man får inte mata med levande fisk heller (det enda som är lagligt att mata något djur med levande är insekter, maskar m.m. dvs. ryggradslösa djur).

"Kött från affären" ger inte fullgott med näring för en orm, de måste ha hela bytesdjur inklusive skelett osv. Dessutom så är det ju inte naturligt på någon fläck för en orm att ex. äta gris, ko osv.

/Chinesecrestedlover

Dagnykatt
2022-03-01 21:59
0

Tack för bra info! Nu känns steget att skaffa orm mycket mindre, hade gruvat mig för blodiga musfighter (känner mig dum). Köper man djupfrysta möss på djuraffären då? Man kan kanske inte heller då själv skaffa t.ex maskar från naturen med tanke på smittorisken?
Följdfråga: kan man också ge dem grönsaker eller någon typ av "torrfoder"? Har läst att ormar ska matas var 14e dag, är detta faktiskt sant?

Chinesecrestedlover
2022-03-01 22:43
0

#2 Ja, man kan köpa frysta möss i djuraffärer, på reptilmässor m.m.

Hur menar du med maskar? Ormar (utom möjligen någon pytteliten ovanlig art som knappast finns i fångenskap) äter inte maskar. Om du tänker som "städpatrull" i terrariet så är det bättre att skaffa sig fångenskapsuppfödda insekter/maskar (eller om man då har djur som äter denna typ av föda) eftersom de annars ofta innehåller tungmetaller m.m.

Ormar äter bara bytesdjur av olika arter. De äter inte grönsaker eller torrfoder.

Hur ofta ormar ska matas beror på ormens ålder, art, storlek osv. men generellt så äter de inte speciellt ofta. En del ormar mår bäst av att äta ännu mer sällan än var 14e dag. Matar man för ofta så riskerar de att bli överviktiga och få diverse problem osv. Ormar i naturen äter sällan och det är bäst att de får äta på det sättet även i fångenskap.

OBS! Om du skulle skaffa orm/ormar så tänk på att kolla upp hur det fungerar i din kommun! Vissa kommuner kräver nämligen att man ansöker om tillstånd för att få ha ormar. I en del kommuner gäller detta enbart giftormar och i andra så gäller det alla ormar. Man ansöker om de arter man vill ha/kan tänkas skaffa i framtiden, beskriver hur man ska hålla de osv. och betalar en summa (exakt summa varierar beroende på kommun, men kan vara några tusenlappar).

TccT
2022-03-03 23:49
0

#3 Strumpebandssnok t ex är inte så ovanliga och äter lite allt möjligt.

Dagnykatt
2022-03-04 13:45
0

#3 jag tänker om man kunde hitta insekter eller maskar ute i vår natur som ormar äter, men kanske det inte går då husdjursormarna inte finns naturligt i vårt klimat. Jag inser att mina frågor är jättedumma men jag vet ingenting om hur man håller ormar som husdjur.
Är "städpatrull" något man normalt har i terrariet?
#4 vad kan man mata dem med?

Chinesecrestedlover
2022-03-04 22:08
1

#4 Sant, glömde av just de arterna lite grann😳 men skulle dock tro att mask inte direkt är en stor del, av det som man normalt ger dessa i fångenskap. Vanligast är nog möss och fisk…men visst de kan äta maskar.

#5 Ska man ge sina djur maskar så skulle jag råda till att skaffa fångenskapsuppfödda maskar att mata med (för att vara på den säkra sidan både gällande gifter och eventuella parasiter).

Bättre fråga än att göra fel och inga frågor är dumma, alla är barn i början och allt det där 😁

Att ha en "städpatrull" (vanligen bestående av hoppstjärtar och någon eller några arter av gråsuggor, ej de svenska) är ganska vanligt. Då speciellt när man pratar om terrarier för djur som lever i fuktigare miljöer (för torra/karga miljöer är det lite krångligare att hitta lämpliga "städare"). "Städpatrullen" finns då för att äta upp eventuella matrester, döda insekter m.m. (i viss mån tar de även hand om avföring…men kanske då inte efter en stor ödla/orm😉). De hindrar även effektivt mögelangrepp, som kan uppstå i och med att miljön är konstant mer eller mindre fuktig. Förutom ovan nämnda djur så finns det de som även har maskar och andra djur som vissa skalbaggar/larver osv. som "städpatrull" (lite beroende på terrariet och invånaren i det osv.). Man kan även ha en "städpatrull" tillsammans med sina foderinsekter (vilka "städare" som kan vara lämpliga i detta fall, beror på vilka insekter man har, hur de hålls osv.).

Angående strumpebandssnok så kan du titta på skötselråd här (finns även gott om andra skötselråd och mycket matnyttigt att läsa i forumet där osv.): https://www.terrariedjur.se/caresheet/snakes/t_sirtalis

T.sirtalis är huvudsakligen dagaktiv. I varmare klimat kan även en viss nattaktivitet förekomma, precis som våra nordiska ormar gör på varma sommarnätter.
Draken
2022-03-08 20:42
0

#6: Jodå, vissa tropiska gråsuggor tar hand om en större orms avföring. Har tropiska gråsuggor hos mina KP, och det är sällan jag behöver städa undan bajset. Två av ormarna är fullvuxna 😉

Vet dock inte om jag bara har haft tur. Har alltid haft gråsuggor och hoppstjärtar hos de mer tropiska djuren som lever i ett fuktigare klimat. Hos Leopardgeckona är det ingen mening, de ser gråsuggor och hoppstjärtar som ett litet extrasnack 😉

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Chinesecrestedlover
2022-03-09 17:56
0

#7 Ok…så bra. Visserligen skulle jag inte direkt räkna KP till större orm, menar de riktigt stora som …eh…lämnar riktigt rejäla högar, haha.

Draken
2022-03-09 19:13
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8: Förstår vilket du menar 😉 Men jag kände bara att jag måste kommentera.

Nagini en fullvuxen hona som jag har lämnar ganska rejäla högar, hon är 150 cm och äter råttor 150-200 g.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Dagnykatt
2022-03-10 16:46
1

Är det en konstig förfrågan att få se en bild på ormbajs?😆 Det har jag aldrig sett och skulle inte känna igen!

Draken
2022-03-16 12:59
0

#10: Har inga bilder, men du kommer känna igen den om du ser det. Färgen är mörk brun 😉

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Dagnykatt
2022-03-21 01:12
0

Jag har mest på skoj tittat runt lite på köp och sälj-sidor för att se vilka ormar som säljs och då kan det stå 1.0 eller 0.1 i rubriken tillsammans med artnamnet. Vad betyder det?

Draken
2022-03-21 11:12
0

1.0 = Hane

0.1 = Hona

0.0.1(eller fler) = Ej könsbestämt 🙂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Dagnykatt
2022-03-21 13:24
0

Aha! Det var helt nytt för mig! Är det någon skillnad på beteende om man har en hane eller hona?

Draken
2022-03-22 10:59
0

Hanarna har ett mildare temperamente och blir oftast något mindre ( enligt min erfanrenhet)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Dagnykatt
2022-03-22 16:26
0

Det var otippat, jag trodde det skulle vara precis tvärtom. Men hur är det om man skaffar en nybörjarorm, beror det på ormens gener/lynne hur pass tam den blir eller är allt beroende på hur mycket man vänjer dem vid att bli hanterade osv? Jag är ju egentligen skiträdd för ormar, så nu funderar jag över om jag ska införskaffa en terapiorm. (Jag vet, normala människor gör inte sånt) 😆

Edit: jag skulle vilja ha en snäll liten orm som kan slingra sig på mig, utan att vara rädd för att den plötsligt biter mig! 😉😅

• Redigerat 2022-03-22 16:27 av Dagnykatt
Draken
2022-03-23 11:45
0

Det finns några trevliga nybörjarormar. Majsorm, Kungspyton eller kenyansk sandboa.

Hur tam eller hanteringsvan ormen blöir är helt individuellt. Jag har 3 KP och två är inga problem alls, den tredje, en fullvuxen hona, är en riktigt bitterf****a. Hon är sur som ättika och blänger stygt på dig om du går förbi terrariet.

Jag skulle rekomendera Majsorm om du vill ha en liten orm som inte kräver så mycket utrymme. Har du plats med ett större terrarium så skulle jag rekommendera KP.

Kenyansk sandboa gömmer sig genom att gräva ner sig i substratet under dagarna, så den kan nog vara lite tråkig 😉

Att skjaffa en terapiorm är nog inte så dumt. Chinesecrestedlover här på siten har skrivit om hur hon v'nde sín spindelfobi och blev spindelälskare istället 😉

https://reptiler.ifokus.se/discussion/1487972/en-araknofobikers-resa-mot-att-bli-fri-fran-fobin…och-forvandlas-till-en-spindelentusiast…

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Reptiler iFokus Kom till en mötesplats på Internet där vi ventilerar allt som rör våra herptiler, reptiler, som reptilägare kan du här fokusera på ditt reptil intresse, odla det och sprida det genom att diskutera med folk som delar ditt intresse, inhämta kunskap, inspireras, ha kul och få nya vänner. Att äga ett djur innebär ansvar. För att ta ansvar och sköta om djuret på rätt sätt behöver man som ägare kunskap och motivation. Vi har kunskapen om både giftiga och kramgoa vänner. På Reptiler iFokus tar vi upp om allt som har med de vanligast djuren vi håller i våra terrarium i hemmet. Ingen fråga är för dum för att ställas, har vi inte svaret så tar vi givetvis reda på det åt dig. Alla är varmt välkomna med eller utan reptil, eller du kanske bara är nyfiken?
Dagnykatt
2022-03-23 20:38
0

Tack för ditt svar. Har tyvärr inte mod eller plats med en stor orm. Jag skulle nog börja småskaligt. Blir så himla dumt om sambon får stå och hålla i ormen då jag ska städa terrariet! 😆 (för att jag är rädd för den)
Måste bara övertyga sambon och läsa på lite innan jag slår till. Jag är lite spontan av mig medan sambon är ett ankare.

• Redigerat 2022-03-23 20:38 av Dagnykatt