Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettsköldpaddor
Läst 2070 ggr
Radisa
0

Vanvårdade sköldpaddor, behöver tips och råd!

Djurhemmet Tigerharen har precis fått ett samtal om två sköldpaddor som akut behöver omplaceras då de lever i varsin plastbalja (och har troligtvis gjort så i flera år). All information jag har fått fram är att den ena är en rödörad, den andra vet jag ingenting om. Jag har sen tidigare inga kunskaper om just sköldpaddor och de här måste hämtas imorgon så jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få om hur jag bäst förbereder för dem. Som jag förstår det är det en väldig skillnad på vilken miljö de ska ha beroende på vilken art de tillhör. Så alla tips som kan hjälpa mig att ge de här sköldpaddorna ett bättre liv är oerhört välkomna!

Om det finns någon som skulle kunna ställa upp som jourhem så hör hemskt gärna av dig till linn@tigerharen.org. Sköldpaddorna finns i Göteborg men vi kan ordna med transport neråt skåne nu i helgen.

AndreasS
0

Har själv ingen erfarenhet av sköldpaddor.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Engla
0

Om det är vattensköldpaddor ska de ju ha ett stort akvarium med vatten och en landel där de kan sola sig med en värmelampa. Rödörade paddor brukar bli väldigt stora. Känn på deras skal om det är mjukt, i så fall kan de ha kalkbrist. Jag hade tagit dem till veterinären så att de kan undersöka dem.

Vattensköldpaddor är fantastiska och härliga djur! Har själv två kartsköldpaddor som heter Flossan och Flossy. Fråga om det är något du undrar över.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

White_Trash
0

Kanske försent men jag provar att ge lite tips ändå.

Vattentemp 27-28 grader och minst ett 100 litersakvarium är att föredra för att sköldisarna ska trivas (beror ju förstås på storlek, men inte mindre i alla fall). Dessutom ska vattendelen vara större än landdelen, men det måste finnas så mycket plats så de kan sola sig förstås. Ju varmare desto bättre fungerar sköldpaddornas imunförsvar (inte för varmt förstås), så är de sjuka så ha gärna runt 30 grader i vattnet. Viktigt att landdelen är varm också (spotlight) för annars vill de inte gå upp och går de inte upp så riskerar de att få svampinfektioner. Sen ska det vara UV-ljus i akvariet (köp i djuraffären) för annars kan de inte bygga upp sitt skal (dock viktigast när de är unga).

Äter gärna räkor, kött (rått), frukt typ banan och äpple, grönsaker, mygglarver och musslor. Kan även äta fiskflingor, men ge hellre mygglarver då.

Sockerbubbla
0

Stackare! Ledsen

Kan inte så mycket om sköldpaddor, men tycker synd om dom här!!

tira
0

jag tog själv emot en rödörad hona i sommras som dom hittat ute och haft hemma i flera månader i en balja.hon var i väldigt dåligt skick.hon hade bl.a lunginflammation och hade aldrig fått tillräckligt med föda så ena frambenet är krökt.hon hade så dåligt med muskler att hon bara kunde hasa sig fram annars liksom lyfter dom sig när dom går.hon kunde inte heller simma upp och ner i akvariumet efter att ha levt i en balja så vi fick börja med lita vatten,hon hade också ett stort infekterat sår och var mycket mager.jag gjorde så här jag hade 29-30 grader i vattnet tills lungerna läkt mucket mat men i små doser kanske 1 ggn om dagen mkt kalk tex oskalade räkor.om dom är i väldigt dåligt skick akta dom kanske inte orkar simma mkt viktigt med en bra pump då dom nog är infektionskänsliga.när våran hona(nyckelpiga)landat lite granna tränade vi muskler igeno att simma i badkar(börja med 5 min) och vara på avskärmat rum på golvet i dag mår hon bra men det tog tid men det är VÄRT DET!!!!l lycka till