Reptiler iFokus

Reptiler

Etiketter: ödlorormarterrarieteknikbioaktivt
Läst 55 ggr
[_.djur.vän._]
0

Bioaktivt terrarie

Hejsan!
Är det någon här inne som har erfarenhet av bioaktiva terrarium (självrengörande terrarium)?

Niklas
0

Jag frågade ChatGPT eftersom jag var nyfiken på vad ett bioaktivt terrarium är. Det här är svaret jag fick:

”Ett bioaktivt terrarium är en typ av terrarium som efterliknar en naturlig miljö genom att använda en kombination av levande växter, naturligt substrat och levande organismer som en del av terrariets ekosystem. Ett bioaktivt terrarium är en självhållande miljö där växterna och organismerna samverkar för att skapa ett stabilt och hälsosamt ekosystem.

Vanligtvis består ett bioaktivt terrarium av en bas av organiskt substrat, som till exempel kokosjord eller bark, som hjälper till att bibehålla fuktigheten i terrariet. På denna bas kan man sedan lägga till flera lager, inklusive ett sandlager och ett gruslager för att främja dränering. Man kan även lägga till mossor och levande växter för att bidra till syresättningen och rening av luften i terrariet.

Levande organismer som maskar, daggmaskar, skalbaggar och andra insekter kan också läggas till terrariet för att hjälpa till med nedbrytning av organiskt material och för att bibehålla en hälsosam balans i ekosystemet.

Ett bioaktivt terrarium kräver vanligtvis mindre underhåll än andra typer av terrarium, eftersom organismerna inuti ekosystemet hjälper till att bryta ned organiskt material och rena miljön. Det är viktigt att välja lämpliga organismer och växter för terrariet och att skapa en balanserad miljö för att undvika problem med sjukdomar eller överdriven tillväxt av vissa arter.”

Var det något specifikt du undrade?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

• Redigerat 2023-04-13 17:09 av Niklas
[_.djur.vän._]
0

#1: Undrade om någon har erfarenhet om detta och om det faktiskt blivit mindre underhåll

taggis58
1

Använder det till alla terrarium 9 st, ödlor, pilgiftsgrodor och orm, vet inte om det har blivit mindre underhåll eftersom jag bara har kört med bioaktivt.

Men trevligt att titta på med levande växter, och det växer mycket bra.

Draken
1

Jag ar haft Bioaktivt terrarium till mina ögonfransgecckosar. Och det är betydligt mindre underhåll om man kör naturligt.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis