Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 2347 ggr
MagicPaws
0

Utfodring under ömsning?

Ja jag vet att jag är nybörjare på orm och känner mig lite korkad. Läser på så mycket jag kan men undrar nu hur man gör med utfodring när ormen ömsar/ska till å ömsa?

Är det som vanligt eller nått man bör tänka på?

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

koffra
0

Hej !

Inga frågor är dumma :) . Det är värre att inte fråga och göra fel med djuren ;)

Man brukar oftast låta ormarna ömsa klart innan man matar på dom igen Just för att ormen kan bli stressad och även kan det bli så att den inte klarar att få av sig det gammla skinnet över magen när den är full med mat.

De flesta ormarna brukar vägra mat under öms ändå .

Men mitt råd är att låt ormen vara till den har ömsat klart iaf =)

Mvh Jonny

MagicPaws
0

Okej för han skulle ju ha två muspinkisar och tog första efter tvekan men inte tagit andra men då får han klara sig tills han ömsat färdrigt. Han är ju ganska ung så.

MagicPaws
0

Vill ju tillägga att det var först idag som han fick grumliga ögon så det är väl någon dag kvar innan han verkligen ömsar eller har jag missförstått det?

koffra
0

Han kommer att klara sig fint tills det att han ömsat klart =)

Det tar några dagar för dom att ömsa . Beror lite på vilken art du har och den har det med fuktigheten osv.

När ögonen har blivit näst intill klara igen så brukar det inte ta mer än ett par dagar så har dom ömsat klart =)

MagicPaws
0

#4 Det är en ung majsorm som föddes i höstas. Jag sprayar nu varje dag för att vara säker på att han har bra med fuktighet.

Så då är det bara att vänta och se, detta är ju den första ormen jag själv har, min mamma har haft ormar när jag var mindre men jag tycker det är bättre att fråga för mycket även om jag är NÄSTAN säker på svaret men bättre att VETA än att tro…

[peter54]
0

Jag håller med koffra, man gör bäst i att inte mata under ömsprocessen. Många glömmer bort att reptiler funkar på ett helt annat vis än däggdjur som vi. En skippad matning under en eller två veckor är för en orm ungefär som om vi skippar lunchen en dag, helt obetydligt.

Jag råkade just ut för en liten incident i sammanhanget. Jag matade mina vuxna ormar i förrgår, jag brukar ta de vuxna en dag och de mindre en annan dag för att slippa trassla med olika bytesstorlekar på samma gång. En av mina sinaloamjölksnokar hade gått in i öms, passerat grumlingsfasen och klarnat igen utan att jag observerat det. Hon hade dock inte fått av sig skinnet ännu. Jag uppmärksammade inte allt detta och gav henne en 40 grams mus och matglad som hon är tog hon den utan omsvep.

Bulan på magen gjorde att ömsskinnet sprack upp där, då först fattade jag att hon låg i öms. Ormar kan få svårt att klara av att få av ömset när luft tränger in under och får ömslagret att torka innan ormen kränger av det. Snabbt gjorde jag iordning en fuktbox, en stor Hammarplastlåda med en väl fuktad frotte'handduk och lyfte försiktigt ner ormen utan att komma åt magen. Ömsskinnet var av på en timme.

MagicPaws
0

#6 Okej jo jag har läst att man ska låta bli att hantera ormen under ömsningen, men tyvärr märkte jag inte dom grumliga ögonen förän efter han fått första musen, men som tur är före andra. Ska dock hålla ett vakande öga så allt går som det ska.
Blir ju första ömsningen jag är med om själv eftersom jag just köpt ormen. Men jag frågar hellre massa frågor och blir idiotförklarad än riskerar att låta djuret lida.

[peter54]
0

Orsaken bakom rådet att inte hantera ormen under ömsprocessen är just detta att man genom hanteringan kan orsaka sprickor i ömset så att "släppvätskan" under ömsskinnet rinner ut och då är det ofta omöjligt för ormen att få av ömset ordentligt.

MagicPaws
0

#8 Jo jag vet har läst om det :) Men inte så lätt att veta annars

[Catteklina]
0

Oj, då lärde jag mig något nytt idag också Skrattande
Då är jag ett steg närmare att känna mig redo för en egen orm!

MagicPaws
0

#10 Va bra, man kan aldrig lära sig för mycket :)

Wassago
0

Ingen här (hoppas jag!) idiotförklarar någon för att den ställer seriöst ställda frågor!!! Och är frågan seriöst så är den heller inte dum!!!! Alla har vi en gång varit nybörjare!!!

Önskar dej all lycka nu med din nya orm, å återkom så fort du behöver svar, är jju en av dom stora anledningarna till att vi har ett sådanthär forum!

Väl mött/I.

AndreasS
0

Ingen fråga är för dum för att svaras på här på Reptiler iFokus.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

MagicPaws
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Känns skönt, hur många dagar brukar det ta för en liten majsorm att ömsa? han ligger under vattenskålen så jag har sett att han mår bra, ögonen är klara så jag väntar bara på att han ska börja dra av sig det gamla skinnet.

Tänkte lägga in en bild oxå på min lilla snygging.
Gillar extra mycket hans hjärta på huvudet, vanlig teckning?
Söt är han i alla fall. Kallas för Phoenix som betyder mörkröd på grekiska (även om han är rätt ljus) men tog det för att det fungerar oavsett om det är en hon eller han då vi inte vet det ännu.

Wassago
0

Beroende på art, storlek å individ så tar det oftast allt emellan ett till sex dygn från det att ögonen klarnat

MagicPaws
0

Igår ömsade han!!! skinnet var helt från nos till svanstipp och han fick av den på mindre än 10 minuter. Så nu är han så röd och fin!!