Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 3847 ggr
oliviviaaa
0

råd och tips för bergkungssnok

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej vi i vår familj har tänkt oss att köpa en orm ,vi har lläst lite om bergkungssnoken omen det var inte mycket fakta om den så jag har lite frågor om just den rasen:

1.är det en bra ny börjar orm?

2.lite mer fakta.

3.ormen bits?

4.ngt annat tilllägg…

taaack på förhand :D mvh /olivia

AndreasS
0

Kan inte så mycket om den arten så jag tipsar om peter54 som är mer hemma på den arten.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

[peter54]
1

olivia

Det finns två arter bergskungssnok, men de sköts på ungefär samma sätt. Jag har skrivit ihop ett skötselråd för bergskungssnokar av arten Lampropeltis zonata tidigare och klistrar in det här. Om du fortfarande har frågor kan du bara skriva vidare i den här tråden så ska jag svara.

Om det handlar om bergskungssnok av arten Lampropeltis pyromelana, är skillnaden egentligen störst när det gäller maten. De matas något mer än zonata.

På dina frågor kan jag svara följande:

1 Ja absolut, förutsatt att det är välstartade individer. Nykläckta ungar är ibland svåra att få igång på muspinkies eftersom deras huvudföda i naturen är småödlor. Är de väl igång på mus/råttpinkies är det inga svårigheter att fortsätta på musfuzzies, råttpinkies och halvvuxna möss senare.

2 Se skötselrådet nedan.

3 Nej de bits inte.

4 Se skötselrådet nedan.

Skötselråd 

Bergskungssnokar av arten Lampropeltis zonata förekommer i halvtorra, men bevattnade områden på USA’s västkust och på den mexikanska sidan av den kaliforniska halvön. De lever i klippterräng bevuxen av tall- och ekskog, undervegetation täta salviasnår. Det är en dagaktiv art, men blir värmen för stark gömmer de sig från solstrålarna.

Bergskungssnokar lever som namnet antyder på hög höjd, upp till 2700 meter över havet. Detta innebär att bland annat att de inte tål lufttemperaturer överstigande 27°C. Terrariet ska därför tempereras mellan 22 och 27°C. En liten värmematta som ger 30°C bör användas i något av de bakre hörnen ifall ormen behöver värma upp sig någon gång. Underlaget kan utgöras av torv och sand, endera i två sektioner eller blandat. Duscha emellanåt, kanske ett par tre gånger per vecka så att det inte blir för torrt, men det får heller inte vara blött, i båda fallen blir ormen sjuk.

Terrariets storlek bör vara ungefär lika långt som ormen, det vill säga 80 - 100 cm långt och ungefär halva det måttet på djupet och höjden. Dagaktiva djur har större behov av UV-ljus än nattaktiva, så man kan endera ha en svag UV-ljuskälla tänd ett par timmar per vecka, alternativt ta ut ormen några gången under sommarhalvåret så att den får lite solljus 10 - 15 minuter per gång.

De matas också förhållandevis sparsamt, en vuxen bergskungssnok matas med 10 till 14 dagars mellanrum, en eller två musfuzzies alternativt råttpinkies per matning. För mycket mat eller för ofta leder till att de börjar spy upp maten igen och detta kan vara svårt att bli av med.

Vintervila är viktigt för bergskungssnokar. De ska vilas minst tio veckor per år, gärna mer ända upp till det dubbla. Man inleder med att låta ormen gå utan mat i tre veckor i normal temperatur för att tömma tarmen ordentligt. Därefter sänker man temperaturen successivt ner till under 15°C. Ljustimmarna sänks till noll. Kolla ormen någon gång i veckan under vintervilan. När det är dags att ”väcka” upp igen, gör man samma procedur bakvänt.

oliviviaaa
0

jag har en fråga till ….Vi är rädda för att en bergkungssnok blir för lång så vad är oftast längden på ormen ?

[peter54]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kalifornisk bergskungssnok (Lampropeltis zonata) brukar bli 85 cm lång, men det varierar lite mellan de sju underarterna. Ingen av dem blir dock över en meter.

Arizona bergskungssnok (Lampropeltis pyromelana) blir 90-110 cm lång.

Jag såg för övrigt i en annons på Repti att en Coastal bergskungssnok (Lampropeltis zonata multifasciata) finns till salu där. Det är en av underarterna till Kalifornisk bergskungssnok. Jag har själv ägt just den ormen tidigare, men nu är den uppenbarligen till salu igen. Det är en välfungerande vuxen hane född i USA 1999, importerad till Sverige som juvenil av Kent Bravin. Jag fick med den i ett annat köp. Han är mycket fin och runt 85 cm lång. Jag lägger med en bild på honom från i somras.

http://www.repti.net/repti2/index.php?MODULE=Buysell&PAGE=3&ID=235694