Reptiler iFokus

Reptiler

Läst 112 ggr
DenUngaHäxan
0

Orm eller ödla?

Hej! Jag har ett terrarium på 0,9m² (L30, D30, H45) och har sökt runt på hur stort terrarium man ska ha till ormar och ödlor. I det terrariet jag har så kan jag ha en orm på 0-51cm. Min fråga är då,vilken orm/ödla kan jag ha i mitt terrarium?

[_.djur.vän._]
0

Jo, du kan ha en 51 cm lång orm i den, men är det så humant, snällt?
Men, du kan ju ha några ödlor i den. Kanske Jungfrugecko, Lepidodactylus lugubris?
Kanske en gulstänkt daggecko, Phelsuma laticauda?

Lycka till med terrariet! :)

TccT
4

#0 Är det L 30cm och B 30cm blir det tyvärr långtifrån 0,9m²
Har man t ex L 100cm och B 90cm ( 1 x 0,9) får man 0,9m²

Draken
1

#0: Jungfrugecko eller möjligen ögonfransgecko.

Jag skulle inte ha en orm där, annat än högst tillfälligt, det är för litet

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[_.djur.vän._]
0

#3: Det är nog eventuellt lite för litet för en fullvuxen ögonfransgecko, kanske en juvenil?

Draken
0

#4: Enligt uppfödaren som jag funderade på att köpa ögonfrans från, så skulle det fungera på ett djur.

Jag hade dock 45x45x60 på mina

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[_.djur.vän._]
0

#5: Jaså! Jag skulle personligen aldrig reckomendera det men okej!

Draken
1

#6: Jag håller med dig. Jag tyckte också att det var lite i minsta laget, men uppfödaren sa att det skulle absolut inte vara några problem. Så jag utgick ifrån att hon borde veta eftersom hon har hållt på i flera år, men nu ser jag att det inte bara är jag som tycker det är lite för, framförallt, lågt 😊

Bottenytan är väl egentligen inga problem utan det är höjden. ögonfransgecko är ju en trädlevande art och behöver väl egentligen mer högt än brett.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2023-07-28 12:00 av Draken
RoxannaS
1

#7: Tyvärr så är 45x45 i bottenyta för litet om geckon blir 21-30 cm från nos till svans, för enligt jordbruksverkets regler ska då minsta lagliga måttet bli 0.25 kvadrat, och 45x45 blir bara 0.2 kvadrat. Så minsta måttet ska vara typ 60x45cm. Vad gäller höjden säger lagen minst 50 cm.
Så har man Exoterra så är det minst det som är 60x45x60 cm. (LxBxH).
Tyvärr så struntar många i vad jordbruksverket säger. Och skulle man då få besök hem av länsstyrelsen så blir det ett dyrt besök.
Sen bör man alltid sträva efter "desto större desto bättre". Tänk i det vilda, där är det obegränsat med utrymme, så den svenska djurhållningens regler kring mått är egentligen ohumant små. =)

Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[_.djur.vän._]
0

#8: Fast nu så blir ju inte ögonfransgecko 21-30cm :)

• Redigerat 2023-07-29 13:25 av [_.djur.vän._]