Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 1135 ggr
[Dandelion1000]
0

Skäggagamer

Hej, jag funderar på att skaffa en skäggagam. Men jag är inte riktigt säker, eftersom det verkar vara ett tufft ansvar. Men jag älskar reptiler, men klarar inte av ormar och sprindlar. Skulle vilja ha en större reptil som e snäll och har en personlighet..

Tacksam för svar.. ;) ;) Kram Camilla

AndreasS
0

#0 Tufft ansvar är det med alla djur. En reptil kräver en del om man köper en unge då man ska vinna deras förtroende, men en skäggis är väl den lättaste reptilen och få tam vad jag har förstått och läst mig till sen är dom lättskötta. Jag hade turen att få överta min svågers skäggis som va dryga 3½ år när jag tog hand om den men har vart med under hela hans liv och pysslat med honom.

Skäggisar är helt underbara reptiler med underbart temprament. Dom skäggisar jag har vart i kontakt med har inte visat en tillstymelse till att vara agressiva, visst min skäggis kan vara sur och tvär men har aldrig gått till angrepp.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

[Dandelion1000]
0

Okey. Jag e osäker om jag vågar ta på mig ansvaret. Vilket skulle du rekomendera? Att ta en unge eller en vuxen skäggis?

AndreasS
0

Att ta hand om en skäggis är inte svårt, jag läste på en massa inan jag tog över min svågers skäggis. Det bästa är att ta en unge.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

[Dandelion1000]
0

okey, tack för hjälpen :D

Vattnadal
0

Jag skulle vilja säga att en unge är svårare, och dyrare. Jag har haft min hona sen hon var som mitt lillfinger i kroppen och några mm under 10 cm med svans och allt.
När de är små är de känsligare gällande miljön. Temperaurer och UV är alltid viktigt, men de små är det extra noga med. Vidare gäller det att få dem att äta nyttig sallad och att de får sina insekter (syrsor i pinhead-storlek är bäst) 3-4 gånger dagligen, så många de kan packa in. När de är över 20 cm är det lättare, när de är vuxna är det ännu lättare.

Mina 2 har varit extremt enkla att ta hand om nu, då hanen dvalat i drygt 2 månader. Honan har vaknat till nån dag iobland, men nu är båda avkna. Ska handla lite mumsiga grönsaker åt dem imorrn. Har bara morötter och ärtor hemma, vilket de inte är imponerade av!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Dandelion1000]
0

Men hur ska man hitta en skäggis som är lite äldre ca 2 år, och som har haft det bra under uppväxten? Jag kommer inte klara av en unge, det kräver för mycket av mig. Men en vuxen skulle jag ha tid till. Har någon något tips? Och tack för infon :D

När är en skäggis vuxen? Och vart hittar jag en bra skäggis?

Kram

Vattnadal
0

Nu ska man väl egentligen inte länka till andra forum, så jag länkar inte, utan bara skriver att om du går in på repti.net och kikar på annonser, väjler ödlor säljes, så kommer du att hitta massor!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter