leopardgeckon
För er som har sånna:
Hur är dom att ha som husdjur? Vet inte om jag ska skaffa sånna.. Dom e gulliga och så men hur e dom?
Är dom lata eller aktiva.. Tråkigt eller roliga.. och allt sånt! :D

Det är helt olika från varje leopardgecko..
Jag har 12 st så jag vet :)
Vissa kan vara himla aktiva även under dagen som på natten..
De är juh i vanliga fall nattaktiva.. men det är många av dom som är nyfikna av sig och kommer gärna fram till glasrutan och kikar vad man håller på med utanför terrariet.. :)
Vissa kan vara lata, bara ligga och slappa men vara hur goa som helst ändå.. Dom är juh himla fina att titta på och roliga att studera..
Om du är ute efter att "gulla med den" eller som vissa säger "kela" med sitt djur så skaffa en hund eller katt eller varför inte kanin..
Reptiler är inget man kelar med :)
Fast man kan ta upp dom och låta dom gå omkring en sväng så är det inga djur man "leker" med..
Men dom är himla roliga att titta på och studera deras sätta att leva.. alla deras underbara färger och tecken..
Okej! :) Men om man nu inte ''kelar'' med dom eller ja pillar på dom eller klappar eller vad man nu gör vad gör man då? har man dom bara i terrariumet för att glo på dom? =)

Givetvis ska man ta upp dom ibland för att kolla att djuren är ok .
Men annars kan man i princip se dom som " akvariefiskar " . Jag brukar inte "kela " med mina reptiler …men när man kollar djuren så passar man på att få dom att vänja sig lite vid att man inte är så farlig. Just för att minska stressen för djuren när man väl handskas med dom eller om djuret skulle bli sjukt och kräver behandling , då är det ju lättare å ha ett mer "vant" djur.
Okej! :) ja men om man nu har dom som akvariefiskar och inte håller på med dom så kanske det inte e någon ide att skaffa en reptil.. Jag menar jag vill ha en ödla men om man nu inte håller på med dom så tror jag att jag inte kommer skaffa något djur… Men.. Jo =D hehe..
Men det är såklart man tar upp dom och låter dom gå på golvet och ta ut dom och ja.. låter dom sitta på axeln om dom är så tama =)

De flesta väljer att kela med sina reptiler , även jag har gjort det . jag har blivit mer den typen som tycker att det mer naturliga beteendet är mest intressant !
Det jag ville ha framfört är att även reptiler är ju väldigt olika individer imellan. Om man då skaffar sig en reptil och försöker kela med den så är det inte allt för ovanligt att djuren börjar bråka med maten som senare leder till sjukomar och ev döden. Sen är det ju även så att klimatet utanför terrariet är oftast inte anpassat efter de reptiler som hålls i hobbyn och därmed kan få förkortad livstid och livskvalite pga av detta.
Hur som hellst så är det ju faktiskt djuren som ska få det dom behöver och mår bäst av . Det e ju ändå våra små barn =) .
Så mitt råd är att om man vill ha ett keldjur så bör man skaffa hund eller katt mm .
Okej.. jag skulle inte precis krama och så.. men ta ut den det skulle jag absolut göra =) Så att den får vara ute i solen på sommrarna och sådär det tycker jag är mys ;)