SKÄGGAGAMEN TORSTEN
Jag har en bland annat en Skäggis som heter Torsten….men han har alltid varit mager…..han äter, skiter o ömsar och är fullt normal och verkar vara fullt frisk…..
Där vi hämtade den gröna leguanen dom hade en massa skäggisar…där hade dom bland annat en hona med samma problem….vill påpeka att den avar avmaskad med…
Tyvärr vet jag inte hur gammal Torsten är men någonstans mellan 8 - 10 år gammal. (Jag har haft honom över 3 år ).
Han verkar se väldigt dåligt med för han missar maten ofta när han äter…vilket har blivit mer sista året.Är det något som är vanligt bland skäggisar ?
Slår vad om att det finns massor med folk här som vet massor om skäggisar….
Jag är tacksam för alla goda råd…..
Mvh Eva_M & Torsten !

Ps. TORSTEN är den mörka Skäggisen ! Ds.

Har de eller har jaft kalkbrist kan dessa problem uppstå. Alltså med svårighet att ta mat od.
Har flera gånger fått in skäggisar som folk tröttnat på till jobbet (djuraffär) och har sett detta. En hade tom så allvarliga problem att ett ben var lite deformerat. Massor av extra kalk bromsade upp det, men normal blev hon aldrig. En sån skäggis kan må bättre, eller gör det nog garanterat, av att bo ensam.
Jst den jag nämde ovan bodde ett bra tag med mitt par hemma, fast jag var hela tiden tvungen att hålla koll vid matning. Insekter åt hon utanför terrariet, eller med de andra borta, för att få i sig. Grönsakerna kunde oxå innebära problem vossa dagar, och de rär sig inte alls…
Hon blev tillsist lite mobbad, så jag sålde henne vidare som ensamskäggis istället.
Min gamla hona har börjat visa små tendenser åt detta håll nu. Hon har små knölar, är lite skakig och alzaimersaktig vissa dagar. Dock är hon nästan 10 år nu, hanen ett år äldre.
Håll koll på att han har ett bra UV-rör, får tillgång av ev terrarievänner till bra solplats (dvs 30 cm från röret) och försök handmata lite extra. Några extra kalkade insekter direkt ur handen, gärna zoophobas som är feta, kanske kan få honom att hålla vikten fint.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Tack så jättemkt för ditt långa svar :)
Jag har alltid gett honom ( o dom andra med så klart ) kalk….Men vet så lite om hans tidigare hem…han kan ju vara en sån där stackare som valsat runt på massor av ställen….och missat uv-ljus , kalk osv…
Jag hoppas iaf att han får vara med många år till…..Man fäster sig vid dom små liven …..