Dum fråga kanske men ...
Hur vanligt är det att Leguaner bits, och biter dom hårt i så fall ??

Ingen dum fråga alls! E inte allt för ovanligt, men sen beror det ju lite på vilken art det är och sist men inte minst mycket induviduellt!! En större Grön leguan som biter biter JÄ***t hårt! 
Jag har haft tre men aldrig blivit biten av dom… en kompis till mig hade en liten unge som var heltokig bet i allt o alla. Bet mig i fingrarna så blodet rann men den var ju så liten så det kändes inte mycket :-)
Den gröna leguanen har ett riktigt kraftbett. Jag såg en gång på 70-talet en stor vildfångad hane som knäckte en vanlig burpinne, en sån man har i vanliga fågelburar. Det är som sagt inte vanligt att fångenskapsuppfödda leguaner bits. Svansen brukar vara den del som kommer först i försvarssyfta.

Jag har förstått att vuxna leguaner kan göra stor skada om dom bits, och att det därför är viktigt att man lär dom att bli hanterade av människor redan som små.
Vår Börje (grön leguan) är 3 år men han har hittils inte visat tecken på att vilja bitas hos oss i alla fall.
Däremot blåser han upp sig(visar skägglappen) för att visa var hans gränser går, och så piskar han med svansen i bland.
Rivs ordentligt gör han så klart också, men det är inte med vilje utan mer för att ha ett grepp att hålla sig fast när man hållet i honom.