Nu är April hemma =)
Nu har hon äntligen landat i sitt nya hem hemma hos mig. Det är en Panterophis guttatus guttatus och vad hon är för färgvariant och vad hon har för täckning har jag inte lyckats fått fram. Vacker är hon i a f och nyfiken som bara den.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Lägger in ännu en bild på henne.
Sonen på snart 4 år vill också vara med och klappa henne =)
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Ser ut som om det kunde vara den vanliga viltfärgade varianten! Ser fin ut!! Än en gång grattis!!

Bara att grattulera till ormen =)
Hon är en riktigt snygg normal/viltfärgad majsorm !! Hon ser även ut att vara i väldigt bra kondition !

Attans ….! Jag var för långsam …. =)
Jag bugar och bockar, har kikat runt lite och funnit att den viltfärgade ska vara mer grå i sitt skinn i bottenfärgen…
Färgerna varierar väldigt mycket inom samma morpher, så de normalfärgade KAN vara mer grå i bottenfärgen, men de kan också vara som din, ganska röd.
Men, kul att du skaffat orm.

Precis som Engström säger så kan viltfärgad variera en hel del.
Jag har själv 2 st honon varav den ena är riktigt grå och den andra mycket mer röd/orange.
Men ett riktigt snyggt exemplar e din orm iaf =) !!

Den som du tänker på med grå botten kallas för "Miami phase" majsorm, du skall veta att det är rena jungeln även bland dom viltfärgade varianterna. Bland dom har du även den "rosa" majormen Panterophis guttata rosacea, den kanske mest ovanliga av dom viltfärgade samt samt Pantherophis guttata emoryi.
Dessa är dom tre grunformerna och ifrån dom har du sen he hel jungel med färgmorfer och bastarder i diverse blandningar.
Tackar för hjälpen boys, jo att det är rena djugeln har jag förstått nu när jag surfat runt en massa på alla dess olika sajter.
Nu trivs hon när jag har köpt reptilbark till bottenmatrial till hennes terrarium. Kan tom visa husse att jag dricker vattnet.
Lägger upp en bild på terrariet som det ser ut nu med reptilbarken.
Hon har hittat sin favorit plats =)
Glöm inte den mexikanska majsormen (Panterophis flavirufa) som ofta blandas in i diskussionen när man pratar utbredningsområde, mest för att komma runt övervintringskravet skulle jag tro.
Det pratas mycket om de olika vilfärgerna och det är som sagts här, två typer som är vanliga, dels den med ljusgrå botten och dels denna med orange botten. När jag sysslade med majsormar för sisådär 15 år sedan, hade jag en variant av viltfärgade som då kallades "South Carolina phase". I dagens "namndjungel" heter de säkert något mer exklusivt. De har tydligare markerade djupröda sadlar på orange botten med svart ring rund sadlarna och en vit outline på det svarta. Det är enligt mitt tycke de absolut snyggaste majsormarna av alla.
Jag kan nämna att jag slutade med majsormar 1992 för att jag tyckte att det blev för många olika varianter och då fanns inte en tiondel av vad som finns idag.

Instämmer Peter! Å kolla då åxå på Leopardgecko och kungspyton! Trist tycker jag å ju fler morfer så försvinner dom gamla "äkta" mer å mer…
Tacka vet jag kobrorna!!! 
#14 Tyvärr är det faktiskt så. Själv tycker jag att dom normala leopardgeckona är minst lika fina som dom andra varianterna. Har fyra fina exemplar som dom normala här hemma och inte tröttnar man på dom :)
---
Jätte fin April är! Tänk om jag också hade fått skaffa en orm för mamma :/ Men icke, så det får bli ett senare projekt :)

de ser riktigt bra ut…….härligt att hon trivs……..
#15 Tack jo jag tycker hon är fin.
#16 Nu märks det att hon trivs, hon är mycket mer aktiv nu i sitt terrarium och det är skönt att se.

Vart fick du April ifrån, alltså geografiskt sett? Vet en tjej i Kalmar som har en majsormshona på 6 år som hon inte kan ha kvar.
#18 April kommer från början ifrån en zoobutik här i Västerås.
Satte in lite nya växter igår och fångade denna bild, hon har legat där sedan dess.

E hon nymatatad eller full med ägg?? 
#21 Hon fick mat för en vecka sen och ägg tror jag inte att hon har eftersom hon inte träffat någon pöjk. =)

Då får du ge henne en kille!! Inge kul utan kul! 
Vi får se vad framtiden visar, just nu myser jag bara med en orm och en ödla.
.. o de ska "gudarna" veta att han bara gosar me dom ..