Lite frågor från en blivande ormägare
Hej!
Jag ska snart skaffa min första orm, närmare bestämt en majsorm.
Jag är helt ny inom detta område men har självklart läst på så mycket jag bara kan.
Men jag har lite frågor gällande lite saker jag inte riktigt förstår/tycker verkar oklart.
Angående städning. När man städar terrariet så ska allt desinficeras. Vilket medel är bäst att använda till detta? har läst om blekningsmedel, det tycker jag verkar lite läskigt!
Vinterdvala, behövs detta? På många sidor (framförallt utländska) säger de att det inte behövs om man inte ska avla på ormen, men har även läst på andra sidor att det är ett måste.. så vad gäller?
Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna
Majsormar är trevliga och lättsamma 🙂
Man skall plocka undan bajs och gammalt öms, man behöver inte desinficera varje gång man städar. Byt substratet vid behov.
Osäker på hur det är med vinterdvala på majsorm. Har hört olika. Kolla med uppfödaren, det är det bästa.
Vad Jordbruksverket säger om dvalning är att det ska göras regelbundet för ormar som kommer från tempererade områden (vinter/sommar). Eftersom majsormar kommer från ett stort utbredningsområde från kalla nordöst i USA och ner till nästan sydöst så är det lite luddigt hur man bör göra.
Så antingen dvalar man regelbundet eller så gör man det inte.