Folk gör sig av med sina reptiler
Eftersom det kostar energi att belysa och värma upp terrarium, finns det just nu när energin har blivit så dyr, många som gör sig av med deras reptiler. Sonmliga lämnar dom i ett djurhem och andra släpper helt enkelt bara ut dom var som helst.
Jag såg ett TV program för 2 dagar där en berättade att han hittade en boa orm i Wien på Laxenburger Staße. En stark frekventerad gata. Då kom jag att tänka på en orm som min sambo fotade mitt i Wien på en järnvägsstation för ett par dagar.
Jag undrar verkligen vad det här är för en orm. För en svart huggorm eller vanlig snok är den för lång och tunn och det finns inga huggormar i den här trakten. Längden skulle passa på en Eskulapsnok och den förekommer även runt om Wien, men den är för svart för att vara en och vad gör den mitt i Wien på en järnvägsstation? Därför misstänker jag att det här skulle kunna vara en exotisk orm som någon har släppt ut. Synd att inte huvudet kom med på bilden, men kanske någon har en ide´vad det skulle kunna vara för en orm?
Så tragiskt, och detta ser man inom många arter även om det inte alltid beror på just elen. Ökade kostnader för foder och annat som djuren behöver, alla dessa "Coviddjur" som folk inskaffat utan att tänka på att det blir en vardag igen med jobb/studier och annat som tar såväl tid som engagemang - och pengar. 🙁
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#1:
Men just nu blir många reptiler "bostadslösa" pga att folk måste spara el. Djurhemmen rapporterar att dom aldrig förr fick ta emot så många djur som nu.
#0: Det är tyvärr väldigt vanligt att Reptilerna bara släpps ut vind för våg.
Jag vet dock inte vad detta kan vara för något. Nu vet inte jag vad ni har för temperaturer i Wien, men jag tror inte det är såpass varmt att exotiska ormar skulle kunna överleva utanför terrariet
#3:
När fotot gjordes, låg temperaturerna på runt 20 grader på dagarna och 10 grader på nätterna.
Jag tycker att ormen inte ser ut som en av våra inhemska arter. Utom om det finns svarta eskulapsnokar. Läste att färgen kan variera från gulbrunt, bruntgrönt ända till gråsvart. Men på bilden ser den helt svart ut. Tyvärr såg jag den inte själv. Jag skulle ha gått fram och tittat bakom hörnet hur huvudet ser ut och hur lång hela ormen är.
#4: Förmodligen kan det vara en Eskulaps snok. Yngre individer kan oftast vara mörkare eller ha annan mönstring än äldre exemplar.
20 grader är på tok för kallt för en exotisk / tropisk orm.
#5:
Kan hända att det var en ovanlig svart eskulapsnok. Den verkar inte vara en yngre individ, med tanke på längden. Man ser ju inte hela ormen, men den är säkert över en meter lång, kanske till och med 1,5 meter.
Kanske den kröp upp på något tåg som sen for till Wien. Annars har jag ingen förklaring till hur ormen hamnar mitt i Wien.
Men det finns också exotiska ormar som förekommer i ökenområden, t.ex. Nordafrika, där det till och med kan snöa på vintern.
Den här t.ex. https://sv.wikipedia.org/wiki/Walterinnesia_aegyptia
fast den verkar att ha en tjockare kropp än ormen på bilden.
#6: Så kan det ju vara också. De tropiska ormar jag själv har erfarenhet av, överlever inte i temperaturer under 32 grader 😉
#7:
Inte allt som är exotiskt är också tropiskt. Ta t.ex. death Valley, ett av världens hetaste ställe. På sommarn är det vanligt med 40-45 grader där, men på vintern kan temperaturen på natten sjunka ner till 4-5 minus.
Men jag tycker att det är konstigt att tropiska ormar inte överlever under 32 grader. Jag har besökt flera tropiska områden (Acapulco, Karibik) men där hade det mellan 20 och 25 grader på nätterna.
#8: Lite dum fråga kanske men kan de hålla värmen någorlunda om de typ "boar ner sig" på natten tillsammans? I en ormgrop 😂
#9:
Ormar kan inte värma upp varandra eftersom de är kallblodiga, så det skulle inte ha en mening att flera ormar kryper tillsammans i en grop. Dom brukar heller inte bilda flockar eller grupper. Bara vissa arter som t.ex. strumpebandssnokar, som brukar att para sig efter vinterdvalan, brukar göra riktiga gangbangs med upp till hundratals ormar som slingrar sig om varandra när de vaknar upp. Annars lever de ett ensamt liv.
#10: Ja, jag tänkte väl det men var inte säker. 🙂
#8: De gräver oftast ner sig i den varma sanden. Den isolerar ganska bra.
Har själv Kenyansk sandboa. De skall ha 38 grader i terrariet, men de gräver ner sig på natten då temperaturen kan sjunka till 25-26 grader 😉
#9 De flesta reptiler är solitära. De möts endast vid parning. Många struntar även i sina avkommor. De lägger äggen och sen slingrar de vidare till nya jaktmarker 😉
#12:
Ok, i öknen håller sanden värmen från dagen. Men hur är det i tropiska områden där temperaturen på dagen för det mesta ligger mellan 30 och 35 grader och på nätterna runt 25 grader? Hur överlever de om temperaturen sjunker ner till 25 grader?
#13: Vad jag har läst och hört, så gräver de ner sig i substratet när det blir kallare, det ser man även hon våra reptiler som är i fångenskap.
Blir temperaturen för låg, så går de i dvala. De reglerar kroppsfunktionerna till ett minimum. Så kan de klara sig ganska länge. I terrarium är det inte lika viktigt med denna dvala, men de allra flesta (även jag) dvalar reptilerna en viss period. Vissa, som skäggagam, går själv in i brumering vid vissa årstider. Då kan de sova i flera månader.
#14:
Jag förstår, de befinner sig i dvala varje natt. Men om det är naturligt för dom, så borde det väl också funka i ett terrarium.
#15: Inte i dvala, snarare djupsömn. Substratet är såpass upphettat under dagen, så det bibehåller värmen ganska bra under natten.
Det går inte att få "helt naturligt" habitat i terrarium. Dessutom så är numera de flesta reptiler i fångenskap födda i fångenskap. Så en del av deras naturliga beteende har "avlats bort" eller hur man nu skall säga.
I vilket fall är de fascinerande djur! Nu har vi glidit rätt OT och jag har bara liten erfarenhet av kungsboa när det gäller ormar som sällskap. Misstänker dessutom att de fick en långt ifrån optimal skötsel, det här var hos en kompis på 90-talet som tyckte att det var "häftigt".🙄
#16:
Men tropiska regnskogar brukar att vara så täta att solen knappast träffar marken, så där blir ingenting upphettat över natt.
När jag bodde i Sverige, kände jag ett par som hade en djuraffär. Dom hade också boa ormar, men jag tror inte att dom hade mer än rumstemperatur i deras terrarium. Dom hade bara vanliga glödlampr och på natten stängdes dom av.
#17: Ibland får man glida OT 😉 Ormar är fascinerande djur. Har sjä'lv KP och kenyansk sandboa 🙂
#18: Nu måste man ha "riktiga" värmelampor, UV-ljus, Värmemattor etc. för att terrariumet skall vara godkänd att hålla djuren i 😉
Läste förresten idag att en kungskobra har smitit från Skansen och nu letas det efter den. Den borde väl inte ha en chans att överleva i den svenska kylan?
#20: Har den kommit ut, så tror jag inte den överlever.
Kan man "avgifta" giftiga ormar och är det i så fall rimligt att göra för att tex ha på ett zoo?
(Jag tycker att "declawing" på katter är vidrigt och är rent allmänt tveksam till djurparker.)
Jag vet att de på Universeum i Göteborg tog bort en del arter av ormar eftersom det var för riskfyllt för personalen.
#22:
Jag vet inte hur en giftorm mår om man opererar bort giftkörtlarna eller tänderna och hurvida giftet behövs för matsmältningen. Tekniskt borde det i ala fall fungera.
#21:
Kobran överlevde faktiskt. Det står till och med i en österrikisk tidning:
https://www.heute.at/s/tiere-wildtiere-herr-zisch-kam-grantig-aus-seinem-versteck-100236274
Det står att dom hittade den med hjälp av värmebildkameras. Konstigt, eftersom ormar har samma kroppstemperatur som omgivningen.
#22: Många giftormar tappas på gift, men det är i forskningssyfte. Ta den oerhört giftiga Lansormen, den tappas för gift, giftet ingår sedan i en hel del mediciner, både smärtlindring och lugnande.
Jag har faktiskt ingen aning om hur det är med giftormar eller andra giftiga djur på zoo.
#0:
Det finns inte jättemånga svarta ormarter, men iofs så finns det en del som finns i melanistisk variant. En av de vanligaste svarta ormarna i hobbyn är kungssnoken som tidigare kallades för nigrita men jag har inte hängt med riktigt i alla artbeteckningsbytenai detta släkte. Den är rätt så glansig vilket den på bilden ser ut att kunna vara också. Jag gissar på en sån. Det är hemskt om det nu är någon som släppt ut den, men skulle kunna vara en rymmare också.
#26:
Bland kungsnokarna finns det en helsvart variant, som det skulle kunna vara:
https://en.wikipedia.org/wiki/Lampropeltis_nigra
Men jag tycker att den som är på bilden i inlägg 0 ser tunnare ut. Svårt att säga.
Lampropeltis getula nigrita hette den förr. Vet inte om namnet du anger är det nuvarande. Det är i alla fall en hyfsat vanlig hobbyorm och inte många svarta ormar är glansiga på det sättet, därför tror jag det är en sån. Den kan variera en del i tjocklek beroende på hur mycket den äter. De är ganska glupska 🙂 Har den varit på rymmen ett tag så är det kanske svårt att hitta mat.
Svårt att artbestämma utan huvud så då får man göra en kvalificerad gissning istället 😀
Uppgiften i tråden om att tropiska ormar dör vid en temperatur under 32 grader är nog helt rätt!
Om man talar om 32 grader Fahrenheit som motsvarar 0 grader Celsius när vatten fryser.
Man kan inte lägga tropiska ormar i frysen under 32 grader Fahrenheit.