Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettterrarieteknik
Läst 4299 ggr
vanessa
0

Terrariefrågor

Vad är skillnaden mellan terrarium och akvarium. En nybörjarfråga, jag vet, men ändå. Det jag ser med blotta ögat, är att akvarium har en öppning från ovan, medan terrarier har skjutdörrar. Men det måste finnas någon annan skillnad, eftersom terrarier är bättre för reptiler. Så vad? /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

AndreasS
0

Den enda skillnaden för mig är väl det ekonomiska just nu.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

medde
0

Har man en orm ska man ha lås på det, detta är en regel enl tillståndet man ska ha för orm. Lite svårt att sätta ett lås på ett akvarium.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

AndreasS
0

Det är så sant, men i mitt fall så har jag en skäggis.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

gulzebra
0

Akvarium - aquarium - vattenarium.
Terra har väl nån sån betydelse också, typ land eller nåt.. Har jag för mig iaf :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

vanessa
0

Självklart är det för låset. Sitter och dunkar huvudet i tangentbordet. Det måste man ju ha. Glömde att vi alltid låste upp innan vi tog ut pytonormarna och boan. Men det var så många år sedan, och jag var ju inte ägare. /Vanessa

AndreasS
0

Jag vart lite nyfiken och sökte mig runt lite för att få reda på vad ordet Terra betyder…
Det jag fick fram av alla sökningar vad Jorden, Terra betyder jorden.

medde
0

Även ventilationen är skillnaden på terrarium.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

AndreasS
0

Ja det är det verkligen.

vanessa
0

Okej, så det är alltså bättre ventilation i terrarier för de inneboende så att säga. Hur kommer det sig? /Vanessa

[kobbeuffe]
0

Som sagt Akvarium är för vatten som namnet  "AQUA"rium säger

Har för mig att Terra ska betyda nåt som "efterliknar naturlig miljö" på nåt fint sätt.

Vippa alltså ikull ett akvarium och häng på dörrar, styr fukt och temp manuellt och du har förvandlat det till ett Terrarium

[kobbeuffe]
0

Missade ditt inlägg Andreas om terra betyelsen men det var ju i stort sätt samma sak.

AndreasS
0

#11 Hehe jo det är ju näst intill samma sak, gjorde en sökning på google och fick fram att terra skulle betyda jorden.

[kobbeuffe]
0

Denna text kopierade jag direkt från. Wikipedia

Terrarium, ett utrymme omgärdat av glas för att hålla landlevande organismer. De anpassas efter den landlevande organismens vanliga miljö. Exempel på varelser som man håller i terrarier är ormar och insekter. I princip så kan man säga att ett terrarium är ett akvarium, fast för landlevande varelser.

Denna också:

Akvarium är beteckningen på en vattenbehållare, vanligen till större delen tillverkad av glas eller plast, och oftast avsedd att hysa fiskar eller andra i vatten levande djur och/eller växter för prydnad, odling eller forskning. Aqua är latin och betyder "vatten". Ordet "akvarium" betyder ordagrant "plats där vatten finns", och kommer av latinets aquarium, en substantivering av aquarius, vilket är adjektivformen av just aqua.

vanessa
0

Styr man alltid miljön manuellt, eller kan man göra det automatiskt så att säga? Är det då skillnad mellan terrarium och akvarium gällande miljödelen? /Vanessa

[kobbeuffe]
0

Tja man kan ju säga att i ett akvarium är fuktigheten rätt hög Cool.

Visst kan det ske automatiskt om du vill lägga ut en väldig massa pengar på termostater som styr temperaturer och anordningar som håller fuktigheten efter inställda värden. Lättast är ju ändå att spraya med en spraykanna eller med en "fogger" om man ska ha högre luftfuktighet förståss. 

Jag kan försöka knåpa ihop en artikel om hur man kan bygga ett terrarium och hur man sköter det om intresse finns.

AndreasS
0

#15 Det finns nog alltid ett intresse i hur man bygger ett bra fungerande terrarium Cool

[peter54]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Terra betyder jord, akva betyder vatten.

För att det inte ska bli dålig luftcirkulation behöver man ventiler på ett terrarium, vanligen högt på gavlarna. Många kommersiellt tillverkade terraium har ventilationen för långt ner, vilket alltid innebär risk för drag och därmed respiratoriska sjukdomar hos reptilerna.

Det där med lås stämmer om man håller giftormar, annars måste man inte ha lås. För ogiftiga ormar kan man ha trådlås istället som bara förhindrar ormarna att öppna skjutglasen, vilket faktiskt kan ske om de rör sig mot skjutglaset och gavelglaset samtidigt.

tatty
0

Dom ända skillnaderna är att ett terrarium har ventilationer, placeringar är en design fråga,,  någon hade iden att man inte skulle ha ventilationen för långt ner pågrund av drag. Men vad jag kan tänka mig så måste det sugas luft från någon ventilation för att det ska skapas drag, vilket inte är naturligt eller vanligt i ett terrarium. Den andra skillnaden är att man har öppningen på framsidan, istället för på ovansidan för att man lättare ska komma in i terrariet. Där har du skillnaden!

[peter54]
0

Det där stämmer inte alls. Placeringen är inte en designfråga utan en praktisk anpassningsfråga. Har man exempelvis ett lågt terrarium kan man sätta ventilationsöppningarna högt, men om man istället har ett höjdterrarium måste man flytta ner dem.

Det kan uppstå drag i alla tillslutna rum med öppningar oavsett storlek. om man placerar ventilationsöppningarna för nära botten i ett terrarium uppstår en rak luftström som kan orsaka drag. Om man placerar dem högre får man en luftström upptill som drar med sig den övriga luftvolymen utan att orsaka drag. Detta går att testa med färgad rök. Man kan också titta på våra egna bostäder - har du sett ventilationsöppningar i vristhöjd någon gång?

AndreasS
0

#18 Av min kunskap och det jag har läst så finns det inget som har med designen att göra när det gäller ventilationen i ett terrarium.

tatty
0

okej får då ta och be om ursäkt.  Jag undrar bara om ni vet om några fall där terrariedjur har drabbats av någon sjukdom pågrund av drag. Vill inte att min fråga ska missuppfattas som en början på en ondsint diskusion pågrund av att jag har uppgett felaktiga uppgifter. Blev bara förvånad över att det kan skapas ett drag som inte är bra för terrarie djuren. Alla mina terrarier har , och har haft ventilation långt ner, och mitt förnster står alltid öppen  även på vintern.

AndreasS
0

Jag håller på och jobbar på en artikel om terrariebyggen där dett kommer att tas upp.

Wassago
0

Man kan i båda fallen styra "miljön" antingen manuellt el med diverse automatiserade hjälpmedel, en vän till mej har rena datorn kopplad till sina terrarium som sköter ljussytrkor/ ljus typ, temeraturer och luftighet samt på och avtappning av vattnet i bassängerna. E nog nästan bara plånboken som styr hur mycket man kan ha per automatik!

[peter54]
0

Tatty

Respiratoriska sjukdomar är ett av de vanligaste problem som finns i herptilhållarsammanhang. Dessa beror på två huvudorsaker - dels att folk har sina leguaner och andra reptiler på golvet och dels på felaktig ventilation i terrarierna.

tatty
0

ok,   hur  märker man att ens reptiler är sjuka då,,  för mina tillbringar nästan mer tid på golvet utanför terrariet en i det. Har två leopardgeckos, hane hona,  10 år gammla. Fast ni behöver inte svara mer, har inte mina djur blivit sjuka hittils så lär dom nog inte bli det nu heller.

[peter54]
0

Det brukar märkas på dem genom att det "låter" om deras andning, det kommer små bubblor ur näsborrarna eller nosen blir fuktig.

Du borde läsa Jordbruksverkets riktlinjer för reptilhållning, bland annat L80. Att ha reptiler på golvet mer än en kort stund någon gång ibland är inte god djurhållning. I de regioner i mellanöstern där leopardgeckon finns naturligt förekommer inte de temp-fukt-klimatförutsättningar som vi har på golven hemma.

AndreasS
0

Dessa lagar finns skrivna här.
För att läsa dokumentet krävs Adobe reader eller likvärdigt som kan öppna pdf filer.

tatty
0

Jag vet vad lagen säger.    (Ville bara säga att det är inte tatty som skriver här på reptil iFokus, utan hennes son. villebara säga detta  så ni inte öser nån skit på henne pågrund av mina inlägg.)

AndreasS
0

#28 Varför inte bli medlem självnär det är gratis?

Bra att du tala om att det inte var tatty, och nej det öses ingen skit över henne.

tatty
0

Jag skulle bara testa,  är inget för forum. kollar bara nån gång ibland om det kan finnas något roligt.