reptiler lösa i rummet, ect!!!!"långt"
vill först noga påpeka att jag inte förväxlar reptiler med andra "husdjur".jag har valt reptiler på grund av min facination av just dessa djur.min zelda (4 år) är gärna ute en stund inte så ofta på golvet men ligger gärna i fönsterbrädan och tittar ut eller i soffan eller i någons knä.hon är hela tiden pigg lugn och glad.min minsta willow (9 mån) som går igenom den ena krisen efter den andra älskar att vara ute och vill kura ihop sig vid min hals.när vi kommer hem springer hon fram och river på rutan och vill komma ut,hon verkar också ha utvecklad någon fobi(misstänker sen tidigare att hon ser dåligt)när jag släcker för natten hon river hysteriskt på rutan tills vi tar upp henne .hon somnar innanför min tröja och sen kan man lungt lägga ner henne.våran tredje hane stitch vill inte ens att man rör honom utan är sig själv närmast och är otroligt vacker men ingen ödla man klappar.har läst runt lite och folk blir hysteriska vid denna tanke att ha dom utanför terrariet och att bästa sättet att ha reptiler är att jämställa dom vid fiskar.kan man inte då fundera på att kanske mkt av alla problem med misskötsel och djurplågeri ligger just där i att dom inte jämställs med en "söt"kanin men med den respekt och omvårdnad just den reptilen behöver
vi brukar ha våra skäggagamer lösa….dom går in och ut från sitt terrarie som dom vill.. gäller bara och ha koll så dom inte blir för kalla.
Jag brukar ha min skäggis lös men dock har jag ett mycket vakande öga för att han är grymt snabb och för att vi har 3 katter i hemmet.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
tira
Jag blir inte hysterisk, men jag blir beklämd över hur lättvindligt du tolkar in mänskliga förklaringar till reptilers reaktionsmönster.
Trots att du inleder med påpekandet att du inte förväxlar reptiler med andra husdjur är det just precis det du gör. Du tolkar deras signaler som om de vore däggdjur, du läser in förklaringar som sannolikt inte ens finns med i reptilers beteende.
Det du beskriver är oroväckande vanligt hos nyblivna reptilägare, trots att den typen av hållande är den ojämförligt största orsaken till respiratoriska sjukdomar, sjukdomar i inre organ och för tidig död hos framför allt ödlor och sköldpaddor.

Jag tycker du har fel…………..Orkar just nu inte gå in på just vad…..men tror att du iaf tänker för mkt….är trött och ska sova men tycker det verkar luddigt och galet det jag läste.

jag håller inte med om att jag tolkar in männskligt beteende i mina reptilers beteenden .jag har jobbat länge med både problem hundar och hästar med problem och att blanda in männskligt tänkande där är lika med katastrof.min lgh är mkt varm pga exsembarn som inte vill bära kläder och att mina ödlor eller sköldpaddor skulle fara illa av att vara ute en stund(alltså inte springa runt på golvet) kan jag inte hålla med.dom bor i stora terrarium där det minsta är 160 långt med korrekt värme ect.men att dom någon gång vill komma utanför dessa väggar tvivlar jag inte på.

hmmm jättebra kombination eksembarn och reptiler….med tanke på att reptiler bär på en hel del bakterier och annat som säkert är jättebra att kanske få in i självsprickor som man ofta får när man har eksem….
Hmmm hur tänker du…..
OBS !!! Jag har allergier och eksem…..jag har reptiler , barn…hästar…katter…..och har jobbat en himla massa år inom sjukvården….!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
tira
Jag vänder mig inte emot att ta ut reptiler en liten stund emellanåt. Det är inte vad jag syftar på när jag säger att jag tycker att du väger in både mänskliga och andra däggdjurs respons på olika stimuli.
Jag menar dina tolkningar på dina reptilers respons i första hand. Det låter som Disney i mina öron. Jag tar några exemplel ur ditt inlägg:
"är gärna ute en stund inte så ofta på golvet men ligger gärna i fönsterbrädan och tittar ut eller i soffan eller i någons knä"
"älskar att vara ute och vill kura ihop sig vid min hals. När vi kommer hem springer hon fram och river på rutan och vill komma ut"
"hon somnar innanför min tröja och sen kan man lugnt lägga ner henne"
Jag betvivlar inte att detta sker, men hur du tolkar beteendena antyder att du tror att reptiler har ungefär samma intellekt som en hund eller ett litet barn.
Allt sådant är ytterst främmande för mig. En reptil har pytteliten hjärna. En gecko exempelvis, har en hjärna i storlek med ett knappnålshuvud. Där ryms basala funktioner och ytterst lite därutöver.
Beslutsfunktioner har alltid ett visst utrymme för variation. Det är självklart, annars skulle arten inte kunna överleva i naturen. Därför har varje enskilt djur, även små djur som exempelvis fiskar och evertebrater, förmågan att reagera olika på ett visst stimuli. Men, dessa "val" faller alla inom ramen för vad som finns förprogrammerat för att kunna anpassa reaktionsmönstret till specifika situationer.

jag tror inte att dom har samma sätt att tänka som tex ett barn utan snarare att hon vill åt det hon får hos mig den stunden tex värme,mat ect .det jag ville försöka få fram är just det här att jag inte tror att dom tar skada av att vara uppe en stund och det mkt väl kan motivera folk att ta bättre hand om sina reptiler och att även dom får utbyte av att se något annat.och till dig eva_m vill jag bara säga att min dotter har exem pga att kroppen inte producerar det ämnet som behövs för att återfukta huden och hon får bara torrfläckar och att jag noga frågade hennes läkare och hon sa att det absolut inte påverkar henne på något sätt vilkat tex katt kan.det är just detta jag menar att denna fråga inte går att ta upp utan att folk alltid anser att dom själva har rätt.jag ville bara höra folks åsikter och se hur andra hanterar sina reptiler
Jag tror inte för ett ögonblick att reptiler kan tänka.
Jag tycker också att man ska vara medveten om att reptiler generellt är totalsolitära djur som inte har något som helst utbyte av att interagera med andra, vare sig med oss eller med artfränder. Undantag är förstås vid parningstid och när de jagar och äter andra djur. Det finns bara ett par undantag från den generella regeln att reptiler är solitära. Gavialer och ett par arter skinkar om jag inte missminner mig, har socialt beteende.
Det betyder att all interaktion med en reptil är ensidig, dvs enbart vi får ut något av det, inte reptilen. Jag tar också ut mina reptiler emellanåt, endera för att jag vill kolla av dem, eller för att jag bara vill titta på dem en stund. Ibland tar jag ut dem i solen några minuter på sommaren för att de ska få lite sol och därmed D3 för att hjälpa upp kalciumupptaget.
Man kan med andra ord inte kela med en reptil, eftersom ordet innebär att man har gemensamt utbyte av kelandet. De reaktioner dina ödlor uppvisar är med andra ord basala funktioner, värmesök, födosök, gömslesök osv.

jag har inte påstått att det skulle vara något annat än basala funktioner men varför skulle det vara fel.om jag tycker det är trevligt att ha henne hos mig och hon söker värme och jag råkar ha rätt tempratur vad spelar det för roll.jag tror inte att många djur egentligen söker något annat än att tillfredställa det behov dom har tex mat gå ut eller vad det nu kan vara.det är reptilernas självständighet som är det fantastiska.vilket våran ena hane tydligt markerar då han vill stå undanställd och absolut inte vill ha med oss att göra om det inte rör mat och där går hans gräns.det är helt ok.det fyller hans behov.mitt egoistiska behov är att han är så slående vacker.

hmmm…..jag orkar inte kommentera här mer…..
Det blir bara ständiga försvarstal….och mer kommentarer…
Ha en fantastisk Dag !

Jag håller inte helt med dej om att reptiler inte kan tänka Peter, i det stora hela och generellt ja! Men tittar du på krodildjuren som har bla en utvecklad hjärnbark och som man nu i någån djurpark (minns inte vilken) lyckats träna dom på en hel del kommandon, till och med att inte bita i bytet förrän rätt kommando givets tyder på en hel del intelligens. Samt deras förmåga att ta lärdom av tidigare erfarenheter mm Sen när det gäller kobrorna, i synnerhet Kungskobran och Skogskobran har man ju idag med hjälp av diverse tester kunnat påvisa en relativ "hög" intelligens, detsamma gäller även Comodo varanen om jag inte är helt ute å reser. Där har du även ett sossialt samspel vid bla jakt på stora bytesdjur där djuren uppenbart samarbetat, har gjorts vissa tester med vattenbufflar som dom har fått jaga. När det gäller skogskobran så märker jag en klar skillnad hos den jämfört med alla andra ormar och kobror jag haft genom åren, han är oerhört nyfiken och kontaktsökande, vid ett tillfälle stod han bakom dataskärmen och iaktog mej och mina fingrar men även skärmen när han böjde sej fram, detta pågick i närmare 40minuter, då vilken annan orm som hellst hade antingen attackerat eller dragit iväg. Även detta att dom ser skillnad på person å persson samt agerar olika utifrån det tyder ju på viss intelligens, min fästmö som aldrig öppnar terrarerna igroneras fullständigt, folk dom inte känner igen gömmer dom sej för eller försöker hota medans ett tredje beteende används när dom ser mej!
Väl mött/I

det finns människor som tränat leguaner och skäggagamer med klickerträning med goda resultat så visst ska man inte nonchalera reptilers intligens även om dom inte tänker eller fungerar som ett däggdjur

Klickerträning varr ordet jag var ute efter när det gällde träningen av krokodilerna! :)
tira
Vad det är för fel med det? Jag har inte sagt att det är något fel att ta ut sin reptil ibland. jag har bara sagt att jag tycker att det blir för mycket inblandning av förmänskligade tolkningar på reptilers beteenden och reaktionsmönster.
Du förefaller ju ändå ha koll på vad som gäller, även om jag tyckte att du uttryckte dig märkligt i första inlägget, så jag tycker att vi lägger ner här. Som Eva säger så blir det lite tjatigt.
Ingo
Jag tror inte att krokodiler kan tänka. Åtminstone inte vad vi menar med att tänka, dvs att kunna förstå begrepp som exempelvis framtid och passerad tid. Däremot är jag övertygad om att det hos hos krokodiler och en del andra större reptiler finns en högre medvetandegrad (vi har ju redan pratat om kobror tidigare), men därifrån till att tänka konstruktivt tror jag att det är ett jättesprång.
Klickerträning är inget bevis för tankeförmåga. Det handlar om den berömda "betingade reflexen", dvs det som grundar sig på bland annat Pavlovs försök med hundar.

Iof sant.. då blir det väl egentligen en definisionsfråga vad man menar med att tänka i så fall.. tidsuppfattning är ju en väldigt abstrakt sak.. detsamma är framtid… Men anser att det finns ett "mellanting" mellan det du pratar om nu och som ändå kan kallas tankar…
och du har förvisso rätt i att klickerträning i sej inte är bevis för tankeförmåga, det är bara ettt bevis på betingad reflex ssom du skriver.

Fast kör man frishaping när man klickertränar, så måste djuret ifråga testa själv, och prova vilka beteenden som ger resultat. Tänker de inte då?
Nu vet jag i och för sig inte vilka djurarter förutom hund, delfin och häst man frishapear, men ändå…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Nej det gör de inte, isåfall måste du också blanda in fiskar bland de tänkande djuren eftersom det går bra att klickerträna dem också. Jag har sett lyckade såna försök både med hajar och stora karpar.
Självklart ingår "trail and error"-beteendet i oerhört många djurs beteendemönster. Utan den funktionen skulle fodersöken nästan aldrig lyckas för många djur.
Jag tycker att det skulle vara ytterst obehagligt om en stor del av djuren omkring oss kunde tänka. Med tanke på hur en del människor behandlar djur vore risken för hämndaktioner mot människor som i romaner som exempelvis i Jerome K. Jeromes "Moby Dick" och i George Orwells "Animal farm" alldeles uppenbara.
Jag tycker att enkla definitioner för "tänka" är tidsuppfattning och att förstå abstrakta begrepp som exempelvis "god" och "ond". Det i sin tur innebär att det knappast finns något annat djur utöver människan som verkligen tänker. Jag kan möjligen gå med på att de övriga stora primaterna kan tänka i ordets verkliga innebörd. När det gäller valar av alla olika slag och elefanter skulle jag säga att de har jämförelsevis hög intelligens och medvetandegrad, men att de skulle kunna tänka konstruktivt tror jag inte alls på.

Nu kommer vi in på Elefanter vilket är en annan stor kärlek till mej, har ju haft förmånen att ha fått jobba med dessa djur ett antal år och har så gott jag har kunnat även följt dom rapporter och studier ang deras intelligens och väl utvecklade språk som man idag har kunnat styrka, och att just Elefanter skulle uppfylla dom kriterier du här tar upp tror jag knappast det råder tvivel om längre varken hos vetenskapen el dom som arbeter med dessa fantastiska djur, så jag vill absolut lägga till just Elefanten till den "lista" du ovan tar upp, kanske till å med på samma nivå som dom högree primaterna, Vi vet ju idag att Elefanter kan planera och bida sin tid för att hämnas ev oförätter och har ett helt otroligt minne, dom har även ett oerhört stark känsloliv. En Cirkus Elefant väntaade i över 10 år innan han fick ut sin hämd på sin tränare som fick sparken pga sin ohyggligt grymma tränings teknik, men hämden blev lika hård den, när Elefanten en dag tio år efter fick syn på sin förre plågoande i en stor grupp människor gick den till omedelbar attack och dödade vederbörandde utan att skada någon omkringstående, skulle även kunna berätta en å annan historia från svenska Elefanthus men då branchen är liten vill jag inte riskera att hänga ut någon.
Men håller med dej, utifrån dom kriterier du tog upp här ovan så instämmer jag i att reptilerna inte kan tänka, men anser samtidigt att det är lite väl svart eller vitt att gå så långt..
Anser att stegen däremellan förtjänar att delas upp, annars hamnar du som du skriver med endast dom högre primaterna och för mej även Elefanter samt vissa valar kan tänka resten av vår fauna skulle då inte kunna tänka.. Men då får du heller ingen gradskillnad, då hamnar vi i att jämställa allt levande i en antingen icketänkande el tänkande grupp, då hamnar syrsan jämsides med hunden, bredvid hästen och ormen samt myran och sen ingenting förrän man kommer till Människan, högre primater samt för mej då även Elefanten och vissa valar. Det känns inte alls rätt för mej.
Väl mött/I.
Nej så menar jag förstås inte. Jag pratar ju om olika medvetandegrad och det är där skillnaderna mellan syrsan och hunden finns. Jag tror inte på att hundar kan tänka, men att de har ett visst mått av intelligens och hög medvetandegrad köper jag direkt. Det finns dessutom smartare och dummare hundar precis som det finns smarta och mindre smarta människor.
Beträffande elefanter, har jag också en del erfarenhet genom en före detta styvmorbror som jobbade några år som skötare på Skansen i Sthlm. Han är numera tyvärr inte med oss längre. Jag säger absolut inte emot när det gäller dem.
Min absoluta övertygelse är med andra ord att det går att kategorisera hårt när det gäller just tänkande hos andra djur än människan. Däremot finns ett oerhört stort spann emellan maximal och minimal medvetandegrad.
Idag har många människor vuxit upp med Disney och har genom denna influens fått en fullständigt verklighetsfrämmande attityd mot djur och natur. Många djurägare läser in egna reaktionsmönster hos sina husdjur bara för att de råkar vara deras älsklingar. Jag vet inte hur många kaninägare jag har hört säga att deras kanin är smart och intelligent. Jag har själv haft kaniner i hela mitt liv och något generellt sett dummare djur av samma storlek får man leta efter.

