Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettterrarieteknik
Läst 6326 ggr
AndreasS
0

Vad använder ni???

Vilket bottenmatrial använder ni till era reptiler??

Själv så använder jag krossat vetekli, billigt, finns på Grangården för 59kr för 15Kg, lätt att göra rent när man använder det.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

vanessa
0

Vetekli? Det låter konstigt. Har svårt att se att det skulle passa ormar och andra mer bottenlevande djur. Ormarna kanske råkar svälja det, och då de verkligen inte är veg. djur så kanske det skadar deras tarmfunktioner? Fungerar nog mer okej med de som har ben och inte rotar runt i botten på samma sätt. Kan tänka mig att det finns andra sådana djur det inte passar till som fångar insekter om det serveras till dem. Vet inte, men det känns så.

Är det vanligt bottenmaterial för skäggagamer? /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

medde
0

Använder täckbark till mina ormar och Geckos,  använd aldrig sand, spån ellr vetekli till en orm.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

AndreasS
0

Vad jag vet så är det bara jag och min svåger som använt det.
Så det är nog inte så vanligt. Och ja skäggisar jagar insekter.

Det absolut vanligaste bottenmatrialet till skäggisar är fin sand.
Allt detta finns skrivet i en artikel skötselråd för skäggagamer.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

vanessa
0

Om skäggisen får i sig vetekliet, sväller inte det i magen? För när man ger hästar och boskap vetekli lägger man det i vatten så att det sväller utanför dem och inte i dem. Men de kanske inte har samma vätskemängd i kroppen? Nåja, så länge skäggisen är nöjd så är allt bra :-).  /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Pandae
0

Jag använde sand först, men de var rätt jobbigt, nu använder jag mindre sten, vet inte exakt men jag köpte det i reptilaffären.
Det är lätt att ta ur och skölja av, och koka om med:)

[kobbeuffe]
0

Jag använder i halva terrariet ungefär reptilbark och andra halvan är typ akvariesten

elmo
0

Vi andvänder en blandning av reptilbark och coccoshummus till majsormarna. Daggeckona kör vi coccos hummus till då det håller fuktigheten bra. till vår spindel kör vi torv blandar med sand.

När ni skriver vilket bottenmatrial ni använder är det bra att veta vilket djur det är till.

Venom79
0

Jag kör oavbrutet med ogöddslad torv till minna reptiler och sen kör jag beroende på levandsmiljö för minna spindlar antinge sand blndad torv, enbart torv eller enbart sand lika så med skorpionerna… Har testat mycket bottenmaterial men tycker bäst om torv efter som det håller fukt du kan plantera växter och om du vill kan du köra nästan en hel biotopp i terrariet ( då menar jag att du kan ha t ex geckos som huvuddjur sen har du millipeder kackerlackor då tropiska som inte fördärvar en massa om dom kommer ut.Du kan även ha skallbaggar av dess olika slag och troppiska gråsuggor så får du nästan ett självgående system med nerbryttare och födda även så får du städdat i terrariet när det gäller spillning.)

Venom79
0

Vill gärna hålla med Vanessa om det här med vetekli till reptiler. Vet sj hur lätt en orm eller ödla kan få förstoppning osv.. Hade jag varit dig AndreasS så hade jag bytt till okalkad sand ( för mycket kalcium i sanden så kan ödlan börja äta det och få förstoppning) Du har fördelen med sand att du behöver bara skaffa en en kattsand spade när du ska rengöra så du behöver aldrig tömma terraiet när du rengör..

MalinMalin
0

Jag använder coccoshummus till alla mina ormar och tycker det är ett perfekt bottenmatrial.

Till leopardgeckos som det oxå bor en del här hemma,använder jag ESU Lizzard litter dessert(krossad valnötskal)och absolut inte sand,för det orsakar bara förstopping hos dom för dom har en förmåga att stoppa i sig bottenmatrialet.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

[peter54]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har använt många olika bottensubstrat genom åren, torv, sand, aspflis, alspån, blomjord, tidningspapper med mera, men jag återvänder alltid till torv. Det är ojämförligt bäst till ormar vad gäller uppsugningsförmåga, utseende och inte minst priset. En 170 liters bal kostar 70 spänn.

Det medde säger om sand är ingen allmän sanning, många reptiler lever i eller på sand och till dessa arter är sand alldeles utmärkt. Dock finns en hygieniskt negativ aspekt i och med att den flytande delen av reptilernas avföring sjunker igenom sanden och sprider sig över bottnen på terrariet, vilket ger upphov till dålig hygien och hemsk lukt.

Det enda riktigt bra alternativet till torvmull är Cocohumus, men där är priset dramatiskt mycket högre. En bal som ger 70 liter kostar runt 300 kr.

Det där med att använda vetekli, Toalätt-pellets, eller kattsand som en del gör, skulle jag inte rekommendera, framför allt för att sådana substrat medför olika risker, som mögel, förstoppning, ovälkommet mikroliv med mera.

Jag använder ofta torv med något annat blandat i, oftast sand, men ibland alflis eller något annat. Just nu gör jag så här i mina kungssnoksterrarium: Ungefär 5 cm torvmull som jag strör ett tunt lager sand över och sedan "dunkar" ner i torven med fingertopparna. Efter det klipper jag lite torra ormbunksblad över för att få en "skogsbacke". Sanden jag använder är Biltemas blästersand 0,2 - 1 mm kornstorlek. En säck på 25 kg tvättad blästersand kostar 50 kr.

