Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 2347 ggr
MagicPaws
0

Utfodring under ömsning?

Ja jag vet att jag är nybörjare på orm och känner mig lite korkad. Läser på så mycket jag kan men undrar nu hur man gör med utfodring när ormen ömsar/ska till å ömsa?

Är det som vanligt eller nått man bör tänka på?

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

koffra
0

Hej !

Inga frågor är dumma :) . Det är värre att inte fråga och göra fel med djuren ;)

Man brukar oftast låta ormarna ömsa klart innan man matar på dom igen Just för att ormen kan bli stressad och även kan det bli så att den inte klarar att få av sig det gammla skinnet över magen när den är full med mat.

De flesta ormarna brukar vägra mat under öms ändå .

Men mitt råd är att låt ormen vara till den har ömsat klart iaf =)

Mvh Jonny

MagicPaws
0

Okej för han skulle ju ha två muspinkisar och tog första efter tvekan men inte tagit andra men då får han klara sig tills han ömsat färdrigt. Han är ju ganska ung så.

MagicPaws
0

Vill ju tillägga att det var först idag som han fick grumliga ögon så det är väl någon dag kvar innan han verkligen ömsar eller har jag missförstått det?

koffra
0

Han kommer att klara sig fint tills det att han ömsat klart =)

Det tar några dagar för dom att ömsa . Beror lite på vilken art du har och den har det med fuktigheten osv.

När ögonen har blivit näst intill klara igen så brukar det inte ta mer än ett par dagar så har dom ömsat klart =)

MagicPaws
0

#4 Det är en ung majsorm som föddes i höstas. Jag sprayar nu varje dag för att vara säker på att han har bra med fuktighet.

Så då är det bara att vänta och se, detta är ju den första ormen jag själv har, min mamma har haft ormar när jag var mindre men jag tycker det är bättre att fråga för mycket även om jag är NÄSTAN säker på svaret men bättre att VETA än att tro…

[peter54]
0