Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 55 ggr
[Tismon]
0

Leguaner

Jag blev bara nyfiken och kollade upp leguaner som husdjur. I sverige har jag bara hört om de vanliga gröna leguanerna men jag vet att sk. "rock iguanas" eller "cuban rock iguanas" är husdjur men hittar inget om det på svenska? Kan man ens ha dem som husdjur i Sverige?

Om jag inte är helt ute och cyklar så ska de vara lättare att få tama dessutom 🙂

Draken
0

Grön Leguan är den vanligaste Leguanen vi har i fångenskap i Sverige 🙂 De andra två du nämner är jag faktiskt väldigt osäker på.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Tismon]
0

#1:

Eftersom den vanliga leguanen helst klättrar i träd osv så har jag hört att den andra egentligen ska vara lättare att få tam 🙂

https://petkeen.com/cuban-rock-iguana/

Konstigt att jag inte hittar något om det på svenska!

Cuban Rock Iguanas require specific living conditions and need to eat a large volume of food. If you’re interested in buying one, find out here whether they are a good fit for you.
  • Redigerat 2022-09-30 12:13 av [Tismon]
[Södra_Stockholm]
2

Den är inte vanlig i Sverige, jag har sätt en kille på tidigare sajten Zoonen som hade en. Som med alla leguaner bör man nog inte hålla på att plocka ut den ur terrarium då den kräver ganska hög luftfuktighet.

Nog ingen nybörjarödla eller "vill ha för den ser häftig ut" man får tänka på att dom lever i väldigt många år och behöver väldigt varierad kost och stor yta.

[Tismon]
0

#3: Aha! Nä jag är inte intresserad av att ha en leguan för att jag vet att jag ändå aldrig hade kunnat ge dem allt som de behöver. Jag var mest förvånad att jag inte hittade något om dem på svenska, men då antar jag att de åtminstone inte är olagliga här? :)

[Södra_Stockholm]
1

#4: Nej dom är inte olagliga bara väldigt ovanliga här troligen dyra att köpa.

[Tismon]
0

#5: Tack för svar, då vet jag!

Leguaner är bara sådana djur som jag finner fascinerande och hade man varit rik och haft utrymmet och förutsättningarna kanske man hade haft en. Men jag är nöjd med att bara beundra dem på avstånd 👍

Draken
0

#3: Nej leguaner är absolut inga nybörjarödlor. De är alldeles för oberäkneliga, och de kan åsamka stor skada på människan.

Reptiler överlag skall inte hanteras utan för terrariet om det inte är absolut nödvändigt.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis