Ogräs som e bra!
Tänkte bara tipsa om en del av det som växer i våran fauna som kallas ogräs som man verkligen uppskattar om man har växtätande reptiler!
Maskrosor, både blomman och bladen är någåt som jag har märkt är väldigt poppulärt bland både Gröna leguander, Ökenleguan samt landsköldpaddor, men även en del rödörade vattensköldpaddor som jag haft har ätit detta med god aptit!
Daggkåpa, kirskål, klöver (samma här, både blommor å blad) är åxå populärt.
Blad från fruktträd samt ängsgräs.
Jag ger åxå nu våran Ökenleguan "höstglöd/våreld" någåt han äter med god aptit samt ser fint ut i terrariet.

jättebra att veta hade just tänkt kolla upp det då faktiskt både mina agamer och sköldpaddor äter grönt med en otrolig aptit:)
Min skäggis får maskrosblad och det gula från blomman på sommaren. Mums säger han…
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Så fort det växer ordentligt i trädgården slutar jag köpa grönsaker åt skäggisarna. Varje morgon går jag ett varv och plockar mat år dem. Försöker ta 5-6 olika sorters blommor och blad varje dag, och avriera melland agrna så att de får en allsidig kost.
Ska se om jag kan räkna upp några icke nämnde ovan: Tistlar är poppis, lixåm tussilago, bladen finns ju hela sommaren. Groblad, olika örter (odlar en del själv) penséer, nate (älskar alla djuren här, möss, fåglar, karpar och ödlor) tusensköna, morotsblast, gullviva även här både blommor och blad. Sen tog det stopp i knoppen!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

När jag vrr ute i dag å samlade växter till ödlorna å sköldpaddorna kom jag på ännu ett ogräs som dom gillade att käka, Brännässlor små späda skott! Var uppskattat!
Har dom ingen känsel i munnen!? Kan inte vara skönt att tugga på i annat fall :S

Medd tanke på att dom gärna äter Tistlar åxå så e nog brännässlorna ganska lätta att äta! *L* Sen e det ju så att dom unga späda skotten inte har så många nässelhår å det kan ju åxå spela in..