Fuktlåda för majsorm
Hej! Jag har läst att man ska lägga fuktlådan i den varma sidan men jag bara undrar om varför man gör det när värmekällan är ändå stängd på natten för min är en majsorm? Tacksam för svar
Förmodligen för att värmen och fukten skall bibehållas under de "kalla" timmarna.
Jag har nog inte hört det. Själv brukar jag ha fuktlådan i mitten av terrariet där det är mellanvarmt.
Jag har märkt att han vill inte var i fuktlådan sen jag la den på den varmare sidan utan istället är mer på den svalare sidan. Innan jag hade fuktlådan i den varmare sidan så var han där inne nästan alltid.
Det kan bero på årstid och allt möjligt. Nu när det är sommar och generellt varmare i terrarierna så söker sig ormarna oftare till den svala sidan. Dessutom brukar vi ha betydligt högre luftfuktighet i våra hem på sommaren och det påverkar ju terrarierna också. Din orm kanske helt enkelt inte behöver extra fukt just nu.
Dessutom beror fuktbehovet även på var ormen befinner sig i ömsningscykeln.
N har jag visserligen en KP, men hon ligger aldrig på den varma sidan just nu. Hon håller sig på den svala, har även satt hennes vattenbad på den svala sidan.
Det låter logiskt. Jag brukar oftast lägga fuktig mossa i fuktlådan men vad kan man ha mer för material i fuktlådan? Tacksam för svar.
#6: Mossa är väl det bästa att ha i fuktlådan. Jag har alltid använt mossa till mina reptiler som skall ha fuktlådor, jag vet faktiskt inte om det finns annat man kan använda som är bra 😊
Har läst att man även kan lägga tvättsvamp men jag tror inte den är fuktig lika länge.
Jag har läst att det inte är bra för ormar med för mycket fukt och luftfuktigheten i min lägenhet är mer än 50% så jag har tagit bort fuktlådan för tillfället. Kan jag ställa den i terrariet ändå igen eller blir det dåligt för den? Tacksam för svar.
#9: 50% är inte särskilt mycket så det är lugnt att ha fuktlådan i terrariet.
#9: Substratet får inte vara blött, då kan ormen få fjällröta. Men fuktighet i luften klarar de ganska höga nivåer.
Jag brukar spraya i terrariet vid öms när luftfuktigheten är lägre än 54%. Borde jag inte göra det?
#12: Det kan du fortsätta med. Särskilt vid öms är det viktigt att luftfuktigheten bibehålls för att underlätta ömsningen.
- Redigerat 2023-08-04 11:39 av Draken
Jag brukar ibland spraya i terrariet när jag ser att luftfuktigheten är mindre än 40% för jag har läst att dem klarar sig bra i luftfuktighet mellan 40 och 70%. Borde jag inte göra det? Tacksam för svar och råd.
#14:
Har du fuktlåda och ormen förstår att använda den så kommer den att sköta det själv när den behöver. Så att se till att fuktlådan är lagom fuktig så att den varken möglar eller blir torr, det tycker jag är viktigt.
Det skadar inte att spraya luft och substrat, bara det inte blir blött överallt. Ormen behöver en torr plats att ligga på, annars finns risk för fjällröta precis som Draken säger.
Ofta får vi ju torr luft inomhus, särskilt på vintern när vi värmer våra bostäder. Eftersom den luften genom terrariets ventilation kommer in i terrariet så blir där också torrare. Då sprayar jag ibland. Problemet är att luftfuktigheten hålls uppe bara en kort stund, så det känns som ogjort jobb. Med andra ord har jag tröttnat på att spraya och litar på fuktlådan.
Tack så mycket för svaret. Annars så brukar jag spraya oftare nästan bara när han ska ömsa. När han inte ömsar så sprayar jag sällan för jag har fuktlåda.
#16:
Låter bra 😀