jag tror människan delar upp tänkande i begrepp som liknar eller passar oss.och dumhet hos djur är ofta bara vårat sätt och att tolka dess signaller eller beteende.allt dum förklara flera raser för att dom inte tänker som vi är väl ganska typiskt människan.sen finns det naturligtvis flera grader av "tänkande" eller förmåga att dra slutsattser.
tira
Det du nu säger är bara klyschor. Jag antar att du menar arter och inte raser, för då kommer man in på rasbiologi, vilket man höll på med i Sverige fram till 50-talet då man hävdade att olika raser hade olika intellekt.
Jag menar att djuren själva och deras olika beteenden avslöjar vilken intellektuell kapacitet de har. Inga av våra husdjur kan dra några slutsatser av något resonemang. De beslut de tar finns alla redan förprogrammerade genom miljoner år av anpassning genom arv och miljö.
Det är möjligt att uttrycket "dum" är olämpligt eftersom djuret ifråga inte har någon nytta av att vara "klok". Kanske skulle jag säga "låg intellektuell kapacitet". Det är ju dessutom inte någon beskyllning av kaninen. Vore det så skulle jag ju aldrig välja att ha kaniner. Det är så de funkar helt enkelt.
Det första genomsnittskaninen gör när man ger den nytt hö är att äta lite och därefter sätta sig i maten och göra sina behov. Det förefaller vara hyfsat kontraproduktivt och därmed rätt korkat tycker jag.
Grader av tänkande tror jag ingenting på, men däremot är jag övertygad om att graden av medvetande varierar stort mellan ett djurslag till ett annat.

Ok, men då e vi nog ganska så helt överens i alla fall då!
Å instämmer i att man kan bli minst sagt trött ibland med den här "disney mentaliteteten" I djurparken så kallade vi sånna som ibland kom för att göra praktik som var den typen för just "Kaningullare" lite styggt kanske men så e det…
Lite kul, fick just hem en ny packe Illustrerad vetenskap (älskar den tidningen även om jag är medveten om att en del artiklar e lite mediokra i vetenskaplig mening) Där tog dom i det ena nummret upp just intelligens och menar idag på att forskare delar upp intelligens i sju olika intelligenser och att vi människor har dem alla men mer eller mindre starka (så bör det ju åxå vara inom dom högre intelligenserna bland djuren åxå) Indelningen går ut på följande;
1. Lingvistisk intelligens: stort ordföråd, bra språköra, förmåga att kunna förklara för andra.
2. Matematisk-logisk intelligens: Bra på att räkna, bedöma avstånd, vikter och bra på att organisera
3. Visuell-spatial intelligens: Bra orienteringsförmåga, bra på att hitta och på att föreställa sej saker.
4. Kroppslig-kinetisk intelligens: Bra på att arbeta med händerna och använda kroppen.
5. Musikalisk intelligens: Bra rytmkänsla och känslaa för musik, kan känna igen melodier.
6. Intrapersonell (reflekterande): Bra på att förstå egna känslor och duktig på att planera sin tid.
7. Interpersonell (social): Bra på att lyssna och duktig på att leda andra människor.
Lite kul att jag fick detta nummer just nu när vi höll på att diskutera detta intressanta ämne! Apropå dummaste djuret så vet jag en art till som passar in på en förstaplats, Kalkoner!!!! Kan ju stå i ösregn å drunkna två meter från ett skydd! 
Väl mött//I
Haha, ja men de måste ha hög visuell-spatial intelligens, för de är ena rackare och kunna komma undan när man jagar dem. Jag har jagat kalkon i West Virginia med båge och det var grymt svårt. De kan se en ögonblinkning på 25 meter.

Jo.. så e det nog!!! he he…..

vad jag menade var att människan ofta väljer vilka djur som dom anser har ett bättre värde efter utseende .och har ett djur ett beteende dom inte förstår sig på är "djuren dumma" inte sagt att det inte finns rent ointeligenta djur har själv träffat på dom.på tal om disney mentalitet har jag också träffat en hel del folk med det synsättet båda när jag jobbade med hundar och hästar och det leder alltid till stora problem.speciellt om den "lilla gullungen väger 500 kg.