Reptiler iFokus

Reptiler

Läst 246 ggr
Joash33
0

Ormskötsel

Hej! Jag vill dvala min majsorm men jag har läst att dem ska ha mellan 5-12 grader då. Måste det var exakt så eller gör det inget om det blir lägre eller högre grader? Tacksam för svar

Draken
1

Försök få till graderna ungefärligt. Nån grad till eller fån är nog ingen större ara, men inte så mycket.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Joash33
0

Tack så mycket för svaret. Jag har själv aldrig gjort det innan och jag tänkte göra det i terrariet för att jag tycker det är lättare.

Draken
1

Jag brukar inte själv aktivt dvala ormarna, men jag vet att det är ganska vanligt att man gör det 😊

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Joash33
0

Det är inte säkert jag kommer och göra det för att det finns inget krav för majsormar och dvala utan det är bara att rekommendera.

fluffis
0

Jordbruksverket skriver att det viktigaste är att man är konsekvent med dvalning eller inte.

Själv har jag ett isolerat förråd där jag kan reglera temperaturen. Jag lägger dem i plastlådor för de blir ju väldigt inaktiva i lägre temperatur. Runt 10 grader brukar jag ha men lägre än 7 och högre än 12 hade jag själv inte vågat mig på.

Joash33
0

Vet ni vilket som är bäst för den att dvala eller inte eller är det oklart? Mvh

fluffis
0

Det finns studier som tyder på att ormarna lever längre om de dvalas. Majsormar har så stort utbredningsområde där de kommer ifrån och ofta vet man inte mer exakt lokal, därför kan det vara svårt att få vägledning om hur man bör göra. Därför rekommenderar jag dig att göra vad du tycker passar bäst för dig, och att du försöker planera långsiktigt för att få en kontinuitet.

Sen är det så att även om man inte aktivt sänker graderna så brukar ormarna ändå gå lite på sparlåga och äta mindre under en tid på vintern.

Joash33
0

Hur ofta dricker ormar?

fluffis
0

#8: svårt att svara på eftersom de ofta dricker när vi inte ser. När de dvalar så varken dricker eller äter de utan kroppen saktar ner och sätter sig i sparlåga.

Joash33
0

Är det bättre och lägga vattenskålen i den svalare sidan? Tacksam för svar

Draken
0

#10: Jag har vattenskålen på den svala sidan.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Joash33
0

Min majsorm är 2 år och han är ungefär 130cm. Jag har märkt att han ömsar ungefär lika mycket som när han var liten och yngre men att han inte växer lika fort längre. Är det normalt att dem ungefär ömsar lika mycket när dem är vuxna? Tacksam för svar

Joash33
0

Går ormar ner i vikt när dem dvalar?

Draken
0

#13: Ja de går oftast ner lite i vikt eftersom de varken äter eller dricker under dvalan.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Joash33
0

Jag har läst att dem ska ha skål med färskt vatten när dem vilar också. Men varför ska man erbjuda dem det om dem inte dricker?

Draken
0

#15: De skall alltid ha tillgång till friskt vatten, utifall.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

fluffis
1

#13:
Nej, inte nämnvärt, eftersom deras metabola system stänger ner, om det är under en viss temperatur. De gör inte av med energi och därför behöver de heller ingen energi.

Sen finns det ju "lightdvala" eller vad man ska kalla det, som vissa kör med, med lite varmare temperatur där ormen ändå är igång lite och där får man se upp så att ormen inte är för aktiv och gör av med mer energi än vad den får i sig. Oftast kör man denna metoden en kortare period än vad man gör med "riktig" dvala/vintervila.

Det där med vatten i dvalan tvistar de lärde om. Vissa säger att ormar ska ha tillgång till vatten, andra säger att ormarna kan drunkna om de har vatten i och med att de är så pass "avdomnade" eller vad man ska kalla det, när de dvalar ganska kallt.

Det jag själv har märkt är att mina ormar dricker de första veckorna i dvalan men ju mer inaktiva, kallare och avtrubbade ormarna blir, ju mindre dricker de och egentligen ingenting efter några veckor. Jag brukar sätta in en liten vattenskål (Ikeas enkla värmeljushållare) med lite vatten i botten bara.

• Redigerat 2023-09-03 21:03 av fluffis
Joash33
0

Om man vill dvala sin orm i en vanlig låda med lock finns det ingen risk att den rymmer? Tacksam för svar

fluffis
0

#18:
Det är bara du själv som kan avgöra det utifrån vilken sorts låda du har.

Själv använder jag smartstorelådor där jag har borrat små hål (för ventilation) i sidorna, och ingen har rymt.

Joash33
0

Jag läste att majsormar i naturen äter också grodor så jag var i en asiatisk mataffär och köpte frysta grodlår. Jag undrar om det är okej att dem äter sån foder eller om det måste vara från en djuraffär. Mvh

fluffis
1

#20:
Jag har aldrig sett grodlår i en djuraffär.

Majsormar är opportunistiska vilket innebär att de ta vad de kommer åt i naturen, men i grund och botten är de gnagarätare och eftersom det är ett fullgott foder så ser jag ingen anledning att ge något annat.

Joash33
0

Det verkar stämma. Jag försökte mata honom med grodor men han ville inte ha utan äter bara det vanliga som är olika gnagare eller kyckling.

TccT
0

#22 Vad för sorts grodor provade du med?

Joash33
0

Det var frysta grodlår som jag hittade i en asiatisk livsmedelsbutik. Det står Anura på påsen.

Joash33
0

Jag läste att man bör lägga ett lager torra löv eller liknande under vintervilan så att ormen kan lägga sig under. Kan man ta torra löv ute eller finns det risk för ohyra? Jag tror inte det finns nån som säljer torra löv. Tacksam för svar

Joash33
0

Kan man avbryta vinterdvalan? Tacksam för svar

Joash33
0

Hej. Jag har ett träterrarium men jag brukar ändå spraya för att öka luftfuktigheten. Jag har läst nånstans att sålänge den relativa fuktigheten är under 75% så är fuktnivån på träet godkänd. Innebär det att träet inte kommer och skadas? Tacksam för svar