På bilden kan ni se ungefär hur bottnen i mina terrarier kan se ut. Ormen är en tvåårig San Pedro bergskungssnok (Lampropeltis zonata agalma).

[Kaninfluff]
0

jag använder bark :) förut i början hade jag sand, jag visste inte bättre eftersom jag aldrig hade haft en ödla och var väldigt liten (men ALDRIG hårdhänt). Sen när jag visste att dom kan äta sanden och dö av förstoppning böt jag direkt ^^

[Catteklina]
0

Jag använder vetekli till mina skäggisar, då jag vill minska förstoppningsrisken, har jag förstått rätt så går veteklin rakt igenom. Sanden lagras typ… Det är ju inte så att dom äter utav veteklin så att det skulle börja svälla som ni säger.
Nej, jag föredrar lätt vetekli framför sand, sanden har jag bara haft problem med hos mina ödlor, inte med veteklin.

Alla mina leopardgeckos går på konstgjortgräs, också för att minska förstoppningsrisken, då mina leosar älskade att äta sand trots kalken :o

Yemenkameleonten har ett lager torv och ett lager bark.

AndreasS
0

Jag har också hört att veteklin ska rinna rakt igenom.

knutteknop
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

kan man ha en reeves kärrsköldpadda i ett 25 liters aquarium? skulle såå gärna ha en sköldpadda min mamma vill också skaffa men bara om aquariumet är lagon stort!!

om man måste ha en landel så kan jag fixa men en gammal hamster bus och en gång mellan aquariumet och buren om det går??

Myrtorpets Möss och Kaniner

knutteknop
0

fårlåt blev lite fel men svara gärna i tråden! :S

Myrtorpets Möss och Kaniner

Wassago
0

Att använda vetekli som bottensubstrat ställer jag mej rent spontant lite frågande till, men då jag inte har några egna erfarenheter av det och ej heller hört andra kollegor använda det så har jag svårt att uttala mej om detta, men som min första reflektion är det väl just risken för att det skulle svälla i djurens buk som jag först tänker på.

Själv använder jag ogödslad täckbark då jag erfarenhetsmässigt märkt att detta inte så lätt går ner i luftrören som mickro particklar av torv gör och där utgör en risk för slemhinne inflammationer. Har även testat Cocohummus till djur som kräver en hög luftfuktighet med gott resultat. Täckbarken blandar jag ofta upp med sand i varierande storlek och mängd beroende på arten av invånare. Under dom år jag använde mej av "racksystem" vid mer kommersiell avel använde jag tidningspapper då det gick lätt att hålla sterilt och rent hos djuren då man hade stora mängder djur att sköta. Upplevde aldrig några negativa effekter med tidningspapper förutom det rent estetiska. För rent ökenlevandde djur är det sand som gäller i mina burkar, men det är inget jag har nu.

Vad det gäller sågspån, har jag själv aldrig använt detta, och jag har hört många reptilägare säga att detta är ett bra bottensubstrat, men när jag undersökt djur som gått på detta material så har dom nästan utan undantag haft smärre uttorkning av skinn och bukplåtar samt smärre slemhinneproblem så även till detta bottensubstrat ställer jag mej skeptiskt, skulle vara intressant att studera lungerna på ett djur som långvarigt gått på sågspån då detta material dessutom ofta innehåller terpentin.

Vattnadal
0

Skäggagamerna och leopardgeckona som är vuxna går på sand. Upptäcker jag att de äter får de backa till servetter eller kaninpellets, som de haft när de är små.

Kackerlackor och snäckor har jord/torv och mossa. Grodor och paddor detsamma.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

AndreasS
0

#17 Vad min svåger tatt reda på innan han skaffade sig skäggisen som jag håller numera här hemma så ska inte krossad vetekli vara farligt alls. Har även dubellkollat detta hos Strömsholms Regionsdjursjukhus och fick till svar att det inte skulle vara farligt utan att det skulle rinna rakt igenom. Skäggisen jag håller har haft krossad vetekli i hela sitt liv. Och i zoobutiken där han köptes använde de reptilbark i terrariet där han huserade innan min svåger köpte honom.

Vad jag har sett så har inte min skäggis några som helt problem när han skiter, tror att det skulle märkas om han skulle ha problem och skulle på stört uppsöka vetrinär.

Wassago
0

Ja, där ser man!! Glad Man lär sej någonting nytt varje dag, men måste ju fråga hur ni kom på tanken att använda vetekli som bottensubstrat?

Alla sätt e ju bra utom dom dåliga! Å eftersom det tydligen funkar så e det ju inte dåligt Skrattande

heavymetalman
0

Jag använder till dom stora skäggisarna och kungspytorna reptilbark. våra små ödlor använder vi mattor som påminner lite sådana gröna som finns på minigolfbanor, lätta att rengöra passar in i miljön ser fint ut kan inte ätas, djuren verkar trivas bra…

Gogge
0

Vi använder, torv, sand, bark och mossa beroende på vad för djur det är.

tira
0

jag andvänder sand till mina skäggisar känns mest naturligt och dammar mindra (har astmabarn)