Stora snokar ?
Jag har lite förkärlek till stora snokar , men destvärre så har jag ingen koll på vilka arter som blir större .
Det jag är ute efter är snokar som gärna blir över 2 m och grova ! Temperament får dom gärna ha och bör inte vara allt för giftiga. Baktandsgiftade är ok .
Nån som vet och kan hjälpa mig ? Jag har inte tänk å köpa nu ….men vill veta tills den dan kommer då jag har mer plats !
Kycklingsnok (Spilotes pullatus), stor och ibland riktigt elak, stora vassa tänder, dock inte giftig. Annars får du väl skaffa en "Taiwan beauty", de blir 2,5 meter. Du har också de asiatiska Ptyas-arterna, stora och elaka som synden, men inte speciellt färgranna förstås. Jag hade en Ptyas mucosus en gång som var så elak att den högg efter sin egen skugga.
Vill du istället ha baktandgiftiga stora snokar får du väl endera skaffa mangrovesnok (Boiga dendrophila) eller Boiga cyanea.

Du e ju grym Peter !!
Riktigt fina ormar där ! Boiga ormarna vart ju riktigt trevliga =)
Nu blev jag ju inte midre sugen …..=/

Sen har du dom underbart vackra Indigosnokarna!! Inte allt för billiga men ändå… Sen har du Tjursnokarna, vackra, relativt billiga å ofta med lite humör!!