En liten fråga
Okej ni som är ormexperter lär ju idiotförklara mig helt nu, men jag undrar varför inte kopparödlan räknas till ormar..?
Är det någon som vet det??
Om jag inte minns helt fel så har väl den haft ben som tillbakabildats eller hur man ska säga? Har för mig att de har små små stumpar kvar som knappt syns men kan ha fel.
En ödla är det iaf.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Kopparödlor var alltid mina vänner på landet. De kom ofta fram på kvällen när jag stod ute och borstade mina tändet. Så vi blev vänner, jag och kopparna.
De har ögonlock och blinkar, så det är en skillnad. När jag osnäll som jag var, plockade upp dem ibland och tittade på dem, så blinkade de till mig. Inte flörtande. Men de var väldigt snälla och stod ut med nyfikna jag. Sedan så har de tillbakabildade ben som man kan se ibland. En såg jag det på lite mer än de andra. En seriös skillnad från ormar är att man inte ska ta dem i svansen, för då tappar de den som ett försvarssystem. Det gör inte ormar mig veterligen. Fast jag är inte så insatt i ormar. Och nej, inga av dem tappade svansen när jag tog på dem.
De kan bli rätt gamla också, men har bara hört talas om det. Jag och kopparödlorna diskuterade aldrig våra åldrar med varandra. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Jo vi har haft sånna i sommarstugan med.. men jag minns dem inte för jag var runt tre då.. Okje.. tack så mycket för svaren.. :)
Mer info och svar finner du här
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Tack =)
Kopparödlor tillhör en grupp ödlor som kallas "benlösa ödlor". Ödlor har ögonlock vilket inte ormar har, ödlor har inget kvadratben i käkleden som ormar har, vilket är anledningen till att ormar kan svälja byten som är mycket större än huvudet. Kopparödlor har heller inte kluven tunga som alla ormar har.

Tack Peter! =)

Tror det är med ben, vet inte riktigt.