Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettrösta-tävla
Läst 4491 ggr
AndreasS
0

Januaris bidrag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det dax igen för Månadens Terrariedjur.

Alla medlemmar på reptiler iFokus som äger en reptil, en amfibier eller spindel är välkomna att vara med.

Så här går det till:

1. Du postar ett inlägg i tråden. Med en text som beskriver vad det är för reptil och lite fakta runt just ditt terrariedjur samt bifogar en bild i minst 800 x 600 pixlar. på bilden ska man kunna se hela djuret inte bara huvudet.

2. En jury bestående av AndreasS, Wassago, kobbeuffe och peter54 tar fram 3 finalister som ni medlemmar
    får rösta på. Senaste dag för att få just sitt bidrag att vara med i tävlingen är den 25:e i månaden. Den 26:e läggs de tre bidragen ut som vi i juryn har bestämt oss för att få göra upp om titeln Månadens Terrariedjur.

3. Vinnaren vinner ära och beröm samt en plats på sajtens startsida.

OBS! Inga bilder på djur som utfodras, dessa kommer omedelbart att diskas och tas bort.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Denna kommentar har tagits bort.
AndreasS
0

Jag bidrar med min skäggis Neo.

Neo är född 25/5 - 2004,
jag köpte honom av min svåger som haft
honom sen han var liten.

Neo äter och ömsar bra, hans huvudföda är
vegetabilisk så som
sallad av olika slag som
t.ex roccola, roman, babyspenat,
krasse, groddar och solros skott.
Där till får han majs, riven morot, ärtor m.m.

Som animalisk föda får han syrssor och Zophobas larver.
Han får även kalk och vitaminer var 3:e
dag och färskt vatten dagligen.

Hans terrarium är i måtten 95 x 50 x 50 och
inrett enligt mitt tycke sporadiskt,
men tankar på ett nytt finns hela tiden.
Det han bor i just nu är ett gammalt
akvarium, men tanken är att skaffa
honom ett riktigt terrarium så
fort ekonomin tillåter.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

koffra
0

Då vill jag presentera min underbart fina berit !

Hon är en röd regnbågsboa på ca 8-10 år och 2m lång . Hon är den som är surast av dom som jag har och kan säga till när hon inte är på humör . Hon delar boende med en liten tös och en kille på ca 3 år i ett terrarium som mäter 200cm lång , 60cm hög och lika djup. Dom trivs bra där i då dom har ett fint fuktsystem så det blir snarlikt en regnskogsmiljö .

Jag köpte henne från en djuraffär för 7 månader sen . Tyvär så hade hon det inte optimalt med fukt i det terrariet så hon hade en del ömsproblem , men det har löst sig fint nu då hon ömsar och äter jättebra ! Hon äter en stor råtta ungefär var annan till var tredje vecka , och hon tackar alldrig nej till en måltid =) .

Detta är en av mina favoriter hemma då hon är ett stort fint exemplar och med sina underbart vackra färger . Kanske lite hettsig men tar man det lugnt och fint med henne så är hon lika dan tillbaka.

Rainbow_Reptiles
0

Mitt bidrag är ett julkort på min raptor kille Yaxon!

**![](../ShowFile.aspx?BinaryId=100b0ab2-b38b-4d2b-80d5-78c1f703d0a8&Filename=Yaxon 1.jpg) 

Leopardgecko** (Eublepharis macularius)                           

Och är av morphen RAPTOR som betyder:

Ruby eye - Albino - Patternless - Tremper - Orange

Han älskar att äta, ett matvrak kan man säga att han är Glad          Alla mina leopardgeckos äter mest syrsor då det är deras basföda men de ska variera sin kost och äter då även feta larver så som zoophobaslarver och rosenbagslarver..                    

Leopardgeckon härstammar från de torra klippiga områderna i Afghanistan, Pakistan och norra Indien..                                         Det är en nattaktiv ödla som kan bli upp till 25-30år

Yaxon bor just nu tillsammans med sin hona i ett hörnterrarium på 120 * 85 * 75.. I deras terrarium finns en vattenskål och en fuktlåda där dom älskar att ligga och lata sig i.. Deras personliga bastu ;)      Plastväxter och grottor att gömma sig bakom och under..

De är välldigt lugna och nyfikna ödlor som är lätta att sköta om..

Rösta på oss Kyss

-Erika

Engstrom
0

Detta är majsormen Ebba, en mycket vacker anery, hehe. Hon är ungefär fem månader gammal, och jag har haft henne i drygt tre månader. Hon håller kvar färgen väldigt bra hittills och det verkar inte som att hon kommer ändra sig så särskilt mycket.

Hennes terrrarie har måtten 120*60*60 och är inrett med mycket växter och gömställen. Har bark som underlag, och väggar av frigolit/betong som är mycket klättervänliga.

Hon är aktiv och lätthanterad, och en favorit av de ormar jag har/haft. Min tanke är att ha henne i avel när hon är redo för det.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=dbfde580-b408-47b8-9ca0-0bd630ba17e9&Filename=Bild 030.jpg)

jamppa
0

En söt liten Albino monokel hona som gärna visar upp sitt bästa humör ;)

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=89ff8b1e-1583-438c-b686-1d4d3fe27274&Filename=a111 008.jpg)

Hon är ca 170cm lång och tillhör en av Asiens giftigaste kobror. Personligen tycker inte jag att det finns någon orm som kommer upp i deras klass när det gäller kroppsformen vid sköldning ! Dom är så vackra och respektingivande att jag ryser nästan när jag ser dom :)

Hon går i ett terrarium som är : 200*100*150cm

// Therese :)

Rainbow_Reptiles
0

Ska man inte kunna börja rösta nu??  :/

Inlägget är låst för nya kommentarer