Upptining av gnagare...
Skulle bara vilja veta hur ni gör… har provat lite olika varianter men har lite svårt att få rätt temperatur på maten ibland dock.
Har tinat i påse & plastburk, även sett på TV några zoon som bara slänger ner dom i en skål med vatten…
Hur gör ni för att få rätt temperatur på maten till era underbara reptiler?
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike
tinar upp dom i en plastburk..
lägg dom i en påse på ljusrampen på terrariet funkar kanon tycker jag
/Patrik

Lägger dom åxå på lysrampen!

Jag kör lite olika beroende på hur jag har det med tid Men jag försöker att tina på ljusrampen så ofta jag kan.
Ibland e jag tvungen att tina i en skål med vatten . Det går en hel del snabbare .
Jag upplever inte att mina djur bryr sig om vilket , men jag tycker att när man tinat i vatten så är det väldigt mycke "skit" som fastnar på gnagaren om den hamnar i bottenmaterialet . Därför försöker jag undvika det .
Jag lägger frysen mus i en plastburk med lock som jag sen ställer på ljusrampen. Att jag har lock på är för att vi har 3 katter i huset.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Jag lägger direkt i vatten, det går snabbast och det är minst osmakligt både vad gäller lukt och konsistens. Torruppvärmning går såpass långsamt att nedbrytningen (dekompositionen) av vävnaderna går längre än vad det hinner göra vid våtuppvärmning.
Ökar man värmetillförseln vid torruppvärmning blir kroppen tillagad, men ökar man värmetillförseln vid våtuppvärmning måste man ända upp till 60°C innan samma sak sker. Jag använder 40-45-gradigt vatten och byter vattnet en eller två gånger beroende på hur många/mycket som ska tinas.
Okej ja jag har ju bara en lite mejsis bebis så det är ju frågan om 1-2 muspinkisar åt gången så.
Tyvärr har jag ju ingen lysramp utan bara en värmelampa… men funderar om inte det blir för varmt… är rädd att den ska bli kokt/stekt…
Föresten är det farligt om maten är lite "kokt/stekt" ut över att näring försvinner
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike
Jag har dock fått lära mig att man ej skall tina upp i vatten, då det finns en stor risk att födan blir dålig under den tid den väl ligger där. Och att detta sedan inte på något sätt skulle göra ormen friskare.. men det kanske inte stämmer ?
Upptining i vatten går oerhört mycket snabbare än exempelvis på en ljusramp och den sker dessutom jämnare. På en ljusramp blir maten jättevarm på den sida den ligger på, men det tar lång tid innan den är jämnvarm rakt igenom. Därför är jag övertygad om att det snarare är lden formen av upptining som riskerar att maten blir dålig, inte i vatten.

På jobbet tar jag dem ur frysen, lägger i en liten plastpåse, lägger påsen i en liten burk och spolar varmvatten i burken. Eftrer nån minut är musen tinad och varm.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter