Salamanderbebisar
Hejsan! Min bonusdotter har fått salamander bebisar (eldbuk), och nu undrar vi vad man ska göra.. Vad ska dom matas med? Äter dom upp varandra? Är dom svåra att hålla vid liv?
Vi har plockat bort föräldrarna, kommer dom att göra nya bebisar nu eller är det en kull / år som gäller??
Tacksam för snabbt svar!! // KerstinL
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Måste ju först säga grattis!! Tyvärr e mina kunskaper om salamandrar ganska knapphänta, men kan tänka mej att dom borde kunna äta frysfoder såsom artehmia, även flingfoder för fisk borde kunna fungera som tillskott…
Ja.. e som sagt tyvärr inte allt för kunnig på detta området så mer än så kan jag inte hjälpa till… Vore kul med fortlöpande rapporter om hur det går och hur ungarna reder sej!! Även bilder vore väldigt kul!! Hoppas någån annan här kan komma med mer djupgående råd och hjälp!!
Lycka till!!
Gratulerar, hade själv salamandrar som liten pojk. Är själv inte så hemma på dom då det var min mor som skötte mina salamandrar. Men gjorde en sökning och fann denna information ang din fråga om mat.
I naturen lever den på små vattendjur, grodyngel och små insekter. I aqua-terrariet ger man den varierande kost bestående av torkade tubifexmaskar, frysta mygglarver, små maskar och insekter. Man kan också ibland ge den små bitar av köttfärs eller torskfilé. Den bör även få vitamin- och mineraltillskott av bl.a. kalcium och AD-vitaminer.
Källa: Husdjurdguiden Här hittar du lite mera fakta om dessa små vackra amfibier.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek