Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettterrarieteknik
Läst 2573 ggr
loseyourself
0

växter till leguan

vi har byggt vårat terrarium nu men det som fattas är växter!

vart F*N hittar man plastblommor som t.e.x. murgröna och andra klängväxter.. vi har letat förgäves.. vet nån någon bra affär eller sida på internet??

sen tänkte jag höra med er andra om det finns någon växt som inte är giftig som man kan ha till leguanen som är en riktig blomma alltså!

:)

db-2
0

Brukar finnas på alla stormarknader. Plantagen, Blomsterlandet och liknande kedjor har också.

Leguanfrågan får ngn annan ta…

Wassago
0

Vår Ökenleguan äter gärna Höstglöd å Våreld (samma sak) å båda e ogiftiga å funkar bra!!

Mizzi
0

Hur varmt ska det vara i terrariet ?? stämmer det att dom även kan äta hibiskus??

heavymetalman
0

japp hibiskus har jag haft hos mna ökenleguaner :-)

Mizzi
0

Bra då ska våra Börje få en riktigt tjusig hibiskus Flört

Eva-M
0

Jag rekomderar att besöka reptilmässor där har dom oftast växter till bra priser….dvs mycket billigare än i djuraffärerna….

loseyourself
0

ok vad bra.. tack så mycket:)

Vattnadal
0

Tänk på att de gärna försöker äta plastväxter oxå, om de ser tillräckligt goda ut. Går det att få lös bitar som kan sväljas, så kan de fastna i magen. Äkta ogiftiga växter är nog bäst, om man vill vara helt eäker. Då har man dessutom extra mat.

Jag brukar ställa in krukor med penséer till mina skäggisar när jag åker bort över en helg, så att de har färsk mat att beta av. De älskar dem, särskilt färgvariationen på blommor. Röda och gula går i bäst, för leguaner med.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Mizzi
0

Men hur är det med besprutning på och växtnäring som ges i våra blommor ute i affärerna.

Är det riskfritt att ge växterna till Leguaner med tanke på det ???

Vattnadal
0

Det mesta besprutas nog hej vilt. Vill man vara riktigt säker har jag för mig att jag läst att man ska plantera om dem, duscha av dem noga och låta det gå någon vecka innan man matar av dem.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Mizzi
0

ok

Calder
0

Tips om växter hittar du på anapsid.org

Själv har jag två Hibiskus på stam, Monstera och Vandrande jude i mitt terrarie. Ska försöka leta reda på fler klätterväxter dock. Sen ska jag prova att plantera Gurka och melon där inne. Ska inte köpa leguaner förräns till sommaren, så jag hoppas att växterna hinner växa till sig ordentligt!

Mizzi
0

Hur är det med ampellilja ??

Om dom funkar kan man ha både den gröna och den grönvita ??

Katter kan ju äta dom mot hårbollar men hur är det med Leguaner någon som vet ??

Calder
0

Ska funka om man kollar på www.anapsid.org. På engelska heter den Spider Plant…

Wassago
0

Tack för tipset om penseér, hade jag inte en aning om, då kan vår lille Ralf få en sån emellanåt åxå!!

Andreas, skulle man inte kunna lägga upp en fast rubrik om ätliga växter för reptiler här på sidan? Finns ju en mängd arter både i växtaffärer och i vår fauna som man lätt glömmer bort att kolla…

AndreasS
0

Det fixar jag…

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Wassago
0

Kanon! :)