Var hemma hos min barndomsvän
Hade en trevlig kväll med min sambo, min barndomsvän och hennes kille och våra barn. Min barndomsväns son håller en mexikansk majsorm hane (Panterophis flavirufa) Wille som är dryga 130 cm lång. Han är en riktigt lugn och en harmonisk orm som man kan göra näst intill vad man vill med. Det märktes att han är en dryga 40 cm längre orm än min daggmask April (Panterophis g. guttata) på sina 80 cm.
Wille, FOTO: Andréas Sandberg
April, FOTO: Andréas Sandberg
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Ledsen att göra dig besviken Andreas, men det där är INTE en så kallad mexikansk majsorm (Panterophis flavirufa). Bilderna avslöjar att det där är en helt vanlig majsorm (Panterophis g. guttata).
Mexikansk majsorm, som egentligen heter "Honduran night snake", har grå iris med liten svart lätt eliptisk pupill, inte som majsormen brun iris med rund pupill. Mexikansk majsorm har gul eller gulgrå buk med mörka fläckar, inte majsormens rutiga undersida och den har proportionellt sett längre svans än majsormen, 24 till 28 % av kroppslängden.
peter54 som du kanske ser så är det två helt olika ormar på bilderna, den övre är den som jag fått fakta om att det skulle vara en mexikansk majsorm. Wille som min barndomsväns orm heter har inte rutig buk utan gulgrå med mörka fläckar.
Den undre är min egen ville visa skilnaden i storleken mellan dessa två individer.
Skulle detta emot förmodan vara fel får jag be om ursäkt och berätta för min vän att det är en vanlig majsorm hon har och inte en mexikansk. Dom har i a f köpt honom som en mexikansk från Bålsta.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Hej Andreas
Jaha, jo då kan det stämma, man ser ju inte buksidan på den övre bilden. Ögat är ett annat typiskt karaktärsdrag. P. flavirufa har inte likadana ögon som P. guttata.
Mönstringen stämmer med P. flavirufa så då stämmer det säkert. Ber om ursäkt för att jag inte observerade att bilderna visade två olika djur.
#3 Ingen fara.
Jag var noga med att kolla buksidan eftersom den påminner om en viltfärgad P. guttata men buken stämde inte överrens med min April som har en svart-vit rutig buk som synes på den undre bilden.