Reptiler iFokus

Reptiler

Läst 144 ggr
[Lacertilia]
0

Blåtungad skink frågor

Hej!

Har aldrig haft reptil förut så behöver råd från mer erfarna entusiaster. ; )

Är detta ett okej terrarium för blåtungade skinkar (vet inte vad det blir för underart än, beror på vad jag får tag på). Den är vad jag förstår laglig storlektmässigt, men har den tillräcklig ventilation? Hur fäster man UV- och värmelampa? Inuti eller ovanpå? Har ni förslag på lampor?

https://www.cyberzoo.se/sv/articles/2.317.6602/terrarium-aluminium-svart-150x60x60

Vad har ni sett för olika underarter i landet? Finns ens australiensk att köpa med tanke på att de inte får exporteras?

Ska på reptilmässan i Norrköping i april så tror ni att det finns goda chanser att hitta en individ som är uppfödd i fångenskap där? Finns det något speciellt intyg som garanterar att de inte är viltfångade? Ska jag liksom ha köpt allt innan utan att veta om det finns blåtungade skinkar till salu och vilken underart? : P Vill gärna ha en som trivs i torr miljö helst.

Tack för svar!

Svart Helglas terrarium med bra ventilation. Terrarium i 6 mm glas med kantprofiler i aluminium som skyddar och förstärker kanterna. Denna typ av aluminiumterrarium har ventilation på ena sidan samt i taket som skyddas av ett galler. Sidogallret är iho...
Draken
0

Har ingen egen erfarenhet av just blåtungan, har själv Mandarinen. Den är dock betydligt mindre än blåtungan.

https://www.terrariedjur.se/caresheet/lizards/t_scincoides_scincoides

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Den östliga blåtungade skinken är en stor skink som lever i buskområden eller nära mänsklig bebyggelse längsmed östra Australien.
[Lacertilia]
0

Å, kollade upp mandarinskink (Eumeces schneideri om jag förstod rätt) - så söt! ^^ Har inte sett den förut så det var kul att se.

Draken
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo det är de jag har 🙂

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis