Denna fråga är kanske dum :-)

Kan kan man väl, men tänk på att maskar suger i sig allt möjligt. Är det besprutat eller andra gifter där de maskat runt får ödlan i sig det.
Jag har matat mina djur med vilda insekter jämt. Min äldsta skäggis är uppväxt på gråsuggor, i princip. Paaddorna tar jag mask, skalbaggar, gråsuggor, flugor, malar od åt. Spindlar undviker jag, då de kan vara giftiga. Djur som kommer från olika delar av världen kan vara jättekänsliga föär varandras gifter, även i små doser.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Daggmasken är helt ok att mata med, men tänk på att det är det proteinrikaste födan som finns!!

Jag tycker det bästa vore om vi började odla mask eller ngt istället….så vet vi vad vi stoppar i dom…..
Fast…..du vet inte heller alltid vad du får i maten :) Friterad daggmask kanske ? eller kackerlackor ?

Faktum e att man redan gör det #3! *L* Som människoföda!!
För ett antal år sedan när man upptäckte att just daggmasken var det proteinrikaste animaliska djuret ( en daggmask innehåller 70% rent protein)så inbjöd man några av världens främsta kockar att finna ut reccept på daggmask som skulle skapa smakfulla rätter för människor!! Bla, gjordes en rätt med daggmask köttbullar!!
Kackerlacker gör man en god (enligt hörsägen) paté på! Har receptet kvar någonstans till å med…
Föresten Eva, sugen på att komma på middag nån dag?? ;)

Middag :) Hmmm det låter farligt eller kanske lite oroväckande !
Fast man vet egentligen inte vad man stoppar i sig ändå med tanke på att man vet ändå inte vad slaktererna stoppar i korvarna osv…
men du 70 procent protein låter ju lysande även om det inte tilltalar mänskligheten direkt kanske….Fast min pappa han har varit runt i världen och ätit en massa mysko grejjer….likaså min son….vad sägs om friterade grodor …typ som chips….dom lever trots allt och har hälsan…
Vet du vad Wassago…du är sannerligen en levande uppslagsbok…det är härligt att läsa allt du skriver…man lär sig massor med….hela tiden…..Det tycker jag är toppen….

Tackar för dom orden även om jag inte riktigt håller med, tycker att jag saknar allt för mycket kunskap!!
Det blev väl ingen större genomslag för daggmask på menyn, men vem vet… i framtiden kanske många inte kommer att ha något val…
Har själ ätit grodlår, rostade myror i choklasås, skallerorm, krokodil, giraff mm mm, men det värsta jag ätit tror jag var lammskalle!! Jo, Pingvinägg var riktigt vidrigt åxå, tänk dej äggsmak å äggets koncistens blandat med fiskleverolja.. Brr!! Ryser vid blotta minnet!!
Och vad det gäller korven man stoppar i seej… skulle kunna berätta det, men för dom jag gjort det så har alla slutat äta det och desssutom sagt att dom önskar att jag aldrig berättat så jag låter bli det här!! *L* Ibland är okunskap en välsignelse!!
Väl mött å ha en fin dag!!
#6 Haha jo konstigt nog är ibland okunskap en välsignelse även om det ofta är motsattsen ;P
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike
Någon som har provat en aperitif på bävertunga på en bädd av avokadokräm? Jag har, oouäääh va' äckligt det var, men gäst som jag var fanns inte mycket annat att göra än att svälja förtreten.
När det gäller daggmask, det finns speciella odlingslådor man kan köpa som sats med ett antal "avelsmaskar" i redan. Det brukar handla om så kallad "engelsk lövmask", De skiljer sig från vår lövmask genom de klara gula ringar den har på framkroppen. Sedan räcker det att ha ett hyfsat svalt ställe att placera boxen på och mata med diverse vegetabiliskt hushållsavfall av valfritt slag. De gillar exempelvis halvrutten isbergssallad och havregrynsgröt utan salt.

Nä, bävertungan har jag missat :( å väntar ännu på en väns löfte om bäversstek… Men lovar!! avokado får man inte i mej ens under dödshot!! :)
Men du skrev inte vad du vad du tyckte om det efter du prövat det, eller missförsstod jag ditt "oouäääh":ande som var kontentan av upplevelsen, uppfattade det mest som första tanken på det.. :)

Bäverstek är gott! Har missat krokodil. Hur smakade det (& kom nu inte med kyckling)
? Fårskalle - ja det är ingen höjdare, dock tycker jag ögonen är värst (var precis som Peter gäst = le & se glad ut).

Nä, krokodil smakade inte kyckling… Var som en blandning av fisk, nötkött men med en egen struktur på köttet… Var gott!! Fårskallen var mmest smaklös å fadd…. Å instämmer, ögonen var värst, kan ju dessutom säga att jag backade på just
dom…
Ja bäverkött är fantastiskt bra kött, kraftigt och gott. Det bästa köttet jag har ätit är dock vildsvin. Någon som har provat blodplättar på gåsblod då? Eller varför inte bisamragu? Jag har testat, rätt okej faktiskt.
Nä bävertunga var inte gott, det smakade salt suddgummi. Avokado gillar inte jag heller och numera får jag inte ens äta det av medicinska skäl (vilket jag knappast sörjer).
#12 Vildsvin är kalas gott, har själv haft nöjet att få tillaga det på några krogar som jag jobbat på.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Kan bara hålla med #12 och #13 att vildsvin är kanon gott :) Det är nog något av det bästa med en pappa som jagar, att förhoppningsvis en gång på året att han kommer hem med ett :)
:-) tack för svar om mask…
torkad krokodil har jag ätit men det tyckte inte jag var nån höjdare, även provat Z men zebra men inget minne av smak så det var nog hyfsat då :-)

Även korsningar mellann vildsvin å tamgris b lir mycket gott!! zebra smakade lite som väldigt magert hästkött vill jag minnas!
Något annat som är oerhört gott är torkat och lättrökt buffelkött i tunna skivorf, å Mors köttbullar gjorda på kafferbuffel!!
Eland å axis antilop e inte fel det heller!! :)

Björn tycker jag annars är en riktig höjdare smakmässigt. Har tyvärr bara lyckats få äta det 3 ggr. Vildsvin är annars precis som tidigare sagts riktigt gott & inte tokigt att slänga på grillen(här "dräller" det av dem också så det går att göra stora uttag ur sammen). Tur att lammet ligger i ugnen för nu börjar jag bli riktigt hungrig
Vildsvinskebab e bland det goaste jag ätit, har även gjort vildsvinsbiffar även det blev kanon :-)