Ormar - dumma?!
Jag kan inte förstå varför en del kan tycka att ormar är korkade, alltså, dom är ju inte världens smartaste djur men man behöver väl inte kalla dom korkade?! Ormar är väldigt intelligenta tycker jag. :]
Folk som uttalar sig ont om ormar vet nog inte ett dyft om dessa härliga djur.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Nej, dom vet inte hur fel dom har. Ormar är en av världens intelligentaste djur tycker jag!!
Ormar är inte intelligenta, de fungerar uteslutande på medfödd reflex, det vi i dagligt tal kallar instinkt. Allt som en orm förmår lära sig ligger inom gränssnittet för de medfödda reflexerna. Självklart finns alltid en variation
i respons på given stimuli individer emellan, det gör det hos allt levande, annars kunde ingenting utvecklas, men att kalla ormar intelligenta är mer än en överdrift.
En stor Boa constrictor har en hjärna som en vanlig gul ärta i storlek. Där ryms enbart basala funktioner. Den enda orm som i sitt beteende uppvisar någon form av medvetenhet är kungskobran (Ophiophagus hannah), men därifrån till att vara intelligent är steget astronomiskt.

Japp, jag överdriver lite. Men med tanke på mindre djur är mer intelligentare, kanse jag tycker så för att mitt eget iq ligger på en orms, hehe. 

Japp, får nog instämma i vad Peter skriver, men när vi kommer till just kobrorna generellt så märks det en skillnad över lag även på dom andra kobra arterna. Vad det gäller Kungskobran så har man numera även fått höja ribban ytterligare då det visat sej att den har ett ganska väl utpräglat minne för personer dessutom samt att den faktiskt går att lära saker! Den enda övriga reptil med lite högre intelligens annars är krokodildjuren! Dom går utmärkta att träna på kommando, såsom Stanna, backa, varsågod mm…