Reptiler iFokus

Reptiler

Läst 149 ggr
Catlady91
0

Leopardgecko frågor och funderingar

Jag ska skaffa min första leopardgecko, den är bokad och väntar hos uppfödaren 😊

För att få igång terrariet riktigt, saknas nu bottensubstrat. Vad är bäst?

Jag har kollat på denna: https://www.biltema.se/fritid/tradgard/plantering/odling/blomjord-10-l-2000040997
Den innehåller NPK (kväve, fosfor, kalium)

Funkar den?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Torvfri planteringsjord tillverkad av kokosfiber och kokosnötskal. Ger optimal tillväxt för inomhusväxter och balkongväxter. Kompakt, tillsätt vatten. Gör så här Klipp upp påsen. Tillsätt 1 liter vatten i påsen och knåda 5–10 min. Tillsätt ytterligare 2 liter vatten och knåda. Jorden är nu klar för användning.
Draken
0

#0: Kolla så det inte är tillsatt gödning . Är den gödningsfri så kör på 🙂

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Catlady91
0

#1: det är det som är gödningen. NPK. Det är naturlig gödning. Kväve, fosfor och kalium 😊

Draken
0

Osäker på om det är så lämpligt. Läser man om reptilsubstrat så skall det vara helt naturellt.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Catlady91
0

Hur stor grotta ska jag köpa?

Medium: 16x13x10,5 cm
Large: 22,5x17,5x12 cm

Draken
0

Grottan skall vara såpass att ödlan kan vända sig i den.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Catlady91
0

#5: så den större?

Draken
0

Japp.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Catlady91
0

Någon som har katt eller hund, och ödlor?
Hur funkar det?

Jag har hört att det funkar bra, men att man inte ska låta de träffas utanför terrariet då detta kan göra ödlan rädd.
Stämmer det?

Min Mysan är otroligt uppfostrad (inget jag bara säger, hon tar inte ens skinka ur handen på mig om jag säger nej) och hon backar alltid om jag säger ifrån.
Kommer ödlan vara okej med att bli hanterad av mig, fast Mysan är i rummet men är en bit ifrån?

Draken
0

En kompis till mig har både hund och katt. Det fungerar bra. Katterna eller hundarna bryr sig inte så mycket om ödlorna om de inte kommer loss.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Catlady91
0

#9: jag fick rådet av en person att hålla Mysan utanför rummet när jag matar ödlan, och inte hantera ödlan med Mysan i rummet. Men Mysan går iväg om jag säger åt henne, eller låter ödlan vara om jag säger åt henne det. Jag skulle kunna ha ödlan mitt på golvet, och säga nej till Mysan, så låter hon den vara.
Jag skulle självklart ALDRIG riskera ödlans säkerhet eller hälsa. Men jag känner min katt. Om hon inte får iallafall nosa på ödlan, så kommer hon vara vid terrariet hela tiden. Är det en dum idé att låta henne nosa på den iallafall?
Och hur jobbigt är det för ödlan om hon hoppar upp på terrariet? Alltså på taket. Det är träterrarium, så enda ”öppna” stället är glasdörrarna.

Draken
1

Det finns ingen anledning att ödlan skall behöva hälsa på katten, det blir bara onödig stress.

Det kan också innebära stress för ödlan om katten "smyger runt" eller uppehåller sig uppepå terrariet. Försök se till att katten inte är så mycket runt den om det är möjligt.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Catlady91
0

#11: det är därför jag helst vill att Mysan får nosa på ödlan, för då är hon inte lika nyfiken. Kommer självklart ta till åtgärder så hon inte är runt terrariet så mycket 😊