fortsätta dvala?
köpte zelda 4 år i januarie ifrån zooaffären. han var i mkt dåligt skick,men har hämtat sig jättebra.nu gick han in i grottan i förrgår och vill dvala.jag trodde han skulle vänta tills nästa år (har inte dvalat i zoot)hade viljat vara säker på att han har repat sig helt innan dvalan vet inte om jag ska låta han vara eller inte vill inte gärna lägga mig i men är lite orolig att han inte är i tillräckligt bra skick vad göra?

Väg honom varje vecka. Ta fram honom ur gömstället, väg, bada i ljummet vatten för att tömma ev rester i tarmarna. Om det kommer ut något kanske det kan vara en tanke att väga igen, och anteckna så att du vet till veckan efter. Sätt honom sedan på solplatsen och erbjud lite grönsaker. Antingen bestämmer han sig för att somna om, eller inte. Somnar han om, upprepa efter en vecka. Går han ner i vikt ska han till en veterinär, ligger han på samma vikt, kan han gott få välja att dvala.
För att väcka dem kan man faktiskt först släcka ner terrariet hel, sen efter "lagom tid" byta till nya rör, starta igång alla spottar och hoppas att de får vårkänslor och vaknar till.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter