Tigerpyton är fina, åtminstone när de är yngre. Dock har jag svårt att begripa varför den är såpass populär, ingen verkar tänka på att de faktiskt tillhör den exklusiva gruppen "världens största ormar".
Jag tycker att om man ska skaffa en tigerpyton, måste man först planera för den dag när den behöver eget rum, för det halvdussin arter som faller inom den här kategorin går inte att hålla i konventionella terrarier när de blir stora. Inte många klarar av att hantera en tigerpyton när de drar iväg uppåt 4 meter och väger över 30-40 kg.
Jag gjorde själv misstaget när jag var ung att skaffa mig ett par, men när de började närma sig 4 meter klarade jag inte av dem längre, så de fick gå till en kille i Göteborg som födde upp såna. Han hade en hona på 5,7 meter, med samma midjemått som han själv; 75 cm och med en skalle som en sko storlek 45. Det gick åt fyra gubbar för att flytta henne.
Här är en liten anekdot ur min egen historia med tigerpyton:
www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=545862 " rel="noopener noreferrer" target="_blank">http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=545862
#1 Okej okej, jo. Jag har en hona på 9 år som jag köpte i början av sommaren, hon är över 3 meter. , Tack. Ska kolla länken =D

Åh så fin hon e!! hade en fin en som hette Emma på 5.5 m i många år samt en flicka vid namn Japan i över tio år, underbara djur! Synd bara att dom blit lite stora annars e det en av dom underbaraste ormar som finns!
#4 Okej =) tack, De va verkligen stort, 5.5m 

Himmla bra skrivet!,som ur en bok fast på riktigt!,,och jag läser mycket och är kräsen, på "bokavdelningen",,(;
Måste oxå säga att man blir impad över hur coolt du verkade reagera..
Sol

Sorry glömde att skriva att #6# var menat till Peter 54,, #1#
Sol
Tack för de orden. Om du går in på min zoon på Zoonen.se och söker på samma nick jag har här, hittar du några andra artiklar som jag har skrivit.
mvh
/Peter

#8# det var så lite så,,(; jo jag läser gärna mer! bara man inte behöver logga in för att kunna läsa vet inte varför,men det blir bara en blank sida varje gång jag försöker logga in?
MVH Sol
Jaså, ja jag vet inte riktigt vad som gäller där, men det brukar väl vara så att man kan läsa men inte skriva som gäst.
www.zoonen.com/perzoonen/arkiv.asp?oid=447022 " rel="noopener noreferrer" target="_blank">Testa om du kan läsa den här länken då

#10#
Bra nu har jag lite att "bita" i…
Tack..
=)