Etikett: ödlor
Läst 2178 ggr
4
Behöver råd och tipps om Salamander
Hej
Jag är helt ny på detta forum och söker efter information kring hur Salamandern förökar sig. Det jag behöver veta är:
- Lägger dom ägg?
- Skall dessa tas bort om man vill få bebisar?
- Äter dom vuxna upp dessa småttingar?
- Hur länge tar det tills dom kläcks?
- Hur stora är dom då?
- Vad skall jag utfodra dem med?
- Är det vanligt att dom förökar sig i fångenskap?
Vore så himla glad om jag kunde få svar på dessa frågor då jag tycker att detta är lite spännande. Jag tror att jag har hittat ett ägg, men eftersom att jag inte har en aning om dom lägger ägg eller inte så vill jag vet snabbt så jag kan rädda detta!
1
- Lägger dom ägg?
-ja, dom lägger ägg :) - Skall dessa tas bort om man vill få bebisar?
- om du vill ha bebisar ska äggen inte tas bort! - Äter dom vuxna upp dessa småttingar?
- dom vuxna äter i regeln inte upp sina små bebisar! :) - Hur länge tar det tills dom kläcks?
- oj, jag har ingen aning, kanske goggla? *tänker* vet inte när mina la sina ägg så… heh ^^ - Hur stora är dom då?
- beror på art! (eldbuk, gulbuk, japanskrevbens osv.) Zoonen.com är jätte bra! finns en hel del artiklar osv där som är intressant! - Vad skall jag utfodra dem med?
- djuraffären säger nästan alltid att rödamygglarver är "bra". detta är fel! ge dom daggmask, flugor osv. - Är det vanligt att dom förökar sig i fångenskap?
- hum.. jo.. har du en hane & en hona så är det nog rätt säkert att det blir bebbar! :)

0
Jag har hört att dem visst äter upp sina bebisar o_O
Man ska enligt den källan ta bort de befruktade äggen så salamandrarna kan som sagt äta upp dem.
Har själv nyligen fått ägg och de är befruktade. Man ser den lilla bebisen i ägget! Så häftigt asså :)
Lycka till med salamandrarna!
0
http://www.zoonen.com/index.asp?cid=1631325 här kan du läsa en hel del…
mvh Patrik